Next Learning Event: Écht de moeite waard!

Next Learning Event:  écht de moeite waard!

Ik ben een beetje sceptisch over events en congressen. Ik vraag mij af of het de moeite waard is of dat ik mijn tijd beter kan besteden aan mijn werkzaamheden die nog op mijn to do lijst staan. Uiteindelijk ben ik de uitdaging aangegaan en heb ik het event bijgewoond…

En? Zeker de moeite waard!

Door mijn enthousiasme vergeet ik mijzelf voor te stellen. Ik ben vierdejaars student Opleidingskunde en volg de minor: leren en veranderen met e-HRD. Mijn minorproject voer ik uit bij AgriHolland. Op het event wilde ik leren hoe gamification kan worden ingezet en wat de trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van leren (en e-learning). Ik was nog geen twee uur binnen en toen had ik deze informatie al in mijn pocket.

Dit event bevat alle ingrediënten om te kunnen spreken van een succesvolle en leerzame dag. Als bezoeker wil je natuurlijk wat leren op zo’n dag! De volgende ingrediënten hebben hiervoor gezorgd:

Ingrediënt 1: Persoonlijk + interactieNext Learning Event: echt de moeite waard

Vanaf het moment dat ik de Brabanthallen binnenliep werd ik enthousiast ontvangen, kreeg een programma en binnen één minuut stond ik al met een smoothie in mijn hand. De dag werd geopend en de congresvoorzitter besteedde zelfs aandacht aan het publiek door enkele deelnemers zichzelf voor te laten stellen. Het programma was zo ingedeeld dat iedereen tegelijk pauze had. Hierdoor konden we netwerken, ervaringen uit de sessies met elkaar delen (informeel leren, dat belangrijk is bij het leren) en nieuwe organisaties ontmoeten.

Ingrediënt 2: Eigen regie

Next Learning Event: echt de moeite waard

Als deelnemer had ik de mogelijkheid om te kiezen welke sessies ik ging bijwonen. Tijdens de sessie self organised learning, was de boodschap dat het belangrijk is dat de lerende zijn eigen weg kiest. De lerende is zelf verantwoordelijk voor zijn leerproces en bepaalt zelf wanneer hij wat, waar en wanneer leert. De sprekers vertelden over provide scaffolding: Het is belangrijk dat de lerende gedurende het leerproces handvatten krijgt aangereikt en gefaciliteerd wordt.

Self organised learning was ook geïntegreerd op het event: iedereen mocht zelf kiezen aan welke sessie hij/zij deelnam. Er was “bol” aanwezig waarin de deelnemers kaartjes konden deponeren met wat ze vandaag wilden leren. Dit gaf tevens input voor de onderwerpen voor het Next Learning Event 2015. Heel ‘self organised’ leren, toch?

Ingrediënt 3: Ontwikkelingen en toekomst

Tijdens de sessies kreeg ik een duidelijk beeld van welke ontwikkelingen er op dit moment spelen op het gebied van e-learning en wat “hip” is. Denk hierbij aan google glass (draagbare computer) die aan het beeld van de werkelijkheid elementen toevoegt. Gamification (mensen op een spelende wijze laten leren) wordt steeds populairder. De lerende gaat zijn eigen leerproces steeds meer zelf organiseren. Dit vraagt om verandering, een andere manier van werken die voor veel mensen lastig is. Door dit op een juiste manier te faciliteren kan dit uiteindelijk zorgen voor een hoog leerresultaat.

Eye-openers

De sprekers hebben mij een paar eye-openers gegeven die ik graag met je wil delen:

  • Gamification wordt steeds populairder. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen actief speelt.
  • Verlies bij Gamification niet het doel uit het oog: sluit aan bij de werksituatie van de lerende en zorg voor directe feedback.
  • Negeer de nummers van het 70-20-10 model van Charles Jennings. Zie dit als een “framework” om prestaties te kunnen verbeteren. Uiteindelijk gaat het om de uitkomst.
  • Tegenwoordig is het geen creatie meer maar curation: verzamel en biedt informatie aan de lerende zodat deze zelf kan kiezen wat hij met deze informatie gaat doen.
  • Durf als ontwerper los te laten! Laat het leerproces aan de lerende over en faciliteer de lerende.
  • Faciliteer in de vorm van het bieden van inspiratie, het geven van instructie en werk vraaggericht (wat wil de lerende eigenlijk?)
  • Plaats de feiten in een context: om de lerende te inspireren moeten we de achtergronden van deze feiten meer inzichtelijk maken.
  • Kijk eerst naar het resultaat, daarna het gedrag en vervolgens naar de techniek.
  • Als je iets wilt veranderen moet je eerst het gedrag definiëren (geen vage termen). Gedrag is alles wat je voor kunt doen (Ben Tiggelaar).
  • De snelste weg naar succes loopt via de omweg van het leren.
  • Learning is the work!

Zoals je leest heeft dit event mij er zeker van overtuigd dat ik volgend jaar weer ga…en jij?

Tot volgend jaar ;).

Carmen Rave
Student opleidingskunde

Houd me op de hoogte van Next Learning 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024