NVO2 over de keynote sprekers

NVO2-lid over de keynote sprekers tijdens het e-Learning Event

Gedrukt op de flyer van het e-learning event 2013 staat: “The next step: faciliteren van leren… Durf jij het aan?” Waarom is deze stap the next step? Wat zijn de uitdagingen in het faciliteren van leren? En hoe maken we een volgende stap? Een aanleiding voor deze volgende stap blijkt het overeenkomstige uitgangspunt van verandering dat de verschillende keynote speakers aanhalen.
Een van de keynote speakers Claire Boonstra (Operation Education) verwoordt het als volgt:
“een tijdperk van verandering of verandering van tijdperk”. Claire Boonstra, Dale J. Stephens
(Hacking your education) en Stefaan van Hooydonk (Philips Lighting) kijken allemaal vanuit dit standpunt opnieuw naar leren en de manier waarop we dat organiseren.

“Being at the heart of the movement” is volgens Dale J. Stephens een startpunt om leren in het nieuwe tijdperk vorm te geven. Zelf stapte hij op 12 jarige leeftijd met toestemming van zijn ouders uit het schoolsysteem om invloed te nemen op zijn eigen leerproces. Hij stelt het huidige schoolsysteem ter discussie omdat we vaardigheden zoals meta-learning skills missen. De kennis die we leren op school is maar een klein gedeelte van het geheel aan kennis, vaardigheden en houdingen die we nu nodig hebben. Iemand die leert moet veel meer vrijheid en keuzes krijgen: “to be succesful in life be sure that you have written your own (learning)list” Deze lijst kun je op vele manieren invullen, zorg ervoor dat je een portfolio opbouwt en projecten start die leiden naar de baan die jij graag wilt.

Stefaan van Hooydonk beschrijft de rol van leren bij Philips Lighting als “accelerator of speed to knowledge”. Door het tempo van de technologische ontwikkelingen moet kennis sneller door de organisatie ‘vliegen’. Centraal staat het certificeringsproces dat focust op output. De manier waarop de werknemer zich de leerstof voor de certificering eigen maakt is aan hen zelf. Philips faciliteert hier verschillende manieren voor waaruit ze kunnen kiezen. De lat voor het behalen van het certificaat ligt hoog, hierdoor halen velen het certificaat niet zomaar. Sefaan noemt het effect hiervan “learning by falling on your face”. Leren lijkt hierdoor te starten vanuit een negatieve emotie en het ervaren van nut en noodzaak om nieuwe kennis tot je te nemen.

“van status naar waarde en van niet naar wel” Claire Boonstra legt de nadruk op het toevoegen van waarde aan de maatschappij. Om in een veranderende maatschappij succesvol te zijn en te kunnen blijven staat volgens Claire het volgende centraal: “Jouw waardevolle bijdrage, talenten en motivaties”. Als je dit weet kun je telkens opnieuw waarde toevoegen, dit in tegenstelling tot het leren van beroepen, je weet namelijk nooit of deze blijven bestaan. We moeten een transitie aangaan naar een wereld waar iedereen zijn eigen leren kan vormgeven.

Er lijkt enige contradictie te zijn tussen de sprekers. Het “wat te leren” lijkt bij Philips Lighting te worden bepaald door de organisatie. Terwijl Boonstra en Stephens pleiten voor autonomie en regie van “het wat” bij de leerder. Is deze autonomie en regie (nu al) in te passen in de huidige organisaties? Of vraagt dit om andere organisaties? En is elk individu in staat en bereid om deze autonomie en regie te nemen?
Of was/zijn dit dan juist de vaardigheden waarmee we de kinderen groot moeten brengen? Weten we de antwoorden al wel? Of is het antwoord op het maken de volgende stap de quote waarmee dagvoorzitter Simon Verwer de dag startte?  “Replace fear of the unknown with curiosity”

Anneke Hylkema, relatiemanager onderwijs Studellta en tevens NVO2-lid

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024