Learning analytics (7): verbeteren moet je breed zien

Learning analytics (7): verbeteren moet je breed zien

kofferJe hebt mooie trendgrafieken, maar sommige trends beginnen te dalen. Wat ga je doen? In ieder geval niet in paniek raken. Je pakt je meetmodel erbij en gaat op zoek naar verbeterpunten.

Dit is het laatste artikel in de reeks van zeven blogs over het opzetten van een learning dashboard. Lees alle andere blogs: Blog 1: Learning Analytics: van Beter naar ABlog 2: Begin bij de top – organisatiedoelstellingen | Blog 3: klim mee langs het meetmodel | Blog 4: op jacht naar data | Blog 5: inzicht uit data | Blog 6: gril, mode of trend

Afdaling in het meetmodel

Als je het goed hebt gedaan, is je meetmodel hierarchisch. Dat gaat je helpen bij het opsporen van de echte oorzaak. Als je ergens een neergaande trend ziet, kan het zijn dat de oorzaak dieper zit. Je meetmodel geeft je aan waar die diepere oorzaak kan liggen. Namelijk verder onder in het model. Als je lager in het model geen neergaande trend ziet, dan heb je de oorzaak al te pakken. En daar ga je aanvullende maatregelen nemen.

Het heeft overigens geen zin om op allerlei plaatsen in organisatie tegelijk verbeteringen door te voeren. Het totale resultaat wordt het meest beinvloed door die dingen die de grootste afwijkingen laten zien. Focus daar je inspanning. Totdat alle trendgrafieken een opwaartse richting hebben.

meet

Een voorbeeld uit de zorg

Stel dat de trendgrafiek voor klanttevredenheid naar beneden gaat. Onderzoek geeft aan dat er vooral veel fouten worden gemaakt rond veiligheid. Uit verdere analyse blijkt dat er veel fouten worden gemaakt op de OK. Vooral doordat medewerkers tijdens hun werk afgeleid worden door collega’s die zomaar binnenlopen op de OK.

Wat doe je? Medewerkers nog eens een module ‘Veiligheidsprocedures op de OK’ laten volgen? Dat kan. Maar kijk ook eens naar een oplossing buiten e-learning. Zoals een instelling deed. Die maakte tellers op de deuren van de OK’s. En schreef een wedstrijd uit. De OK met de minste deur-open-en-dicht handelingen, kreeg elke maand een prijs.

In de retail

De trendgrafiek voor marge ging naar beneden. Analyse gaf aan dat de meeste klanten kozen voor de goedkoopste producten. Terwijl het management wist dat het assortiment breed genoeg was om aan alle behoeftes te voldoen. Uit nader onderzoek bleek dat de verkopers in hun gesprekken met de klant vooral op features wezen. De klanten hadden die zelf natuurlijk al lang online gecontroleerd.

De oplossing was tweeledig. De leermodules over de producten zouden meer over de toepassing en de voordelen moeten gaan. En minder over de features. Maar de tweede helft van de oplossing gaf nog meer resultaat. De bordjes bij de producten werden vervangen. Geen features meer op de bordjes, maar toepassingsgebieden en voordelen. En de producten werden ook per toepassingsgebied in de winkel gegroepeerd. Gevolg: klanten kochten niet meer alleen op prijs. En kochten meer aanvullende producten.

Trendspotting – hoe doe jij dat?

Gebruik jij meetmodellen, een dashboard of trendgrafieken? En heb jij mooie oplossingen gevonden voor neergaande trends? Deel ze dan hier, zodat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen.


Wil je hierover in discussie? Kom naar Next Learning en sluit je aan bij de Learning Circle ‘Gepersonaliseerd Leren & Big Data’. Of stuur me een app’je op 06 11 889 475.

Paul Kemper | p.kemper@noordhoff.nl

Lees meer over de Learning Circles

 

Related Posts

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019