Het e-Learning Event in de spotlights

Hét e-Learning Event in de spotlights

Met ruim 450 e-learning professionals, inspirerende expertsessies, leerzame presentaties en interactieve praktijksessies kijken we terug op een geslaagd e-Learning Event 2013! We hopen dat je er, net als wij, ontzettend van hebt genoten.

Diverse sprekers en partners hebben tijdens, maar ook na, het event (live) verslag gedaan van enkele sessies en hoogtepunten. Deze zetten wij uiteraard graag voor je op een rij!


Reflectie op het e-Learning event

Door Wilfred Rubens

Het is altijd goed om een dag na een congres nog eens terug te blikken op de keynotes, workshops en discussies. Ook al heb je op de dag zelf al intensief verslag gedaan van de bijeenkomst.

Het eerste dat opvalt is dat gisteren ook en alweer veel kritiek te beluisteren viel op de bestaande manieren van leren, en de bestaande onderwijssystemen.

 

Veel kritiek te beluisteren op de bestaande manier van leren

[clear]Dale Stephens pleitte voor ‘unschooling‘, terwijl Claire Boonstra vindt het het onderwijs op een andere manier moet werken aan andere leerdoelen, om deze op een andere manier te beoordelen. Deze boodschap is niet nieuw, de context wel en vermoedelijk ook de onderliggende filosofie.

Lees het artikel van Wilfred Rubens


Winnaars van de Nederlandse e-Learning Awards

Door e-learning.nl

Op het druk bezochte e-Learning Event zijn de Nederlandse e-Learning Awards 2013 uitgereikt. Voor de categorie Smarter Learning heeft de vakjury uit de vier genomineerden ABCDE Game als winnaar gekozen. In de spannende strijd tussen de twee genomineerden voor de Jong e-Learning Talent Award heeft BrainMatters gewonnen.

 

Lees het juryrapport


Live blog Keynote Dale J. Stephens

Door e-learning.nl

Dale, een jonge ‘unschooled’ entrepreneur start zijn bevlogen betoog met de dramatische cijfers van de werkloosheidscijfers in amerika: 22,5% van de jongeren tot 25 jaar mét diploma op zak heeft er op dit moment geen baan. Hij zet vraagtekens bij de waarde van deze diploma’s en stelt dat unschooling de oplossing kan zijn voor dit probleem.

Lees het artikel


Do It Yourself Learning

Door e-learning.nl

De term DIY learning of Self Directed learning, doet er volgens Hans niet toe, het gaat om de lading. Wat veranderd er eigenlijk in het organiseren van leren? In de sessie laten Hans en Marcel in een pecha kucha verschillende voorbeelden zien van DIY Learning.

Lees het artikel


Live blog Keynote Claire Boonstra

Door e-learning.nl

Claire Boonstra benoemd haar definitie van success. De lat ligt hoog, en als het niet lukt dan heb je gefaald. Volgens Claire zitten we in het tijdperk van verandering… of is het een verandering van tijdperk. We organiseren ons in ieder geval in netwerken en niet meer in hierarchische structuren. Maar wat betekent dit voor ons.

 

Lees het artikel


Live blog Stefaan van Hooydonk

Door e-learning.nl

De nieuwe realiteit vraagt ook Philips om anders te gaan kijken naar het leren en ontwikkelen van hun business. De innovatie dwingt de organisatie ertoe om snel te leren. De ontwikkeltijd van LED-lampen is slechts 9 – 12 maanden, dit in tegenstelling tot de ontwikkeltijd van TL destijds. Kennis is hierin de sleutel. De nieuwe manier van leren bij  Philips kenmerkt zich door de verschillende kerneigenschappen.

Lees het artikel


Live blog Praktijksessie KLM

Door e-learning.nl

Interactief videoleren: uit het klaslokaal naar de werkvloer van KLM. Edwin Bleumink en Hans Broos van de KLM Business Campus geven tijdens een praktijksessie inzicht in de door KLM ontwikkelde online training voor OPS-Coördinatoren.  Hierdoor zijn de kosten van de training lager geworden en is het rendement hoger. De sleutel? Slim gebruik van video en technologie.

Lees het artikel


Win een IPAD Mini

Door SMS Implementation Engineers

Op het E-learning event werd ruim aandacht besteed aan werkplekleren, performance support en nieuwe manieren van leren in de kenniseconomie.

In de lezing ‘Revoluties in leren op de werkplek’ benadrukte Stefaan van Hooydonk (Philips Lightning University) dat kennis op verschillende manieren aangeboden moet worden. Uiteindelijk gaat het erom dat je laat zien wat je kan, niet hoe je er gekomen bent.

SMS implementation engineers is doorgegaan op dit thema en heeft een interactieve Flyer in de tas gedaan waarmee je een iPad mini kunt winnen. Je krijgt meer informatie als je de Layar applicatie op je Smart Phone installeert en op deze flyer richt.

Als je de Flyer kwijt bent kan je toch nog t/m 23 april meedoen. Bezoekers die mee willen dingen moeten hiervoor 10 inhoudelijke vragen beantwoorden over E-learning. Een deel van de antwoorden zijn te vinden op onze website, of kan je Googlen.

Ga jij de uitdaging aan om binnenkort eigenaar te zijn van een iPad? Meer informatie is te vinden op de website van SMS e-learning engineers.

Bij vragen over de prijsvraag of het aanmelden kan je een e-mail sturen naar rob.boutmy@smsnet.nl


e-Learning Event 2013: mobile learning & ruimte voor talent

Door Atrivision

Het was een bonte mix van inhoudelijke presentaties, praktijkcases, leverancierssessies en de Plaza. Centrale thema’s waren Uncollege (Dale Stephens) met ruimte voor talent en zelfgestuurd leren. Dat kwam door de dag heen in verschillende sessies terug, waaronder ook de bijdrage van Claire Boonstra met haar Operation Education. Idee is dat het onderwijs en ook bij- en nascholing een andere vorm moeten krijgen om het optimale rendement uit talent te halen. Naast dit thema was er veel aandacht voor de mogelijkheden van mobiele technologie voor leren. Atrivision was aanwezig met een presentatie ‘Mobile Learning: strategie voor grenzeloos leren’.

Lees het artikel


Wat heeft bol.com met online leren te maken?

Door TinQwise

Er was geen plek meer vrij, mensen waren enorm verrast en je voelde een golf van inspiratie door de zaal heen gaan. Daarom doe ik graag ook verslag van de sessie die wij vanuit TinQwise zelf gaven: ‘Wat heeft bol.com met online leren te maken?’ Door onze Creatief directeur Joost Uitdewilligen.

Lees het artikel


Marcel de Leeuwe, Hans de Zwart: Self Organised Learning

Door TinQwise

Self Organised Learning, Do It Yourself Learning, Het Nieuwe Leren… Hoe we het ook noemen, we gaan er veel over horen in deze sessie. We gaan het zelfs zelf ervaren. “Maar vooral,” zegt Hans de Zwart, “we gaan niet vertellen hoe het moet”.

et begin was goed om weer eens op scherp te zetten wat we allemaal wel weten: de meest succesvolle personen hebben geen officiële opleiding afgerond! Denk aan Malcolm X, Jimi Hendrix, Stephen Spielberg, Leonardo da Vinci, en noem ze maar op. Wat pleit er nu precies voor om meer te doen met DIY learning? Allereerst de snelheid van de huidige complexe business. deze is zodanig dat leren en opleiden dit niet kan bijhouden. Daarnaast de groeiende mobiliteit voor de werknemer. Ten derde schept de technologie ook meer en meer mogelijkheden.

Lees het artikel


Claire Boonstra: Van niet naar wel

Door TinQwise

Claire Boonstra heeft als laatste keynote iedereen in de zaal anders naar de wereld, het bedrijfsleven en leerprocessen laten kijken. De ene positieve tweet na de andere kwam voorbij via #ele13. Ook zorgde haar verhaal voor goede discussies. Volop reuring dus, ook nog aan het einde van de congresdag!

Claire begon met een model wat we met z’n allen hanteren voor succes, namelijk: een stijgende lijn omhoog. Lukt je dat niet? Of scoor je lager dan gemiddeld? Dan faal je. Ze geeft aan dat ze dit zelf ook heel lang zo zag. “Eindelijk heb ik het, die status” dacht ze op een bepaald moment in haar loopbaan. Maar het viel tegen. Dit was namelijk niet bevredigend. “Want eigenlijk”, geeft Claire aan,”word ik pas echt blij als ik het gevoel heb dat ik toegevoegde waarde heb”.

Lees het artikel


Dale Stephens: New education please!

Door TinQwise

The end of university” is de pakkende slogan waar Dale Stephens mee begint. “Uncollege is de huidige universiteit: leren buiten het systeem om, gericht op individuals, en met behulp van workshops en come togethers in de weekenden.” Hij had direct de aandacht van de gehele zaal.

Want wat zijn nu de skills waar je echt wat aan hebt in je verdere leven? Dale noemt zaken als co-living, directe focus, maken van een foreign journey, doen van projecten etcetera.  Het gaat erom dat je onafhankelijk en self sufficient kan acteren! Leer je deze op school?  Leer je dit op de universiteit? Dale vind van niet.

Lees het artikel


NVO2 – Waarom is deze stap the next step?

Gedrukt op de flyer van het e-learning event 2013 staat: “The next step: faciliteren van leren… Durf jij het aan?” Waarom is deze stap the next step? Wat zijn de uitdagingen in het faciliteren van leren? En hoe maken we een volgende stap? Een aanleiding voor deze volgende stap blijkt het overeenkomstige uitgangspunt van verandering dat de verschillende keynote speakers aanhalen.

Lees het artikel


DIY Learning

Door Marcel de Leeuwe, Leerbeleving

DIY Learning, zelfgeorganiseerd of self directed learning is een ontwikkeling die voor opleidingsafdelingen en learning professionals veel gaat betekenen. Het is niet zomaar een technologische trend maar grijpt diep in op de verantwoordelijkheden van zowel lerende professionals als learning designers en opleidingsafdelingen van organisaties.

Lees het artikel


Alles moet anders

Door Sandra Gutte, Han

Dale Stephens is een energieke, snel pratende twintiger uit de States. Hij beent op en neer over het podium en betoogt dat universiteiten wel kunnen opdoeken. Uncollege! Stefaan van Hooydonk (Philips Lighting University) overvalt ons in vloeiend Vlaamerikaans met een stortvloed aan buzzwords en oneliners, waarvan we deze ter plekke aan ons vocabulaire toevoegen: “learning through falling on your face”. Welkom op het e­Learning Event 2013, waar zo’n 500 e-­Learning professionals bij elkaar zijn gekomen. PS: alles moet anders.

Lees het artikel


De waarde van Online Learning gezien door de ogen van Board members

Door Pieter de Vries, Learning Organizations and Technology TU Delft

De Boardroom Meeting is een nieuw onderdeel in het e-Learning Event gericht op het uitwisselen van ervaring en inzicht over de business waarde van leren en de bijbehorende strategie. De hamvraag was: wat is het effect van het ‘nieuwe leren’ op het bedrijfs business model. Geen eenvoudige zaak, want de HR afdelingen, die vanouds ‘opleiding en ontwikkeling’ in hun pakket hebben, zijn nooit ver gekomen in het ‘kwantificeren’ van de opbrengst van leren.

Lees het artikel


Delivery Models for Learning

Door Hans de Zwart,

Marcel de Leeuwe, Ruud Smeulders and I hosted a Masterclass on Learning Business Models at the Dutch E-learning Event. TU Delft’s Pieter de Vries has written a solid report (in Dutch) about this session: De waarde van Online Learning gezien door de ogen van Board members.

Lees het artikel

 

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019