Moet je leren wel naar de werkplek brengen?

Moet je leren wel naar de werkplek brengen?

In L&D-land hoor ik de laatste tijd vaak de vraag: Hoe brengen we leren naar de werkplek? Een begrijpelijke invalshoek gezien de goed onderbouwde bedenkingen bij het rendement van classroom learning.  Toch bevat deze vraag een aantal vooronderstellingen die een werkelijke doorbraak van de L&D-praktijk naar een hoger niveau  in de weg staan.

Leren buiten de werkplek

De eerste vooronderstelling is dat je kennelijk buiten de werkplek op een zinvolle manier kunt bepalen wat ‘leren’ is om dat dan vervolgens naar de werkplek toe te brengen. Is dit altijd mogelijk? En is het wenselijk?

Leren op de werkplekSoms heeft men juist op de werkplek zelf het beste inzicht in wat er geleerd moet worden en wat daarvoor de beste methode is.  De werkplek is bij uitstek het domein van de uitvoerende professional, de plek waar de performancedoelstellingen van de organisatie worden waargemaakt, of waar blijkt wat het realiseren van die doelstellingen in de weg staat. Of dat deze doelstellingen ongewenste neveneffecten hebben.

Hoe brengen we het leren naar de werkplek?

Zo komen we op een tweede vooronderstelling achter de vraag: Hoe brengen we het leren naar de werkplek? Namelijk dat er op de werkplek geen leren zou plaatsvinden zonder dat L&D het er naartoe brengt. Vaak zijn spontane leerprocessen op de werkplek zeer krachtig. De kunst is om de opbrengst van deze processen in beeld te krijgen en te verspreiden. De vraag is dan eerder: ‘Hoe brengen we het leren naar andere werkplekken en naar het management?’. Of ‘Hoe brengen we het leren naar L&D?’.

Van storytellers heb ik geleerd dat verhalen een krachtige drager van leerervaringen zijn. Ze bevatten reflecties en nieuwe oplossingen, waarschuwingen en inspiratie.  En verhalen hebben het vermogen zich snel en effectief te verspreiden! Hugo HoetinkIk gun L&D’ers, inclusief mijzelf, een open oor voor de verhalen van de werkplek, in plaats van zo druk te zijn met ‘brengen’. Misschien is het opvangen en verspreiden van verhalen wel de beste manier om het leren op de werkplek te faciliteren.

Geschreven door: Hugo Hoetink Trainer/Adviseur HORIZON Training & Ontwikkeling


Wil je hierover met ons in gesprek?

Kom dan naar Next Learning. Wij ontmoeten je graag op het White Label Point of op het Pitch Podium. Tijdens Learning Table 6 om 11.00 uur vertellen we je daarnaast alles over verbinding, innovatie, stap voor stap, het fun-aspect van blunderen en samen doelen bereiken: ‘Is leren in teams de toekomst?’.

Bekijk het complete programma tijdens Next Learning

 

Related Posts

3 COMMENTS

  1. Kevin
    april 01, 2016 10:47 Beantwoorden

    Interessant artikel. Ik denk zelf ook dat verhalen een goede manier kan zijn om tot werkplek leren te komen. Ik heb alleen moeite met me voor te stellen hoe men deze verhalen in de eigen organisatie kan vinden. Heeft u daar ook een bepaald beeld bij hoe dat het beste kan gebeuren?

  2. Anne
    april 04, 2016 12:20 Beantwoorden

    Ik denk dat je het werkplek leren het beste kunt toepassen als medewerkers dit ook echt willen. Op deze manier is de motivatie het hoogst en kun je het toepassen binnen een afdeling. De medewerkers van deze afdeling kunnen dan kennis met elkaar uitwisselen bijvoorbeeld aan de hand van een community of practices.

  3. Demi
    april 04, 2016 20:29 Beantwoorden

    op welke manier kan je werkplek leren het beste introduceren?

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019