4 tips om het leerrendement te verhogen

4 tips om het leerrendement te verhogen

Wereldwijd zijn moderne organisaties als Toyota, Walmart en Toys”R”Us al aan de slag gegaan met het digitaal leerplatform Axonify. Ook in Nederland merken we dat steeds meer organisaties op zoek zijn naar nieuwe leervormen die passen binnen de organisatie en de nieuwe generatie medewerkers.

Veel organisaties overwegen de inzet van nieuwe technologische leermiddelen en denken hiermee te voldoen aan de leerbehoeften van de moderne medewerker. Maar alleen de inzet ervan is natuurlijk niet voldoende. Resultaatgericht leren is het uiteindelijke doel.

Er is een aantal elementen die ervoor zorgt dat de inzet van technologische middelen ook daadwerkelijk bijdraagt aan een hoger leerrendement. Verderop in dit blog lees je mijn vier tips om het leerrendement te verhogen.

De ‘moderne’ medewerker

Is dit plaatje voor jouw organisatie herkenbaar?

Tips medewerkers motiveren om te leren

Dit geeft duidelijk weer hoe de nieuwe generatie is opgegroeid met de nieuwste technologieën. Niet alleen deze generatie, maar alle generaties zijn gewend geraakt om continu toegang te hebben tot informatie en om kennis op ieder gewenst moment op te halen. Wil je een antwoord op een vraag? Google het! Denk je aan een carrière switch? Vraag advies aan je LinkedIn netwerk! Dit ongeduldige gedrag zien we ook terug in ons werk, waarin we steeds sneller geneigd zijn te googlen wanneer we niet snel genoeg antwoord krijgen op onze vragen.

Veel trainings- en ontwikkelingsprogramma’s sluiten echter nog niet aan bij deze ontwikkelingen. Dit levert regelmatig frustratie op die de rust, betrokkenheid en focus van de medewerker (én daarmee de organisatie) niet ten goede komt. Waar kies je als L&D-professional voor als je de performance van iedere medewerker optimaal wilt stimuleren? Hieronder mijn 4 tips om een leerrendement te verhogen.

4 tips om het leerrendement te verhogen

  1. Kies voor on-demand
    Toenemende werkdruk, grote fysieke afstanden, het nieuwe werken: tegenwoordig is het voor medewerkers en trainers niet altijd meer mogelijk om uren reis- en werktijd te besteden aan een training op één specifieke locatie en tijd. Zorg voor een training die any place any time te volgen is (bijvoorbeeld door Webbased-apps). Een bijkomend voordeel is dat de training plaatsvindt op het moment dat de medewerker de training écht nodig heeft en het geleerde direct op de werkplek kan toepassen. Hierdoor wordt het leerrendement aanzienlijk verhoogd.
  2. Kies voor kort
    Medewerkers krijgen het steeds drukker. Kies daarom voor hapklare kennis en informatie die makkelijk onthouden is. Online trainingen van bijvoorbeeld vijf minuten per dag zijn een goed alternatief of aanvulling op een traditionele kennistraining om continu kennisgroei te creëren, zonder dat de medewerker hier veel tijd aan kwijt is. Door middel van deze microlearning aanpak direct in de praktijk, wordt het beklijven van kennis positief beïnvloed.
  3. Kies voor persoonlijk
    Iedereen is uniek, dus om zo effectief en efficiënt mogelijk te performen is een adaptieve leermethode van belang. Deze manier van leren zorgt er niet alleen voor dat de individuele medewerker de content behandeld krijgt waar hij of zij mee worstelt. Hierdoor wordt er ook geleerd op het moment en plaats dat de medewerker het echt nodig heeft en het geeft inzicht in eigen prestaties. Dit motiveert om continu te blijven ontwikkelen.
  4. Kies voor fun
    Iemand die het leuk vindt om te tennissen of om lastige puzzels op te lossen, zal zijn skills sneller ontwikkelen dan iemand die dat niet leuk vindt (maar misschien wel meer aanleg heeft om hierin te groeien). Dit geldt ook voor leren. Verschillende elementen van ‘Gamification‘ zorgen ervoor dat leren leuk wordt, voor iedereen. De ene medewerker voelt zich meer aangetrokken om bijvoorbeeld een hoge positie in een ‘leaderboard’ te behalen, terwijl een collega zoveel mogelijk punten wil scoren om een prijs in de wacht te slepen. Ga voor: ‘Leren is niet meer saai, maar leuk!’

Combineer deze 4 tips zelf

Benieuwd naar een praktische invulling van een programma dat alle bovenstaande 4 tips combineert om het leerrendement te verhogen? Op 19 april geven Christine Tutssel, mede-oprichtster van het Axonify platform, en Karlijn van de Bosch een presentatie ‘Microlearning – kleine bits, grote impact’ op Next Learning.

Bekijk deze presentatie in het complete programma van Next Learning

 

Related Posts

5 COMMENTS

  1. Lisanne
    april 01, 2016 11:01 Beantwoorden

    Goede en bruikbare tips die weergegeven zijn in dit artikel. Echter vraag ik me wel af hoe ver we hier in moeten gaan. Digitale toepassingen ten aanzien van leren, stimuleert naar mijn inzien ook individualisering. Een fenomeen dat steeds meer groeit in onze samenleving en ook niet ten goede komt in een organisatie lijkt me. Waarom zou je als organisatie dan steeds meer kiezen voor digitalisering? Leren is er toch ook voor gemaakt om Van elkaar te leren. En waarom zouden we allemaal maar mee moeten gaan met de trend die digitalisering heet?

  2. april 01, 2016 11:46 Beantwoorden

    Beste meneer/mevrouw,

    Ik ben Cindy Janssen en student aan Zuyd Hogeschool te Sittard. Hier volg ik met veel plezier de opleiding People and Business Management. Het leer rendement verhogen is ook binnen deze opleiding een veel besproken onderwerp. Ik vond dit blogartikel, dan ook erg interessant om te lezen.
    U geeft vier tips om het leerrendement te verhogen. In deze tips kan mij goed vinden.
    Wel mis een hele belangrijk detail namelijk leerrendement verhogen door feedback te geven.
    Mensen zijn vaak blind voor hun eigen fouten en we leren voornamelijk door ervaring op te doen. In het bedrijfsleven zouden we meer tijd moeten vrij maken om elkaar feedback te geven. Als je nooit te horen krijgt van iemand anders, dat je iets goed doet of juist niet. Hoe willen we dan gemotiveerd blijven om door te gaan. Iedereen vind het leuk om een complimentje te krijgen, je bent hierdoor gemotiveerder om door te gaan en je wilt het graag goed blijven doen. Echter is negatieve feedback ontvangen ook helemaal niet erg, zoals ik eerder al zei mensen zijn blind voor hun eigen fouten. Hoe willen we het ooit anders doen en beter doen als nooit iemand ons ergens op wijst.

    Kortom het leerrendement dient naar mijn mening ook verhoogt te worden door meer en opbouwende feedback aan elkaar te geven.

    Met Vriendelijke groeten,
    Cindy Janssen

  3. Nadine
    april 04, 2016 21:24 Beantwoorden

    Ik vind het een interessante blog om te lezen, ook omdat ik voor mijn opleiding de minor HRD (Human Resource Development) aan het volgen ben.
    De tips die worden gegeven voor een hoger leerrendement zijn inderdaad cruciaal wanneer je je medewerkers kennis wilt bijbrengen.
    Ik vind wel dat er vrij makkelijk wordt verteld hoe je (alleen door deze tips al) een leerrendement in een organisatie kunt verhogen. Ik ben van mening dat er veel en veel meer nodig is om het leerrendement van de medewerkers te verhogen. Er zijn denk ik ook veel factoren die meespelen wanneer je het leerrendement wilt verhogen in een organisatie. Bijvoorbeeld wanneer je een een online training gaat inzetten voor de medewerkers die zij op ieder moment kunnen maken, kan het zijn dat zij deze training uiteindelijk helemaal niet doen omdat ze er geen zin in hebben of omdat ze het te moeilijk of er misschien geen tijd voor hebben. Wanneer je verschillende technologische instrumenten gaat inzetten om het leerrendement te verhogen is er kans dat er op veel fronten weerstand vormen. Wat ik mij dan afvraag is hoe je dit dan het beste kunt aanpakken?

    Met vriendelijke groet,
    Nadine

  4. mitchell
    april 05, 2016 06:55 Beantwoorden

    Hele interessante blog! Deze vier tips zijn heel doeltreffend omdat ze zo toegespitst zijn op de ontwikkelingen in het bedrijfsleven en HRD. Ik denk dat ze heel erg goed in te zetten zijn in organisaties.

  5. Jorik Post
    april 07, 2016 11:23 Beantwoorden

    Mooi Blog. Ken ik persoonlijk als programma niet maar het lijkt zeer doeltreffend voor het makkelijker en efficiënter laten leren van medewerkers. De huidige ontwikkelingen gaan steeds meer in de richting van het zelfstandig leren met elektronische ondersteuning. De uitleg van de moderne medewerker is ook iets wat ik herken vanuit mijn eigen ervaringen. De 4 tips om het leerrendement te verhogen zijn mooi uitgelegd, de onderdelen lijken vanzelfsprekend, het is echter moeilijk toe te passen omdat iedereen anders is.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019