Trainen en opleiden in het informatietijdperk

Trainen en opleiden in het informatietijdperk

Hoe kunnen opleidingsinstituten, leidinggevenden en medewerkers ondersteunen in een wereld die steeds complexer wordt, waar men op output wordt afgerekend en waar ‘de eigen verantwoordelijkheid’ HET sleutelwoord is in het Nieuwe Werken?

Meer dan ooit moeten organisaties in hun bedrijfsvoering kunnen inspelen op snel veranderende externe omstandigheden. Aanpassingsvermogen en flexibiliteit zijn van levensbelang geworden. Verantwoordelijkheid binnen de organisatie komt, mede door de snelheid van handelen in het klantenteam te liggen. Dit betekent dat oplossingen veel meer komt te liggen op het bovenliggende procesniveau in plaats van op de traditionele vaardigheden. Hierdoor verandert de rol van zowel de leidinggevende als de medewerkers. Door te gaan werken in kleinere klantgerichte projectteams is het veel eenvoudiger om snel in te spelen op klantvragen.

Opleidingsland veranderd

Opleidingsinstituten bieden nog vooral generieke programma’s aan, gericht op het bijbrengen van lineaire kennis. Deze volstaan echter niet meer in het huidige informatietijdperk. Vragen van manager en medewerkers lopen namelijk 'random' door de verschillende opleidingprogramma's heen en zijn niet in één training of opleiding te ondervangen. Je kunt daarnaast ook niet verwachten dat mensen meerdere trainingen in een jaar volgen. Dit geeft een dermate druk op zowel de organisatie als de medewerker, welke niet realistisch is.

Kenmerken van traditioneel opleiden

  • Vaak kan ik mij maar moeilijk herkennen in de situaties van medecursisten;
  • Het is niet altijd eenvoudig om voldoende aandacht van de trainer te krijgen;
  • Mijn opleidingsbehoefte is niet in één training te vangen;
  • Het is lastig om uit het totale aanbod de juiste training te kiezen;
  • Het is niet de eerste keer dat ik een training volg die toch niet volledig de lading dekt;
  • Ik heb nu een vraag, maar de cursus start pas over een paar maanden;
  • Na de training val ik door de waan van de dag al snel weer in oud gedrag;
  • De praktijk van de training en de inhoud van de materialen sluiten onvoldoende op elkaar aan.

Het moderne opleidingsinstituut zal veelmeer ondersteunend dienen te zijn aan de veranderingen die bedrijven voorstaan. Leervragen zullen vooral liggen op situaties die zich tijdens het proces afspelen, “hoe manage ik mijn klant”. Praktijkmomenten die meteen om een oplossing vragen. Dit alles vraagt ook om een ander soort trainer, iemand die aan kan sluiten bij het proces van het team, de organisatie.

De uitdagingen van de 21e eeuw zijn ongekend.

Het tempo van veranderingen is zo groot dat het nog nauwelijks lijkt bij te benen. Zaken die in de vorige eeuw wetmatig leken te zijn staan door enorme economische, politieke en maatschappelijke veranderingen compleet op de schop.

  • Het aantrekken, houden en ontwikkelen van goede mensen;
  • Strategisch denken en handelen;
  • Het waarborgen van een prestatiegericht werkklimaat;
  • Het verbeteren van de klantgerichtheid;
  • De concurrentie voorblijven;
  • Leven en werken in balans houden, werken waar en wanneer men wilt;
  • Interne processen verbeteren;
  • Innovatie stimuleren.

Bedrijven zullen er alles aan doen om aantrekkelijk te blijven om excellente medewerkers aan zich te binden. De nieuwe medewerker wil:

  • Vrijheid van handelen, autonomie;
  • Persoonlijk succes, ik herken vaak mijn eigen bijdrage niet;
  • Vrijheid waar te werken;
  • Bij een team horen;
  • Ruimte voor eigen ontwikkeling;
  • Ruimte voor een gezin;
  • Eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden;gehoord willen worden;
  • Geen hiërarchie;
  • Loon naar prestatie.

Hoe zorgt u dat uw medewerkers die doelen realiseren?

Het is aan u om de voorwaarden te scheppen, dat medewerkers deze doelen bereiken. Natuurlijk hoeft u ze dit niet allemaal in de schoot te werpen. Ze mogen er zelf ook wat voor doen want dat is wel met minste, wat u van uw medewerkers moet vragen. Adequaat opleiden is hiervoor een krachtig middel. Natuurlijk niet in een klasje op een vast tijdstip en een vaste locatie. Creëer een omgeving waarin men, onafhankelijk van plaats en tijd met hun vragen, problemen, behoeften kan aankloppen om zeer gericht en specifiek kennis te verwerven in de juiste vorm. Kortom ‘Het Nieuwe opleiden’ als nieuwe invulling van competentiemanagement.

Een leven lang leren is het motto, maar dat betekent nog niet een leven lang in een klaslokaal zitten.

Tenslotte

Leven en werken gaan sterk veranderen in het informatietijdperk. De organisatie van morgen, biedt mensen in de toekomst de mogelijkheid, te leven en te werken zoals zij zelf voorstaan. Waarbij morgen nog steeds de economische wetten zullen gelden. Ondernemingen zullen morgen nog steeds winst moeten maken om het voortbestaan ook in economisch mindere tijden te kunnen waarborgen, maar in de toekomst vanuit maatschappelijk verantwoord ondernemen.

NIPG Online wil theorie en praktijk verbinden rond de vraag wat er voor nodig is om een organisatie een goed werkend geheugen te geven.

Artikel door: Wim Boersma, Directeur NIPG Online

Meer weten?

Lees ook het artikel 'Kennis is geen asset maar wel noodzakelijk'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024