Op zoek naar dé ultieme event beleving, samen met onze partners

Op zoek naar dé ultieme event beleving, samen met onze partners

DSC00105Beurs acht is vandaag aan de beurt. Ik heb mijn research gedaan en weet precies bij welke stand ik moet zijn om antwoord te krijgen op vragen en problemen waar ik tegen aanloop. Voordat ik mijn doelgerichte stands bezoek besluit ik over de beurs te lopen opzoek naar leuke, opvallende en interessante stands.

“Al snel vond ik wat ik zocht en liep ik vol nieuwsgierigheid naar binnen om een kijkje te nemen. Wat ik aantrof was een enthousiaste meneer die zag dat ik met interesse binnenkwam. Vervolgens vroeg hij aandachtig of ik al eerder van het bedrijf gehoord had. Volmondig antwoordde ik nee met de gedachte dat ik eigenlijk niet om informatie gevraagd had, maar simpelweg een kijkje wou nemen in de stand. Toen ik even later weer op de beursvloer te vinden was dacht ik terug aan de gebeurtenis, waarin ik mij uiteindelijk toch opgejaagd voelde zodra ik de stand was binnen gestapt. Er moet toch een manier zijn om stands deelnemer vriendelijk te maken? ” aldus Ank Dierckx, Next Learning Team

Herkenbaar? Dit is toch dé algemene beleving van deelnemers die op congressen aanwezig zijn. Dat moet leuker, dacht SBO. SBO organiseert samen met Kessels&Smit een ontwerpworkshop voor standhouders. Met als doel nieuwe gezichtspunten te geven om standruimtes anders in te vullen. Het resultaat was een energieke, leerzame en leuke ochtend in Utrecht.

“De behoefte van de deelnemers verandert, ze weten steeds meer en hier moeten wij als standhouders op in spelen”

De ochtend in Utrecht bestond uit een introductie, een 1e ronde en een 2e ronde. Tijdens de introductie ontstonden al gauw interessante gesprekken over beste congres ervaringen. Ik vroeg een van de standhouders waarom hij zijn presentatie op de playground echt wilde vernieuwen. Waarop hij antwoordt gaf met: “De behoefte van de deelnemers verandert, ze weten steeds meer en hier moeten wij als standhouders op in spelen.”

Bekijk de video van de ontwerpworkshop hier:

DSC00143

Fieldresearch de beste manier van ervaren

In de 1e ronde lagen er een aantal kaartjes op tafel met daarop de ervaringen uit het onderzoek. Twee medewerkers van SBO en twee medewerkers van Kessels&Smit hebben congressen bezocht om als bezoeker te ondervinden wat nou de positieve- en negatieve punten zijn van verschillende stands. Alle bevindingen heeft Kessels&Smit op kaartjes gezet, geformuleerd als ontwerpprincipes. Vervolgens konden alle deelnemers vragen stellen over de kaartjes. Uiteindelijk gaf deze ronde een duidelijker beeld over wat interessante en goede stands zijn. Maar ook wat minder goede kanten waren. Een goede basis voor ronde 2.

Van idee tot prototype

In de 2e ronde gingen de deelnemers van de workshop echt aan de slag. De eerste opdracht was het bedenken van wilde ideeën. Zoals de opdracht het eigenlijk al zegt werd op basis van twee ontwerpprincipes een wilde, afwijkende, nieuwe en opvallende stand ontwikkeld. Allereerst was er een brainstormsessie waarbij de deelnemers ieder twee minuten de tijd hadden om zoveel mogelijk ideeën op te schrijven. Vervolgens werd er in groepjes van vier overlegd en werden de goede ideeën eruit gefilterd. Nu begon het creatieve proces, het ontwikkelen van een stand. Op basis van de gevormde ideeën werden enorm excentrieke, maar zeker ook realistische stands ontwikkeld. Deze ideeën werden met elkaar gedeeld door middel van een pitch van één minuut.

In opdracht twee “Het prototype” werden genoteerde ideeën uit de pitch van opdracht één “Het wilde idee” vastgehouden om zo een prototype te maken van een playground/stand. De ideeën van opdracht één hadden duidelijk positieve impact op de verschillende prototypes. De prototypes van opdracht twee waren ook realistischer. Complete scenario’s werden visueel gemaakt door middel van stripafbeeldingen. Deze prototypes werden weer gepitcht aan de andere groepen.

Het was uiteindelijk een zeer leuke, interessante en leerzame workshop waarin duidelijk werd dat SBO en de standhouders echt willen gaan voor een betere playground experience. De saamhorigheid onderling was enorm en het beeld om te denken vanuit het perspectief van de deelnemer was continue aanwezig. Ank Dierckx, Next Learning Team na deze interessante dag: “Dit is de eerste stap richting dé ultieme event beleving!”

Geschreven door: Vincent Iglesias de Aller

Vincent is 3e jaars HBO student op de faculteit Facility Management waar hij zich specialiseert in de Event & Leisure branche. Hij loopt momenteel stage bij SBO waarin hij meedraait bij het online marketingteam.

Houd me op de hoogte van Next Learning 2016

 

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019