Bottlenecks leertechnologie België anno 2016

Onlangs deelde Miek Wouters – Learning Solutions Consultant bij Kluwer Opleidingen – haar blog over enkele conclusies uit het onderzoek Learning Indicator 2015:

  • Slechts 1 op 3 Belgische organisaties gebruikt technologie om opleidingen en leerprogramma’s te ondersteunen.
  • Ca. 48% van de HR-verantwoordelijken gaf aan vanuit de organisatie geen leertechnologie te gebruiken.
  • Van degenen die wel een leertechnologie gebruiken, stelt 49% niet te weten hoeveel budget er naartoe gaat.
  • Maar liefst 15% zegt niet te weten welke leertechnologie gebruikt wordt.

Zie onderaan dit blog de infographic van het onderzoek waarin alle resultaten overzichtelijk samengevat zijn.

HR: omarm technologie!

Learning Indicator 2015Vooral dit laatste punt baart haar zorgen. Is dat kennis van de happy few? Een kwestie van verzuiling binnen HR? Desinteresse? Wat het antwoord ook is, HR zou technologie moeten omarmen.

Hoewel leren perfect lukt zonder technologisch hulpje, kan een slim gekozen leertechnologie wél een katalysator zijn om te evolueren naar een echte lerende organisatie. Die kan namelijk veel makkelijker ontstaan als HR een duidelijk zicht heeft op wie wat leert, wie zich waarin specialiseert, wie zich duidelijk heroriënteert, etc.

Op basis daarvan kunnen ‘next steps’ bepaald worden, en kunnen medewerkers maximaal ondersteund worden in hun leerproces. En ook het centraal bewaren van de leercontent is een absolute meerwaarde.

Trend: overschakelen op extern leeraanbod

Terug naar de eerste bullet: de bedrijven die wel een leertechnologie gebruiken, zetten volop in op digitaal leren. Zo zien we de laatste tijd heel wat organisaties hun eigen leeraanbod stopzetten en overschakelen op een volledig extern gehost digitaal leeraanbod.

Ze kopen dus toegang tot een brede kennisbank. Goedkoper dan zelf alles te ontwikkelen en zeker goedkoper dan zelf een leerplatform te onderhouden. Miek is er echter niet van overtuigd dat ze een blijvende oplossing bieden:

  • Tot hoever speelt een dergelijk platform in op de individuele leerbehoeften?
  • Hoe garandeert het de transfer naar de werkplek?
  • Hoe stimuleert het kennisdeling?

De link met de werkelijke werkomgeving blijft onontbeerlijk.

Meerwaarde van een Learning Business Partner

Dit vloeit voort uit de vorige paragraaf. Je blijft een partner nodig hebben die de link met de bedrijfsdoelstellingen kan garanderen en een overzicht behoudt. Iemand die beseft in wat voor VUCA wereld we leven (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity), waarin KPI’s en strategieën een kortere levensduur kennen, en daar rekening mee houdt bij het uittekenen van de ontwikkelplannen. Enkel als ze op zo’n manier deel uitmaken van het bredere leeraanbod, kunnen contentaanbieders in een bedrijfscontext ook echt een meerwaarde bieden.

Wat denk jij? Geldt dit ook voor Nederland?

Meer weten? Hoor Kluwer Opleidingen over kennisdeling

Kennisdeling is cruciaal voor het overleven van jouw organisatie. En voor L&D professionals is hier een belangrijke rol weggelegd. Tijdens de expertsessie om 15.15 uur in het thema ‘social learning’ overtuigt trendcatcher Isabel De Clercq van Kluwer Opleidingen je van het belang van kennisdeling en gaat ze met je in dialoog over de volgende topics:

  • Kennisdeling als krachtig wapen in de kruistocht tegen command & control
  • Voordelen van kennisdeling voor de organisatie én het individu
  • Concrete tips en lessons learned om van kennisdeling een succes te maken. Verhalen van ATOS, ENGIE, Wolters Kluwer en KBC
  • Kennisdeling blijft moeilijk. Hoe komt dat?
Bekijk het programma van Next Learning 2016

Infographic Learning Indicator 2015

Bekijk hieronder de resultaten van het onderzoek Learning Indicator 2015 (klik op de afbeelding voor de PDF).

Infographic Learning Indicator 2015

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024