De nieuwe uitdaging voor L&D in organisaties: het juiste blikje witte bonen!

De nieuwe uitdaging voor L&D in organisaties: het juiste blikje witte bonen!

Ank DierckxIn de laatste week oktober 2014 bezocht ik met een groep van 29 Nederlanders het congres Learning2014 in Orlando. Een vol programma over alle nieuwe ontwikkelingen, inzichten én ervaringen op het gebied van het nieuwe leren.

 

Speciaal voor de Nederlanders regelde Alfred Remmits een ontbijtsessie met Donald H. Taylor, chairman Learning & Performance Institute in de UK. Omdat hij één van onze keynotes is tijdens Next Learning 2015, deel ik graag alvast wat van zijn visie op 21st Century L&D.

 

Ontwikkeling in leren

Taylor geeft aan dat het leren een enorme ontwikkeling doormaakt:

  • de vraag naar leren in bedrijven anders is geworden. Bedrijven stellen andere eisen en lerenden zijn kritischer geworden over de content én over de vorm. Kennis moet sneller , beter toegankelijk en met meer rendement
  • de verantwoordelijkheid van het leren steeds meer bij de lerende komt te liggen en steeds minder bij ons (zijnde L&D, HRD).

We zien allemaal deze ontwikkelingen, maar de uitdaging ligt in het feit dat wij zelf anders over leren moeten gaan nadenken. We gebruiken de oude manier van denken voor het leren van nu.

 

Hoe wordt er nu over leren gedacht?

Donald legt uit hoe er nu over leren gedacht wordt. Hij neemt het voorbeeld van het blik witte bonen. Je kan grote blikken krijgen en kleine blikjes (of potjes). Maar niets er tussen in! Terwijl je misschien graag een middel-portie zou eten.

 

Hoe komt het dat dat niet te krijgen is? Dat komt omdat de retail denkt in termen van supply: het vervoer, het schap etc. De logistiek is dus bepalend voor het eindproduct. Niet de klant!

 

In learning & development denken we nu ook nog te veel in termen van ‘supply’. Je kent de uitgangspunten van je eigen afdeling wel:

  • Hoe krijg ik mijn cursus vol?
  • Hoe krijg ik enthousiaste support voor mijn cursus?
  • Welke trainingen hebben we nodig?
  • Hoe kan ik mijn cursussen in lijn brengen met de business?
  • Hoe kan ik mijn ROI verbeteren?
  • Hoe kan ik er voor zorgen dat iedereen de cursussen doet én afmaakt?

Dit vraagt om verandering

De huidige situatie vraagt om een andere benadering: die gericht is op ‘demand’.

 

Om onze opdrachtgevers (bedrijven, organisaties) op een nieuwe manier te kunnen ondersteunen, hebben wij – verantwoordelijk voor HRD en L&D – een nieuwe visie op leren nodig. En nieuwe ‘skills’. We hebben echter weinig tijd. Want de noodzaak is hoog. Donald H. Taylor adviseert dan ook: Start Small, Move Fast!

 

Wil je meer horen van Donald H. Taylor?

Donald H. Taylor zal in de HRD-Arena tijdens Next Learning 2015 een keynote verzorgen over 21st Century L&D. Daarin gaat hij dieper in op hoe je als HRD- en L&D-afdeling je kracht kunt gebruiken om learning in je organisatie een stap verder te helpen.

 

Ank Dierckx | M: 06 22780439 | twitter: ankdierckx

 

Lees meer over de HRD-Arena

 

Andere terugblikken van Learning 2014

Marcel de Leeuwe heeft diverse artikelen geschreven over leerpunten van dit evenement, zoals:

Op Flickr vind je de foto’s van Learning 2014 die Marcel heeft gemaakt. Je kunt ze ook downloaden (Creative Commons) en als slideshow bekijken.

 

Ook op de website van Elliott Masie is veel verschillende content te vinden:

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019