Thema: Veranderend Learning Design

Veranderend Learning Design is één van de 5 thema’s tijdens Next Learning 2017

Veranderend Learning Design - Thema Next Learning 2017Wat is Veranderend Learning Design?

  • De klant als uitgangspunt
  • Design Think for Educators
  • Universal Learning Design (UDL)
  • Vervangende leervormen: VR, AR, video en meer

Bekijk hieronder welke sessies je antwoord geven op jouw leervragen. Of bekijk het algemene tijdschema en de 5 thema’s.

 

Overzicht Next Learning

Tip: Download de overzichtelijke brochure van Next Learning 2017 Inschrijven

 

Expertsessies:

 

L&D, zorg(t) voor innovatie en High Impact Learning that Lasts (HILL) | Mien Segers en Filip Dochy >>

 

L&D, zorg(t) voor innovatie en High Impact Learning that Lasts (HILL)

Welke factoren zorgen nu voor échte impact in de business? Concrete richtlijnen hiervoor worden geboden door de bouwstenen van het HILL model (High Impact Learning that Lasts). Deze bouwstenen beschrijven 7 elementen, waar van in wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat ze impact realiseren:

  1. Urgentie
  2. Sharing/actie
  3. Collaboratie
  4. Hybrid learning
  5. Agency
  6. Flexibiliteit: informeel leren
  7. Assessment-as-Learning

Vooral in een snel veranderende en veeleisende agile-organisatie werkt dit flexibele model goed. Het geeft een denkkader en het geeft richting aan de HRD-rol als inhoudelijk partner. Je krijgt een korte en krachtige uitleg van de aanpak en werkwijze met High Impact learning that Lasts – achtergrond en praktijkrealisaties:

  • Je kunt een hogere transfer realiseren door selectie van HILL – componenten.
  • Je krijgt inzicht in het HILL model, de achtergronden en toepassingen.
  • Je helpt de business door implementatie van de bouwstenen in trajecten.

Leer tijdens deze sessie hoe je morgen kunt beginnen. En wat je vooral niet moet doen. Deze sessie gaat je aanpak veranderen. In ieder geval je inzicht in nieuwe leertrajecten en aanbod.

 


Mien Segers en Filip Dochy, Corporate Learning Universiteit Maastricht en Leuven. Grondleggers van High Impact Learning that Lasts (HILL). Tijdens Next Learning 2017 kun je diverse sessies van Mien en Filip volgen over de Impact van L&D met het High Impact Learning model. Zij hebben veel ervaring met het model in de praktijk.

Tip! Volg ook:

  • 12:05 – 13:00 uur – High Impact Learning that Lasts (HILL) bij vernieuwing Corporate L&D van internationale fabrikant
  • 15:40 – 16:35 uur – High Impact Learning that Lasts (HILL) toegepast in een LMS

 

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
Scrummen – Learning ontwikkelen via een agile methode | Alex van der Linden en Petra Peeters >>

 

Scrummen – Learning ontwikkelen via een agile methode

Dit wordt geen theoretische verhandeling over de scrum-methodiek. Je hoort hoe het écht werkt in de praktijk. Hoe leuk het is, hoeveel energie het geeft. Maar ook over de hobbels, de voorwaarden en hoeveel energie het kost. En natuurlijk: het resultaat. Na deze sessie heb jij een checklist voor een scrum-aanpak in je eigen organisatie:

  • Wat biedt scrum t.o.v. het traditionele ontwikkelen?
  • Kun je ook een stukje scrum doen?
  • Hoe manage je de onzekerheid over de uitkomst? Bij je team, bij je opdrachtgever/directie?
  • Hoeveel tijd en geld is nodig?
  • De processen lopen helemaal anders dan normaal. Hoe neem je je stakeholders hier in mee?

Een korte toelichting over scrum in deze video:

 


De aanpak en ervaring van Alexander van der Linden (KLM) en Petra Peeters (Hogeschool Arnhem Nijmegen).

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
Verdraaid goed leren zonder programma | Ronald de Pijper en Shaun Cardiff >>

 

Verdraaid goed leren zonder programma

Zelfsturing/organiseren is hot. Maar, is zelfsturend/-organiserend leren binnen een formeel leertraject mogelijk? Ja, dat is zo!

 

Binnen de opleiding Management in de Zorg (Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid) hebben we ontdekt, dat studenten (als deelnemer van een leergroep) hun formele toets kunnen behalen zonder een uitgestippeld lesprogramma en huiswerk. De leergroep bepaalt zelf hoe zij (persoonlijke) leeruitkomsten, diensten en producten gaan realiseren. Dit maakt de integratie van formeel en informeel leren mogelijk, waarin wij niet meer spreken over doceren, opleiden of trainen, maar het faciliteren van leren.

 

Het wetenschappelijk onderzoeken van onze praktijk leert ook dat dit een verandering vergt in perspectieven op docentschap:

  • Wat zijn de uitgangsprincipes van faciliteren van leren?
  • Wat vraagt de transitie van docent/opleider/trainer naar facilitator van leren?
  • Wat levert het op voor studenten?

 


Ronald de Pijper, docent en Shaun Cardiff, docent en programmaleider, Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
High Impact Learning that Lasts (HILL) bij vernieuwing Corporate L&D van internationale fabrikant | Mien Segers en Filip Dochy >>

 

High Impact Learning that Lasts (HILL) bij vernieuwing Corporate L&D van internationale fabrikant

Welke factoren zorgen nu voor échte impact in de business? Concrete richtlijnen hiervoor worden geboden door de bouwstenen van het HILL model (High Impact Learning that Lasts).

 

Een fabrikant van dakbedekking en bouwmaterialen gebruikte het HILL-model bij de oprichting en uitbouw van een Corporate Learning & Development departement. De doelstelling van L&D bij dit bedrijf is om voor top- en senior-management een leerplatform te creëren bestaande uit het klassieke formele leren in combinatie van alternatieve leervormen zoals e‐learning, projecten, coaching & mentoring.

 

Aan de hand van de case krijg je inzicht in hoe de 7 bouwstenen in de praktijk werden gebruikt. Tijdens de sessie leer je over hun aanpak en worden de eerste resultaten besproken.

 


Mien Segers en Filip Dochy, Corporate Learning Universiteit Maastricht en Leuven. Grondleggers van High Impact Learning that Lasts (HILL). Tijdens Next Learning 2017 kun je diverse sessies van Mien en Filip volgen over de Impact van L&D met het High Impact Learning model. Zij hebben veel ervaring met het model in de praktijk.

Tip! Volg ook:

  • 11:00 – 11:55 uur – L&D, zorg(t) voor innovatie en High Impact Learning that Lasts (HILL)
  • 15:40 – 16:35 uur – High Impact Learning that Lasts (HILL) toegepast in een LMS

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
Alles wordt video. Wen er maar aan! | Hans de Graaf >>

 

Alles wordt video. Wen er maar aan!

Alles wat met video kan worden gedaan, zal in de toekomst ook met video worden gedaan.

 

is het motto van Hans de Graaf. Waarom video zo’n vlucht gaat nemen? Omdat video aansluit aan bij de manier hoe ons brein werkt. Hans legt uit hoe dat werkt én wat dat betekent voor leren. Zal de verschuiving naar videoleren ook een hoger leereffect geven? Wat zijn de ‘best practices’ voor video’s die bedoeld zijn om kennis over te dragen? Zijn Richard E. Mayer’s ‘Multimedia Design Principles’ onverkort van toepassing of heeft video zijn eigen regels?

 

In deze sessie ontdek je wat video in je brein doet en waar je dus rekening mee moet houden bij het maken van je volgende leervideo. Je gaat naar huis met 10 eenvoudig toe te passen video-leerprincipes die de effectiviteit van je video’s direct vergroten.

 


Drs. Hans de Graaf is een ‘Brain Tweaker’: hoe kun je je brein optimaal gebruiken? Met de werking van het menselijke brein als centraal uitgangspunt spreekt hij over ‘leren & video’ en over ‘Brainful Decisions’.  Meer informatie op hansdegraaf.info of Linkedin.

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
High Impact Learning that Lasts (HILL) toegepast in een LMS | Mien Segers en Filip Dochy >>

 

High Impact Learning that Lasts (HILL) toegepast in een LMS

Welke factoren zorgen nu voor échte impact in de business? Concrete richtlijnen hiervoor worden geboden door de bouwstenen van het HILL model (High Impact Learning that Lasts).

 

Leer hoe bij de ontwikkeling van een leerplatform de bouwstenen van High Impact learning zijn ingezet om wél de juiste impact te creëren. Met als effect dat het meer wordt dan alleen een online cursus.

 


Mien Segers en Filip Dochy, Corporate Learning Universiteit Maastricht en Leuven. Grondleggers van High Impact Learning that Lasts (HILL). Tijdens Next Learning 2017 kun je diverse sessies van Mien en Filip volgen over de Impact van L&D met het High Impact Learning model. Zij hebben veel ervaring met het model in de praktijk.

Tip! Volg ook:

  • 11:00 – 11:55 uur – L&D, zorg(t) voor innovatie en High Impact Learning that Lasts (HILL)
  • 12:05 – 13:00 uur – High Impact Learning that Lasts (HILL) bij vernieuwing Corporate L&D van internationale fabrikant

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
De Dementiegame; goedkope en effectieve game-opzet | Jo Geesink >>

 

De Dementiegame; goedkope en effectieve game-opzet

  • Wil je weten hoe een serious game tot stand komt vanuit de hoek ‘inhoudsdeskundigheid’?
  • Wil je horen wat onze droom is/was en wat we tegen zijn gekomen op de weg naar de werkelijkheid?
  • Of wil je helpen om de wereld voor mensen met dementie beter te maken?

 

Kom dan naar deze sessietafel! TIP: download de app alvast in de stores: ‘Dementiegame’.

 


Jo Geesink, Staffunctionaris e-learning bij Sevagram (ouderenzorgorganisatie) en mede-ontwikkelaar van De Dementiegame

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
Prototyping: heel snel tot de uitwerking komen van een leerproduct | Jonathan Koek >>

 

Prototyping: heel snel tot de uitwerking komen van een leerproduct

In 48 uur een prototype voor je leerproduct, in plaats van 3 maanden. Jonathan bouwt apps in een dag, zonder enige kennis van programmeren, hij zet websites op in een uur zonder veel kennis te hebben van webdesign en hij bedenkt slimmigheden om met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk resultaat te behalen. Hij deelt graag zijn inzichten en ervaringen met jou!

 


Jonathan Koek, Learning Technology Consultant, ontwikkelaar van apps, websites en e-learnings

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
De lerende empoweren – wat betekent dat voor iedereen die daarbij betrokken is? | Marcel de Leeuwe >>

 

De lerende empoweren – wat betekent dat voor iedereen die daarbij betrokken is?

Empoweren lijkt dé nieuwe invulling voor het leren en presteren in organisaties. Een gemotiveerde medewerker leert en werkt immers beter, sneller en effectiever. En de lerende lijkt er ook voor open te staan. Die ziet de voordelen van leren waar, wanneer en hoe je maar wil. Het is meer ‘op maat’ en persoonlijk. De regie ligt bij jou. Op het eerste gezicht alleen maar voordelen.

 

Maar in de praktijk blijkt ‘empoweren’ toch ingewikkeld om uit te voeren. Het vraagt een totaal andere rol van de L&D-afdeling, de onderwijskundig ontwerper, de manager, de lerende én de trainer/docent. En als je met keurende instanties (bijvoorbeeld veiligheidskeuring, inspectie, registers) te maken hebt, hoe leg je dan verantwoording af? Hoe meet je de resultaten?

 

In de praktijk loop je tegen allerlei zaken aan die uitvoering van empoweren tegenwerken. Denk aan het niet echt overdragen van regie en verantwoordelijkheid vanuit management, te weinig duidelijkheid over wat er van lerende verwacht wordt of onderwijskundigen en L&D afdelingen die het concept saboteren.

 

Het gaat veel verder dan het didactische design. Er is een andere mindset nodig over hoe je met leren omgaat in je organisatie. En hoe je met werken, waarderen en beoordelen omgaat. Er is sprake van een paradigmashift van controleren en beheersen naar omarmen van het maken van fouten. In de hele organisatie.

 

Marcel de Leeuwe verkent in deze sessie met jou de uitdagingen bij het ontwerpen en implementeren van empoweren in je organisatie. Het is interessant voor mensen die al met empoweren aan de slag zijn én voor mensen die er aan willen beginnen. Leer van de ervaringen die Marcel al heeft opgedaan. Hij deelt graag zijn fouten. Of zullen we dat hier niet beter spreken over ‘leermomenten’!?

 


Marcel de Leeuwe, Onafhankelijk e-Learning expert | leerbeleving.nl

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
L&D-professional wordt L&D Business partner | Rino Schreuder >>

 

L&D-professional wordt L&D Business partner

Succesvolle organisaties leren sneller dan hun concurrenten; ze zijn wendbaarder en boeken mede daardoor betere resultaten. Learning Design wordt daarom een steeds groter uitdaging voor professionals in HRD, opleiding & ontwikkeling. Zij moeten immers steeds vaker aanhaken bij – of meebouwen aan – verandering, strategieontwikkeling en innovatie. Zij moeten deskundig(er) worden op het terrein van strategievorming om strategisch leren concreet vorm te geven.

 

  • Strategisch Leren – content en design aansluiten op de strategie
    Het is jouw missie om L&D een integraal onderdeel van de strategie te laten worden. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop je learning vormgeeft. Externe oriëntatie, agility en innovatie staan centraal.
  • Strategisch Leren – effectief toepassen
    Hoe creëer je de goede leercultuur en zorg je ervoor dat mensen in staat zijn om daarvan maximaal te profiteren? Over de ontwikkeling en regie van leerinterventies en de toepassing van 70:20:10.
  • Strategisch Leren – verbinden met de organisatie
    Hoe zorg je ervoor dat jouw activiteiten naadloos aansluiten bij de (ontwikkeling van de) organisatie en haar stakeholders, en bij de uitvoering van strategische keuzes die gemaakt zijn?

 


Rino Schreuder, Uitgever & adviseur Management Development, hoofdredacteur MD – tijdschrift voor talent- en managementontwikkeling, secretaris EDU-DEX

Zet the next step in deze sessie!

Geef jezelf een coach kado:
– Beantwoord de vraag welke stap je morgen gaat nemen m.b.t. dit thema.
– Maak een afspraak voor een reminder voor deze eerste stap met iemand anders uit de sessie.
Dit is je gratis coachmoment en wie weet de eerste stap voor een mooie nieuwe samenwerking! Leren doe je niet in je eentje.
Specialisten, studenten en medewerkers leren samen in casegerichte SPOC – St. Anna Zorggroep | Paul Raaijmakers>>

Specialisten, studenten en medewerkers leren samen in casegerichte SPOC – St. Anna Zorggroep

De St. Anna Zorggroep ontwikkelt samen met het Summa College het interactieve en online keuzedeel “Kwetsbare Ouderen” binnen de MBO opleiding Verpleegkundige. Het onderwijsplan (goedgekeurd door het Ministerie van VWS) wordt aangeboden via een SPOC, wat uniek is in het MBO onderwijs. Een SPOC is de gesloten versie van de MOOC en leent zich bijzonder goed voor het aanbieden van formeel en informeel onderwijs aan gedefinieerde doelgroepen.

 

In deze SPOC wordt de praktijk en het onderwijs (duurzaam) verbonden, door onder meer bij geriaters, studenten en medewerkers werkprocessen en leerlijnen te laten doorkruisen. Dit wordt extra versterkt door de volledig casegerichte opbouw van het keuzedeel.


Paul Raaijmakers, Hoofd Opleiding & Ontwikkeling St. Anna Zorggroep

 

Partnersessies volgen binnenkort

 

Ben je op zoek naar sessietijden?

Het programma wordt nog steeds aangevuld en is zó uitgebreid, dat nog niet alle sessietijden bekend zijn. Een paar weken voor Next Learning stel je jouw eigen programma samen (inclusief tijden en sessiezalen) via de speciale app of het digitale programmaboekje. Wij houden je vrijblijvend op de hoogte!

 

Bekijk alle andere thema’s van Next Learning 2017: