Wanneer gaat leren werken?

De meeste organisaties vinden het belangrijk dat medewerkers zichzelf blijven ontwikkelen. Dit is vaak een reden om een online academie te lanceren. Maar veel organisaties merken vervolgens dat een aantal medewerkers de academie helemaal niet gebruiken. Hans Schuurmans, CEO SkillsTown, vertelt hoe je deze medewerkers kunt motiveren om aan de slag te gaan.

Veel organisaties hebben als doel medewerkers te laten leren. Maar dat is een verkeerde gedachte volgens Hans: “Het is heel belangrijk dat je leren niet ziet als doel, maar als een middel om betere prestaties te behalen. Eigenlijk zou het woord leren helemaal niet moeten vallen. Veel mensen zien leren als een verplichting en als iets wat ze liever niet zouden doen. Wanneer je teveel nadruk legt op het leren, schieten mensen direct in een blokkade.”

Als een organisatie start met een online academie, zie je dat er drie groepen zijn. Een groep die het fijn vindt om te leren en regelmatig gebruik maakt van de leeroplossingen, dit is een groep van 15 tot 25 procent. Een tweede groep kijkt in het begin een keer, komt misschien nog eens terug, maar maakt daarna geen gebruik meer van de academie. Dit is zo’n 40 tot 60 procent. De laatste groep, ook 15 tot 25 procent, logt zelfs helemaal niet in.

Hans licht toe wat je kunt doen om ook de laatste twee groepen in de leerstand te krijgen: “Om je academie tot een succes te maken, zijn drie woorden belangrijk: Know, Like en Trust. Je begint met Know: zorg ervoor dat de medewerkers weten dat de academie bestaat en waarvoor ze het kunnen gebruiken. Daarna ga je werken aan Like: zorg voor een interessant en uitdagend aanbod en een mooie uitstraling. Ten slotte kijk je naar Trust: medewerkers moeten het gevoel hebben dat de leeroplossingen ze van A naar B helpen. Dit doe je bijvoorbeeld door geaccrediteerde cursussen aan te bieden.”

Daarnaast kun je gebruik maken van bewezen marketingtheorieën om je online academie te promoten. De beïnvloedingsstrategieën van Cialdini zijn voor Hans een belangrijke inspiratiebron. Hij geeft een aantal voorbeelden van deze strategieën:

  • Sociale bewijskracht. Wanneer iemand heel enthousiast is over een online cursus, worden collega’s ook nieuwsgierig en is de kans groot dat zij ook een kijkje gaan nemen. Geef mensen dus de kans om hun ervaringen te delen.
  • Zorg dat je in de content gebruik maakt van autoriteiten uit het vakgebied. Dit zorgt voor vertrouwen bij de cursisten.
  • Ga als team een commitment met elkaar aan, bijvoorbeeld door allemaal dezelfde cursus te volgen en later de voortgang te delen met elkaar.
  • Met een aantal klanten hebben wij een zomeracademie opgezet. Hierbij komt er tijdens de zomerperiode een specifiek cursusaanbod beschikbaar. Er zit dus een einddatum aan. Hiermee creëer je schaarste en zijn medewerkers eerder geneigd om aan de slag te gaan.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over het lanceren en implementeren van een online academie in jouw organisatie? Neem dan contact op met SkillsTown.

Bekijk de sessies van SkillsTown op de Learning Playground | 24 april

Sessie 1 – Beter presteren dankzij micro-leren | Sessie 2 – Hoe word en blijf je een lerende organisatie?

 

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024