Thema: Empower de lerende – DIY

Empower de lerende – DIY is één van de 5 thema’s tijdens Next Learning 2017

Empower de lerende DIY - Thema Next Learning 2017Wat is Empower de lerende – DIY?

  • Leren van fouten, hoe stimuleer je dat?
  • Motiveren- op zoek naar het hart van de lerende
  • DIY learning (scaffolding)
  • Verantwoordelijkheid bij de lerende zelf – nieuwe rol HRD!

Bekijk hieronder welke sessies je antwoord geven op jouw leervragen. Of bekijk het algemene tijdschema en de 5 thema’s.

 

Overzicht Next Learning

Tip: Download de overzichtelijke brochure van Next Learning 2017 Inschrijven

 

Keynote: Karl Raats, Mondhoekmissionaris

Lees meer over deze keynote: De agile en creatieve medewerker – waar zit ‘de knop’? >>

 

De agile en creatieve medewerker – waar zit ‘de knop’?

Karl Raats - Next Learning

Waarom moeten we eigenlijk zo nodig innoveren? Veranderen is moeilijk, 80% heeft er geen zin in. Het is ook helemaal niet bewezen dat je moet innoveren om te overleven. Innoveren kost ook nog eens geld. Het kost ruimte en tijd. En het kost moeite om het gaande te houden.

 

En tóch willen we innoveren. Want het móet anders. En hupsakee: daar zijn de veranderplannen, cultuurprogramma’s en innovatie-brainstorms. Getrek en gesjor, want ‘ze’ willen niet! Maar actieplannen en to-do-lists zijn een vorm van bezigheidstherapie. Het zijn ‘lippendiensten’. Dat moet anders kunnen.

 

Waarom maken we van innoveren eigenlijk niet een mooi feestje? Hoe geef je op een prettige manier gevolg aan plannen en nieuwe ideeën? Waar zit de creativiteit? Waar liggen de kansen wél? 85% van de creativiteit in een organisatie wordt niet benut. Wat een kansen! Karl Raats laat je ervaren hoe jij je organisatie creatiever kunt maken:

  • Met positieve interventies
  • Door op een andere manier naar dingen te kijken
  • Met manieren om je ideeën tot leven te wekken (en die ingeslapen collega ook)

 

 

Expertsessies:

Sterk in je schoenen staan – over professionele identiteit | Manon Ruijters >>

 

Sterk in je schoenen staan – over professionele identiteit

In een omgeving waar…

  • veranderingen elkaar in hoog tempo opvolgen en diepgaand van aard zijn
  • dynamiek en ontwikkelingen grilliger en onvoorspelbaarder worden
  • het aantal samenwerkingsrelaties toeneemt
  • alles sneller, beter, scherper en steeds vaker ‘anders’ moet
  • de druk op ‘professionalisering’ en ‘professionaliteit’ nog steeds stijgt
  • leren en ontwikkelen geen uitstapje meer is

…is het belangrijk te weten wat je basis is, waar je van bent, waar je in gelooft, wat onvervreemdbaar van jou is en je kleur geeft. Een sterke professionele identiteit is die basis. Tijdens deze sessie ontdek je wat Professionele Identiteit kan betekenen voor jouw organisatie.

 

 


Manon Ruijters , Lector Organisatieontwikkeling en Professionele Identiteit Aeres Hogeschool Wageningen en Docent Vrije Universiteit.

 

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
De business-vraag helder krijgen – empower mensen met deze sterke aanpak! | Edwin Schouten >>

 

De business-vraag helder krijgen: empower mensen met deze sterke aanpak

Ik wil mensen bezieling geven. Samenwerking met de business kan zoveel beter en plezieriger!

 

Om de business goed te helpen met de juiste leerinterventie is het belangrijk om de opdracht glashelder te krijgen en het enig juiste advies te geven. Hoe vaak gebeurt het niet dat het probleem anders ligt dan een manager denkt? Een daarmee dus ook de oplossing!

 

Hoe krijg je helder wat de business precies nodig heeft? Hoe zorg je voor een – voor de business – efficiënte en effectieve leerinterventie? Edwin hanteert een model waar mee je elke opdracht vertaalt naar een helder en effectief advies. In zijn sessie leer jij de aanpak in een uur en ga je er morgen mee aan de slag. Bekijk ook zijn video:

 

 


Edwin Schouten, heldere-vraag-oplossing-expert en auteur van het boek ‘En?’.

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
Elementen die het eigenaarschap van de lerende versterken | Gorry Cleven >>

 

Elementen die het eigenaarschap van de lerende versterken

Hoe worden jouw collega’s eigenaar van hun volgende leervraag? Hoe kun je die volgende leervraag detecteren? Gorry Cleven ontwikkelde hiervoor het Teamraster. Een methodiek om inzicht te krijgen in ontwikkeling naar zelfsturing, waardoor de medewerker eigenaar wordt van zijn of haar volgende ontwikkelstap.

 

Iedere werknemer heeft te maken met feitelijke elementen zoals een visie, doelstelling, procedures, afspraken, taken, rollen. Daarnaast heeft iedere medewerker te maken met informele elementen. En is daarmee ook cultuurdrager, eigenaar van emoties en meningsverschillen. Persoonlijke eigenschappen zijn daarin ondersteunend of belemmerend. Deze elementen bepalen wie je bent als werknemer.

 

Tijdens deze sessie vertaal je deze elementen naar je eigen werksituatie en verantwoordelijkheden. Staan we stil bij hoe je medewerkers kunt begeleiden en ingesleten gedrag te veranderen. Welke instrumenten of beleidskeuzes daarbij helpend kunnen zijn.

 


Gorry Cleven, coach en hartstochtelijk aanhanger van eigenaarschap

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
KLM-case: online rollenspel voor belangrijke handelingen die je zelden uitvoert | Edwin Bleumink >>

 

KLM-case: online rollenspel voor belangrijke handelingen die je zelden uitvoert

KLM werkt met een groot aantal vrijwilligers dat praktische hulp biedt aan mensen die betrokken zijn bij een ernstig incident. Het is werk dat de vrijwilligers niet dagelijks uitvoeren, maar waarbij het enorm belangrijk is dat het zorgvuldig gebeurt. Extra uitdaging bij het ontwerp was dat de vrijwilligers zich bevinden in diverse landen over de hele wereld.

 

KLM ontwikkelde een online rollenspel dat op bijna elk device en ook op elk moment kan worden gespeeld. Deelnemers oefenen hun kennis en vaardigheden en kunnen zich zelfstandig voorbereiden op moeilijke situaties. Edwin en Hans delen met jou hoe ze het rollenspel hebben ontworpen. Ze vertellen over de uitdagingen en geven je uiteraard een demo. Uitgangspunt in het ontwerp: eenvoudig en zo goedkoop mogelijk. Dat is gelukt! Kom dus kijken.

 

Deze sessie is interessant voor ieder die op zoek is naar leren voor handelingen die een medewerker zelden uitvoert.

 


Edwin Bleumink, Innovation Manager Learning Technology en Hans Broos, Consultant Training | KLM

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
Onderzoek en inzichten naar ‘van je fouten kun je leren’ | Kirste Den Hollander >>

 

Onderzoek en inzichten naar ‘van je fouten kun je leren’

Kirste den Hollander doet onderzoek naar ‘het leren van fouten’, een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt. We zijn ons bewust van het belang van nieuwsgierigheid en openlijke twijfel en toch blijkt het nog niet vanzelf te gaan. Daarom is ze met het onderzoek opzoek naar aanknopingspunten om op een nieuwe manier te kijken naar fouten en op die manier een nieuw denkkader te creëren.

 

Vragen die haar hierin bezig houden zijn: Hoe waardevol is het maken van fouten voor het leren? Hoe kun je onzekerheid in een leerproces inbouwen en hoe kun je op een productieve manier betekenis geven aan onverwachte wendingen? In de dagelijkse praktijk levert dat een uitdaging op. Kirste den Hollander deelt graag haar inzichten over het onderzoek naar het leren van fouten en is nieuwsgierig naar jouw ervaringen.

 


Kirste den Hollander, Kessels & Smit, The Learning Company

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.

 

Partnersessies volgen binnenkort

 

Ben je op zoek naar sessietijden?

Het programma wordt nog steeds aangevuld en is zó uitgebreid, dat nog niet alle sessietijden bekend zijn. Een paar weken voor Next Learning stel je jouw eigen programma samen (inclusief tijden en sessiezalen) via de speciale app of het digitale programmaboekje. Wij houden je vrijblijvend op de hoogte!

 

Bekijk alle andere thema’s van Next Learning 2017: