Games in het onderwijs: leren door ervaren

Games in het onderwijs: leren door ervaren

GamificationGames hebben een grote meerwaarde voor het onderwijs, omdat een game je laat ervaren dat iets zo is, waarom dat zo is, hoe dat voelt. En als het een goede game is wil je je doel bereiken, ook al moet je daarvoor soms dingen doen die minder leuk zijn. Precies wat we met onderwijs zouden willen dus!

Games lenen zich vooral goed voor het aanleren van competenties, vaardigheden en attitudes. Ook als het gaat om de toepassing van complexe principes zijn games een goed leermiddel. Bij kennisdoelen daarentegen hebben ze doorgaans weinig meerwaarde. Games kunnen worden ingezet voor onderwijs op elk niveau, in (bedrijfs)opleidingen en trainingen, kortom, in elke onderwijssituatie.

Bij de inzet van games in het onderwijs gaat het niet per se om educatieve games; ook entertainment games lenen zich daar uitstekend voor en soms zelfs beter. Educatieve games zijn vaak eerder gefocust op content dan op spelgedrag en missen daardoor nogal eens de ‘flowfactor’, de factor die maakt dat je helemaal ‘in het spel zit’ en dat je je doel wilt bereiken. Een ander voordeel van entertainment games is de brede inzetbaarheid ervan: één en dezelfde game kan vaak een scala aan leerdoelen bedienen.

Een voorbeeld

Roller Coaster Tycoon gaat over het opbouwen en beheren van een pretpark, waarbij de speler bestaande attracties kan inzetten en ook zelf achtbanen kan bouwen. De game is daarmee inzetbaar voor zowel natuurkunde onderwijs als voor onderwijs over management, bedrijfskunde en economie, ook in het hoger onderwijs of bij bedrijfsopleidingen.

Dezelfde game zou ook gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld onderzoek, door leerlingen te laten uitzoeken welke factoren het meest van invloed zijn op het aantal bezoekers (veel eet- en drinkvoorzieningen, lage entree prijzen, schone paden?). Of voor bijvoorbeeld muziek onderwijs, door leerlingen de opdracht te geven de deuntjes van de verschillende attracties op een bepaald thema af te stemmen.

Games in het onderwijs?

Ondanks hun grote potentiële meerwaarde worden games toch minder in het onderwijs gebruikt dan je zou verwachten. Er zijn technische struikelblokken, niet iedereen is bekend met de mogelijkheden en het kost tijd om goede games te vinden. Tijd is iets waar docenten niet bepaald in ruime mate over beschikken. Voor wie geen ervaring heeft met games is het bovendien moeilijk in te schatten welke mogelijkheden specifieke games hebben.

De Databank Games

De Databank Games neemt een aantal belangrijke drempels voor het gebruik van games in het onderwijs weg. Zoeken van games is makkelijk en kost weinig tijd. In de Databank Games zijn niet alleen games voor diverse leerdoelen te vinden, maar staan ook alle gegevens die bekend zijn over het gebruik van de game op een rijtje. Zoals didactische tips, lesmateriaal, randvoorwaarden, onderzoeksgegevens en nog veel meer. Alles wat docenten nodig hebben om een game effectief in hun onderwijs in te zetten.

De Databank Games wordt voortdurend uitgebreid. Alle games in de Databank zijn beoordeeld op hun inzetbaarheid in het onderwijs, met behulp van een instrument dat door Game Onderwijs Onderzoek in eerder onderzoek is ontwikkeld. Als een game meerdere specifieke inzetmogelijkheden heeft, dan worden deze apart weergegeven.

Ook interessant voor u:

Niet alleen Next Learning 2014, maar ook de Game Workshop Dagen zijn erg geschikt om u te verdiepen in de mogelijkheden van games in het onderwijs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024