Inspirerende beleving creëren: methode om mensen in verandering te brengen

Inspirerende beleving creëren: de methode om mensen in verandering te brengen

Inspirerende beleving AchmeaVorige week sprak ik Paul. Een veranderaar. Hij had afscheid genomen van zijn bestaande zekerheden en was met zijn ideeën, competenties en talenten een nieuwe richting ingeslagen. Een man met een grenzeloze ambitie om de wereld mooier, beter, groener en duurzamer te maken.

Hij bedacht enkele jaren terug een technologisch concept en wist dat hij het niet alleen kon. Hij had partners en funding nodig om een commercieel prototype te kunnen bouwen.

Tijdens het creëren van zijn Europese consortium en bijbehorende Europese subsidie had hij te maken met tegenslagen. En zoals hij zelf zei; ‘ik heb het project drie keer van de afgrond terug moeten trekken, maar ik ging door. Ik geloofde hier zo sterk in, dat het gewoon moest lukken. Failure was not an option’.

En vorige week hoorde ik, dat het hem gelukt was. De ontwikkeling is in gang gezet en binnenkort zal de wereld van hem horen. Out of the box gaat hij dan geen zonnepanelen op huizen bouwen, maar huizen bouwen van zonnepanelen.

En ik ben geïnspireerd. Niet alleen door het product dat hij aan het ontwikkelen is, maar vooral door het geloof, de echtheid en de passie die deze man uitstraalt. Ik zou hem bijna blindelings volgen op de nieuwe weg die hij is ingeslagen.


Wat zit er in ons om een verandering in gang te zetten?

Wat zit er in een mens om uit eigen beweging een verandering in gang te zetten? Maar specifiek, wat zit er in mij om zo’n verandering te willen volgen?

Ik merk dat dit vooral te maken heeft met de beleving en doorleving van dat moment waarin we samen met elkaar in gesprek zijn. Er ontstaan nieuwe visionaire beelden, passend binnen mijn persoonlijke context.

Ondersteunend daaraan werkt het inspirerende verhaal als een verleidende katalysator. Want wie kan tegen zoveel geloof, overtuiging, passie en de belofte van een samen, imaginair gecreëerde betere wereld ‘nee’ zeggen. Dus ik zeg ‘JA’. Kom maar op met die verandering!

Beleving

Helaas zal Paul niet langs iedere consument of leverancier kunnen gaan voor een beleving zoals ik die met hem heb ervaren. En daarmee kan het lastiger worden zijn boodschap te adopteren.

De meeste mensen gooien nu eenmaal hun oude schoenen pas weg als ze nieuwe hebben. En vaak wachten ze daar zelfs ook nog even mee, tot ze zeker weten dat de nieuwe ook echt goed, prettig en passend zijn.

Om afscheid te nemen van bestaande zekerheden, overtuigingen en bewezen patronen waarin ik me altijd lekker heb gevoeld, moet er dan ook wel iets gebeuren. Een verhaal. Een beleving. Een ervaring. Iets wat in mijn context past met een zelf gecreëerd toekomstbeeld waar ik onmogelijk ‘nee’ tegen kan zeggen.

Pilot van Achmea Academy

Vanuit deze overtuiging draaiden we vanuit Achmea Academy in 2013 een pilot waarin we medewerkers met een prototype multi-user game nieuwe dingen wilden laten ontdekken:

Ze kwamen in situaties waar ze wel een mening en overtuiging bij hadden, maar die niet gebaseerd was op persoonlijke ervaringen. De confrontatie met het effect van hun handelen leidde tot bijstellingen tijdens het spelen van het spel.

De onderzoeksvraag die daar nog bij open staat is, ‘hoe vertaalt dit zich naar het handelen in de praktijk’.

Evaluatie pilot

Voor mij werd hier nog eens bevestigd, dat als we mensen in verandering willen brengen of ze staande willen houden in een veranderende omgeving, ze vooral in een inspirerende beleving gebracht moeten worden waarin ze het effect van hun huidige handelen kunnen ervaren, waarin ze een toekomstig scenario kunnen beleven en doorleven en op basis van reflectie bewuste keuzes kunnen maken in houding en gedrag.

Overigens bleek tijdens de evaluatie van de pilot, dat medewerkers het lastig vonden om onder werktijd, in verloren minuutjes, acties binnen de game uit te voeren. Bijvoorbeeld een korte aanval of verdedigingsactie. Ze konden het voor zichzelf niet rechtvaardigen om onder werktijd te gamen terwijl een ‘serieuzere handeling’ als het tussendoor bezoeken van een landelijke nieuwssite wel te rechtvaardigen was.

Uitdagingen

Zo zie je dat de mens een gecompliceerd wezen is en blijft. Ondanks het faciliteren en aansluiten op bewegingen van deze tijd, koppelt hij het ook aan voor hem bekende en vertrouwde werkpatronen.

Innoverend in het leerlandschap hebben we daarom nog mooie uitdagingen te gaan in een wereld waar gaming, gebruik van digitale kennisbronnen en social media in privé- en werktijd nog als twee gescheiden werelden wordt ervaren. Ondanks de vervagende grenzen.

Veranderingen zoals 70 – 20 – 10 moeten dan ook zorgvuldig begeleid worden. Dat dit in het privéleven al vanzelfsprekend is, garandeert geen acceptatie. Wij zullen ons moeten realiseren dat de reis die wij op dit vlak hebben gemaakt, door anderen nog gemaakt moet worden.

Laten we mensen daarom eerst inspireren en laten beleven wat voor ons vanzelfsprekend is. Laat ze op basis van eigen ervaringen ongedwongen ‘ja’ tegen de verandering kunnen zeggen. Nieuwe leeroplossingen krijgen hierdoor een duurzame landingsbaan.


Geschreven door: Jan van Dijk
Programma manager Achmea Academy | jan.van.dijk3@Achmea.nl

Meer weten?

Jan doet als deelnemer aan Next Learning 2014 actief mee aan expertsessie 4 “Hoe vergroot ik het lerend vermogen van mijn organisatie?”.

Zijn collega Ser van Nuland vertelt in praktijcase H over de ervaringen van Achmea met de Power App.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024