Learning analytics (6): gril, mode of trend

week 6 1Je hebt inmiddels al je benodigde databronnen op een rijtje. En je bent druk aan het meten. Wat ga je doen met die berg data?

Dit is artikel zes in de reeks van zeven blogs over het opzetten van een learning dashboard. Lees alle andere blogs: Blog 1: Learning Analytics: van Beter naar ABlog 2: Begin bij de top – organisatiedoelstellingen | Blog 3: klim mee langs het meetmodel | Blog 4: op jacht naar data | Blog 5: inzicht uit data | Blog 7: verbeteren moet je breed zien

Inzicht door overzicht

Zoals we allemaal weten, geeft data op zich nog weinig inzicht. Als je het goed hebt gedaan, is het een brij van getallen. Wel allemaal gerelateerd aan je meetmodel. Dus het is wel de juiste data. Maar hoe maak je uit deze brij een mooie collectie?

Gewoonte

week 6 2Nu zijn er twee dingen belangrijk. Je moet op regelmatige basis je data verzamelen. En dat blijkt lastiger dan je zou denken. Want je moet het doen naast al het andere werk dat er ligt. Maar net als met elke verandering geldt ook hier: maak er een gewoonte van. Net zo’n gewoonte als elke morgen schone kleren uitzoeken.

Zet bijvoorbeeld elke maandag een afspraak met jezelf in je agenda. Op die tijd verzamel je een nieuwe set data. Maak het je nog gemakkelijker door de instructies voor het verzamelen uit te schrijven. Dan hoef je er niet steeds weer over na de denken. Kun je de opdracht zelfs delegeren.

De trendgrafiek

Ten tweede moet je de data inzichtelijk maken. Want een score van 6,4 op maandag 15 juni zegt niet zo veel. Inzichtelijk maken doe je met trendgrafieken. Verzamel je data bijvoorbeeld in Excel. Zet daar ook de streefwaardes in. Dan kun je een mooie trendgrafiek maken. Zoals in dit voorbeeld:

trendgrafiek

De ene trend is de andere niet

Zo mooi als in de bovenstaande grafiek, zal je data niet altijd zijn. Dat hangt vaak af van de plaats in je meetmodel. Hoe lager in de hierarchie van het meetmodel, hoe meer wisselingen je zult zien. En andersom: hoe hoger in het meetmodel, hoe minder variatie.

Dat heeft gevolgen voor de frequentie waarmee je gaat meten. Onder in het meetmodel zul je vaker moeten meten dan bovenin. Haal je dus niet onnodig veel werk op de hals door alles elke dag of elke week te gaan meten. Je koopt ook niet elke maand een nieuwe winterjas.

Meestal weet je wel wat voor dynamiek er in de data zit. En als je dat nog niet weet? Begin gewoon. Want dan leer je pas de dynamiek van je data kennen.

Gril, mode of trend

Als je je trendgrafiek bekijkt, zul je merken dat je korte oplevingen ziet. En korte periodes van neergang. Laat je daar niet te veel door afleiden. We willen de trend zien, niet de grillen en modeverschijnselen.

Word dus niet zenuwachtig als je ineens grote pieken of dalen ziet. Geef je organisatie de tijd om te veranderen. En geef vooral jezelf tijd om trends te gaan begrijpen. Hoe je aan dat inzicht komt, leg ik je uit in het laatste blog: verbeteren moet je breed zien.


Wil je hierover in discussie? Kom naar Next Learning en sluit je aan bij de Learning Circle ‘Gepersonaliseerd Leren & Big Data’. Of stuur me een app’je op 06 11 889 475.

Paul Kemper | p.kemper@noordhoff.nl

Lees meer over de Learning Circles

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024