Is sociale technologie noodzakelijk om te overleven?

Is sociale technologie noodzakelijk om te overleven?

Tijdens de IOM Summit in Keulen sprak Isabel de Clercq van Kluwer Learning over de kracht van het delen van kennis binnen organisaties. Ze beantwoordt vier vragen over de rol van sociale technologie hierin.

1. Jouw stelling is dat sociale technologie een katalysator is voor de verandering die organisaties vandaag de dag moeten ondergaan om te overleven. Leg dat eens uit.

Isabel de ClercqJe ziet een wijdverspreide verstarring in onze organisaties. En die verstarring is niet zonder gevaar. We leven immers in een context die net het tegenovergestelde vereist. Snelheid, wendbaarheid en levendige interactie met klanten en peers zijn cruciaal.

Krachtige organisaties van de toekomst hebben een blik die naar buiten gericht is. Zij moedigen een volwassen arbeidsrelatie aan en stimuleren hun medewerkers om met onverwachte situaties om te gaan. Dat is een radicale en moeilijke verandering. Maar technologie helpt daarbij! Laat me uitleggen waarom.

Sociale technologie is een krachtige tool: het maakt kennisdeling mogelijk, over alle geografische en hiërarchische grenzen heen. En op die manier zorgt het voor de vorming van sterke netwerken en communities. Werknemers zijn gemakkelijk verbonden met collega’s, klanten en peers. Mensen vinden hun eigen stem. Met andere woorden: sociale technologie helpt de organisatie een blik te hebben die naar buiten gericht is. En helpt bij het opzetten van een volwassen arbeidsrelatie. Daarom ben ik ervan overtuigd dat sociale technologie een essentiële katalysator is voor de transformatie van organisaties.

2. Hoe zorg je ervoor dat social collaboration werkt en dat medewerkers hun kennis delen?

Bij de promotie van social collaboration wordt vaak de nadruk gelegd op de voordelen van kennis delen voor de organisatie. Toegenomen efficiëntie, een groter innovatief vermogen en kostenbesparingen worden dan vaak naar voren geschoven. Lopen medewerkers hier warm voor?

Het is ook belangrijk om de voordelen van kennisdeling voor het individu te benadrukken. Wat heeft hij of zij eraan? En dan komen we al snel bij de voordelen van netwerken:

  • je krijgt snellere en betere antwoorden op je vragen;
  • het vormt je reputatie bij een veel breder publiek waardoor je minder kwetsbaar wordt;
  • het geeft je toegang tot veel meer kansen en mogelijkheden;
  • je wordt simpelweg een sterkere professional, omdat je meer waardevolle feedback krijgt van verschillende mensen uit je netwerk.

3. Heb je tips om van kennisdeling een succes te maken?

Zoals in elk veranderingstraject is de steun van het executive management cruciaal. Maar je hebt meer nodig: actieve betrokkenheid. Het executive management kan niet alleen zeggen dat samenwerking en kennisdeling belangrijk zijn. Nee, ze moeten het goede voorbeeld geven. Door zelf aanwezig te zijn op sociale media en in dialoog te gaan met klanten en medewerkers.

Social collaboration zal bovendien enkel succesvol zijn wanneer het delen van kennis en samenwerken met anderen in een digitale workflow ingebed zit in de werkprocessen. Zoniet, dan blijft kennisdelen iets wat je ‘ernaast’ doet én dus extra tijd vraagt.

Een derde element dat je voor ogen moet houden is het volgende: ga er niet vanuit dat iedereen direct in staat is zijn kennis te delen:

  • help medewerkers, leidinggevenden én het management door korte workshops te geven;
  • geef voorbeelden hoe je dat concreet doet: netwerken uitbouwen door je kennis te delen;
  • laat iedereen vrij in de keuze van het medium (Powerpoint, video, blogs, etc);
  • maak hen duidelijk dat het prima is om eerst deel te nemen aan de stroom van kennis door enkel te lezen. Ik gebruik daarbij vaak het 3C-model: eerst consuming (lezen), dan contributing (reageren op andere posts), en uiteindelijk creating (zelf schrijven). Het vraagt oefening om je gedachten goed over te brengen door te schrijven en te praten.

Sterker worden in communicatie – via welk medium dan ook – is één van de beste dingen die mensen kunnen doen voor hun carrière. Nadenken over wat we geleerd hebben, over wat we weten, dat omzetten in taal, en op die manier verbinden met anderen is iets wat ons nog steeds onderscheidt van algoritmes en computers. Dion Hinchcliffe noemt “working out loud” 1 van de 7 noodzakelijke vaardigheden voor digitale arbeid. Ik ben het er 100% mee eens.

4. Dus, wat zijn jouw aanbevelingen?

Ik denk aan volgende punten:

  • Omarm sociale technologie! Het is een krachtige tool voor verandering in je organisatie.
  • Maar het ‘waarom’ van kennisdeling concreet en besteed daarbij genoeg aandacht aan de voordelen voor het individu.
  • Het voorbeeldgedrag van het executive management geeft een krachtig signaal.
  • Organiseer korte workshops. Kennisdelen op sociale media is niet vanzelfsprekend. Begeleid de mensen.
  • Social collaboration moet worden opgenomen in de dagelijkse workflow.

Lees het complete (Engelse) interview met Isabel de Clercq

Wil je meer horen over dit onderwerp?

Isabel de Clercq verzorgt tijdens Next Learning 2016 een presentatie/workshop over Knowledge sharing: dé kritieke factor voor een vitale organisatie. Kennisdeling is cruciaal voor het overleven van jouw organisatie. En voor L&D professionals is hier een belangrijke rol weggelegd…

Tijdens deze sessie overtuigt Isabel je van het belang van kennisdeling en gaat ze met je in dialoog over de volgende topics:

  • Kennisdeling als krachtig wapen in de kruistocht tegen command & control
  • Voordelen van kennisdeling voor de organisatie én het individu
  • Concrete tips en lessons learned om van kennisdeling een succes te maken. Verhalen van ATOS, ENGIE, Wolters Kluwer en KBC
  • Kennisdeling blijft moeilijk. Hoe komt dat?

Zorg dat je hierbij bent!

Bekijk haar lezing in het programma van Next Learning 2016

 

Related Posts

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019