Luchthaven Schiphol: van HR-perfectie naar HR-impact – minimum viable product

Door: Jelderik Schutz, HR Lead Transformation – Royal Schiphol Group & Rino Schreuder, hoofdredacteur van tijdschrift MD.

Schiphol is in de kern een hier-en-nu, operationeel bedrijf. Maar wat vandaag goed werkt, moet morgen aangescherpt worden. Daarom is er veel behoefte aan om elkaar elke dag scherp te houden en elkaar elke dag een beetje beter te maken.
Het organisatie-motto is: Perform today while creating tomorrow.

Generieke HR-taken vallen zoveel mogelijk in de lijn. En tegelijk is het hele ‘operating model’ van HR omgegooid om te focussen op de toegevoegde waarde. HR verandert hierdoor van een supportafdeling naar een afdeling die mede de verantwoordelijkheid neemt voor het verwezenlijken van de strategie van Schiphol.

In het kader van Perform today zouden alle repetitieve HR-advieswerkzaamheden geautomatiseerd (en daarmee klantgerichter en efficiënter) moeten kunnen worden.
Voor de HR-afdeling is het meer dan ooit belangrijk om de business te begrijpen. Niet alleen de huidige manier van opereren, maar ook en vooral de toekomstige behoefte van de markt – create tomorrow. Welke ontwikkelingen zijn er, welke bekwaamheden moeten we dan in huis hebben? Gaan we intern opleiden of gaan we werven? Continu blijven challengen en doorvragen in de business, totdat we het tot in de haarvaten begrijpen.

HR moet comfortabel zijn met het leveren van een ‘Minimum Viable Product’ (MVP). Vroeger waren de HR-processen meer statisch en was er sprake van een jaarlijkse optimalisatie van de cycli rondom de standaard HR-producten en diensten. Dat past niet meer bij de snel veranderende wereld om ons heen; het gevaar is dat tegen de tijd dat we een jaar verder zijn met het verfijnen van een proces of dienst, deze geen waarde meer toevoegt. Na ieder gesprek met het management moet je jezelf de vraag stellen: was dit waardevol en wat kan ik de volgende keer beter of anders doen? Het werken met een MVP vraagt dat je je kwetsbaar durft op te stellen. Je kunt je niet verschuilen achter fancy slides en modellen en het doet een beroep op je creativiteit.

Waar het eerst draaide om efficiëntie en standaardisatie, draait het nu om impact en effectiviteit: perfectionism kills progress. De business wil snelheid en toegevoegde waarde in plaats van perfectie.
Dit vraagt niet alleen creativiteit en flexibiliteit van de HR-medewerkers, maar ook nieuwe vaardigheden en grondige kennis van de business.
In deze sessie leer je over de aanpak van Schiphol.

Lees meer over deze case!

Jelderik Schutz verbindt in zijn HR-werk de klant, de medewerker en de strategie van het bedrijf. Digitalisering, strategie en innovatie zijn voor hem dagelijkse kost. Hij is bij Royal Schiphol Group verantwoordelijk voor Organizational Transformation.

 

 

 

Rino Schreuder zorgt ervoor dat HRD- en MD-professionals ervaringen, informatie en kennis kunnen uitwisselen via publicaties, netwerken en bijeenkomsten. Hij is o.a. hoofdredacteur van tijdschrift MD, redactielid van Development & Learning in Organizations, en secretaris van stichting EDU-DEX

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024