Door de Vakopleiding Doe Het Zelf kun je de klant veel beter informeren

Door de Vakopleiding Doe Het Zelf kun je de klant veel beter informeren…

 

Je weet gewoon veel meer, zodat je er geen andere collega bij hoeft te roepen.”

Voor Bespeak is dit één van de grootste complimenten voor ons werk. Het vernieuwen van de Vakopleiding Doe Het Zelf was namelijk geen doel op zich. Uiteindelijk wilden we dat de bouwmarktmedewerker de klant beter zou kunnen adviseren. Naar ons idee zijn we daarin geslaagd.

De Vakopleiding Doe Het Zelf begon als een boekenserie. Deze is daarna digitaal gemaakt. De opleiding kreeg de vorm van een digitaal productboek, met bijbehorende cases waarin klussen werden uitgelegd. Het gewenste resultaat van meer kennis om klanten beter te kunnen adviseren bleef echter uit. Bespeak kreeg daarom de opdracht om een nieuwe vakopleiding te ontwikkelen met een groter leerrendement.

De bouwmarktmedewerker centraal

We ontwikkelden een leeromgeving waarin de bouwmarktmedewerker centraal staat. Hij is degene die in een gangpad staat en daar de klant adviseert over producten en/of het uitvoeren van een klus. In de opleiding hebben we die gangpaden centraal gezet op een plattegrond. Dit zijn de modules die een cursist volgt. Dat is voor de cursist heel herkenbaar. Het uiteindelijke design van de plattegrond is unaniem gekozen door een testgroep van bouwmarktmedewerkers. Binnen een module kan de cursist twee verschillende routes volgen of deze combineren:

  1. Een lineaire leerlijn: bestaande uit magazines die sturend zijn in de volgorde van leren;
  2. Een kaartenbak, waarin de cursist kaarten kan bekijken en kan oefenen met de stof zoals hij zelf wil

Bouwmarktspecifieke werkvormen

De herkenbaarheid lieten we ook terugkomen in de werkvormen die we in de magazine gebruiken. We ontwikkelden bouwmarktspecifieke werkvormen zoals het boodschappenlijstje, de productfolder, de kluswijzer en klusvideo’s. Hierbij kozen we altijd het perspectief van de bouwmarktmedewerker. Hij hoeft zelf de producten niet te gebruiken of te klussen, maar hij moet wel de uitleg aan de klant kunnen geven. Dit resulteerde bijvoorbeeld in videorollen (chroma) als die van Ben, de ervaren klusser. Ben legt klussen uit aan de hand van bestaande video. Hij vertelt niet alleen hoe je de klus uitvoert, maar ook waarom je dingen op een bepaalde manier moet doen en geeft tips die echt het verschil maken voor een goed uitgevoerde klus. Al toen we de eerste keer gingen testen, bleek de doelgroep juist deze werkvorm zeer te waarderen.

Naast opleiden ook examineren

Ieder gangpad (module) kan de cursist afronden met een examen. Dit kan zowel op de bouwmarkt als een testcenter afgenomen worden. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Het gemiddelde cijfer gaat van een 5,9 naar een 8,8. Naast deze veelbelovende resultaten zijn de cursisten ook enthousiast.

Ik ben nu bezig met de module Gereedschap en IJzerwaren. Ik leer niet zo makkelijk. Daarom ben ik blij dat de nieuwe opleiding veel met beelden werkt. Zo zie ik op mijn computerscherm hoe je een koppeling moet losmaken. Ik leer nu sneller omdat ik het allemaal voor me zie.

Je hebt er wel wat aan als je deze cursus doet. Veel praktische kennis. Bijvoorbeeld vloertje storten; dat wordt goed uitgelegd. Klanten komen daar toch vaak voor als ze de cementen betonafdeling bezoeken.

Een Volkswagen of een Ferrari?

Deze kop verwijst naar een uitspraak van onze klant. Die vond dat wij soms te veel, te mooi en te snel wilden, terwijl ze zelf al tevreden zouden zijn met iets simpelers. Toch hebben we geprobeerd om met het budget dat we hadden, zoveel mogelijk content te maken en die zo goed mogelijk neer te zetten. We hadden dit kunnen doen als Volkswagen (denk aan een afbeelding van een spacmes en een uitleg hoe je deze gebruikt bij het stuken), maar zijn bewust meer richting de Ferrari gegaan. We namen een bestaande klusvideo waarin je ziet hoe een klusser het spacmes gebruikt en lieten Ben het hoe en waarom vertellen. Het monteren van bestaand videomateriaal in chroma gaf ons meer ruimte in het budget (los van de didactische meerwaarde ten opzichte van een ‘plattere’ variant). Op deze manier konden we meer en kwalitatief betere content maken.

Of het uiteindelijke resultaat meer een Volkswagen of een Ferrari geworden is, laten we u graag zelf beoordelen!

 

Meer informatie?

Marije Mentink
m.mentink@bespeak.nl

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019