Het Nieuwe Leren in het bedrijfsleven – anno 2014

Het Nieuwe Leren in het bedrijfsleven – anno 2014

Artikelen uit de media:

  • Enorm tekort aan technisch personeel…(De Telegraaf)
  • Tekort aan technici vormt obstakel voor toekomstige ontwikkeling industrie… (DHV)
  • Technische kennis verdwijnt uit Nederland. Grote bedrijven werven technisch personeel in het buitenland. (De Telegraaf)

Het bedrijfsleven zoekt middelen om haar trainingen voor eigen medewerkers, leveranciers en klanten te innoveren. Zij wil een ‘lerende organisatie’ worden en een eigen Academy opstarten, waardoor ook haar eigen technische kennis niet verloren gaat door de vergrijzing.

Er zijn organisaties die klassikale trainingen verzorgen, maar zij beseffen dat ze door gebruik te maken van e-learning grotere groepen kunnen bereiken, de deelnemers kunnen laten leren op de plaats en tijdstip wanneer het hun uitkomt en minder te laten reizen. Daarbij zijn er open source systemen beschikbaar die al deze mogelijkheden bieden.

Oplossing: Learning Management Systems

Er wordt veel gesproken over ‘een leven lang leren’, ‘depersonaliseerd leren’, ‘leren op de werkplek’, ‘de mensen zelf hun leerpad uit laten stippelen en ze motiveren’. Ik ben een groot voorstander van Blended Learning, waardoor een combinatie gebruikt wordt van allerlei mogelijkheden waarbij in meer of mindere mate het leren wordt gestuurd.

Meestal wordt gebruik gemaakt van een Learning Management System (LMS), waardoor alle benodigde functionaliteiten in één systeem beschikbaar zijn. De kosten zijn vaak erg hoog bij het gebruik van Closed Source systemen, omdat er dan per licentie kosten worden gerekend. Ik zie in 2014 de vraag naar Open Source systemen toenemen.

Meest gebruikte open source LMS-en in Nederland: Moodle en ILIAS

Ilias logoOver Moodle wordt al veel geschreven en gediscussieerd, daarom leek het me zinvol om extra informatie te geven over ILIAS. De globale gemeenschap van softwareontwikkelaars krijgt voortdurend verzoeken uit het bedrijfsleven, overheden en onderwijsinstellingen. ILIAS gebruikers hebben een grote invloed op de ontwikkelingen in ILIAS en verzekeren zich zo van een modern, gebruiksvriendelijk en efficiënt systeem.

ILIAS (Integrierte Lern-, Informations- und Arbeitskooperations System) is in Duitsland door de Universiteit van Keulen ontwikkeld, het is een geïntegreerd Systeem voor Leren, Informatie-uitwisseling en Samenwerking. Het is een krachtig open-source platform voor web-based leren en werken. ILIAS heeft geen licentiekosten en is voortgekomen uit de praktijk en al vijftien jaar in ontwikkeling.

Functieoverzicht ILIAS
Toelichting en functieoverzicht ILIAS: http://zoom.it/sfAM

Maar ook: gebruik van beide tools

VDAB is de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding en gebruikt ILIAS als ‘authoring tool’ en Moodle als publicatieplatform. Dat lijkt vreemd omdat ILIAS ook een LMS is.

Deze situatie is historisch zo gegroeid, legde Ruben Bellens van VDAB in de eerste Nederlandse ILIAS seminar in 2012 uit. De hele administratie van het aanbod en van de duizenden cursisten hangt nu eenmaal al in Moodle. Maar grappig genoeg kwam ILIAS dus na vergelijking met onder andere Xerte als beste auteurstool uit de bus, terwijl het daar helemaal niet persé voor bedoeld is.

Voordeel Moodle

Het voordeel van Moodle is o.a. dat ze een grotere community hebben: Moodle bestaat al langer en heeft wereldwijd meer gebruikers. ILIAS bestaat nu ca. 15 jaar, maar is bezig met een inhaalslag.

 

Geschreven door: Joke van Cappelle-Goossens, directeur Future Learning

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024