Trainers zijn één van de belangrijkste succesfactoren van (e-)learning

Trainers zijn één van de belangrijkste succesfactoren van (e-)learning

Trainers zijn één van de belangrijkste succesfactoren van (e-)learning

Andere trainers!

Trainers e-learningHet leerlandschap verandert razendsnel. De ene na de andere meest fantastische technologie komt beschikbaar. Toepassingen waar we in het verleden slechts van konden dromen.

Maar wat bepaalt nu de effectiviteit van deze toepassingen? Is dat de complexiteit van de technologie zelf? Is dat de houding van de deelnemers? Nee, mijn ervaring is dat de houding van de trainers één van de belangrijkste succesfactoren vormt.

De houding van de trainer is bepalend

Voor hen immers verandert er ook veel. We vragen hen om nieuwe technologieën eigen te maken, om deze te promoten onder deelnemers, om zelf online te zijn tussen trainingsdagen door en om de resultaten van online leerprocessen te vertalen in de ‘face to face’ trainingen.

Leren wordt steeds meer ‘blended leren’ en dat is niet alleen voor deelnemers nieuw, maar ook voor trainers.

Hoe gaat dat nu?

Mijn ervaringen zijn divers. Een klein deel van de trainers omarmt de nieuwe technologieën enthousiast en is onmiddellijk in staat en bereid om online en offline met elkaar te verbinden. Het merendeel is zeer afwachtend. Ze zullen wel zien. Op voorhand staan ze gematigd kritisch tegenover de ontwikkelingen. Het resterende deel is ronduit negatief en wijst alle nieuwe ontwikkelingen af.

Waar heeft dit mee te maken?

Naar de oorzaak kan ik eigenlijk alleen maar raden. Ik wil er een aantal noemen die in mijn ogen een rol kunnen spelen:

  1. Onbekendheid speelt gewoon een rol. Mensen zijn nu eenmaal van nature niet veranderingsgezind. En trainers zijn net mensen.
  2. De manier waarop nieuwe technologieën geïntroduceerd worden: het is toch vaak ‘erbij’ en er is geen tijd om te wennen en te experimenteren. Kwestie van implementatie dus.
  3. De manier waarop het werk nu is ingericht. We denken en werken nog steeds in fysieke dagdelen en alles wat online moet gebeuren is niet ingeroosterd, soms niet declarabel en moet in de avond-uren gedaan worden.
  4. Een oorzaak van een hele andere orde: het vak zelf verandert en dat heeft grote consequenties voor trainers. Trainers worden facilitators. Ze staan niet langer in de spotlight voor een groep, maar moeten ook achter de schermen behulpzaam zijn. En ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat veel trainers het erg leuk vinden om in het middelpunt van de belangstelling te staan en het minder aantrekkelijk vinden om achter de schermen dingen te regelen.

Juan TatesDaarom de ondertitel van deze blog ‘andere trainers’. Ik bedoel ermee dat in de nabije toekomst trainers een heel ander profiel zullen krijgen. Wij zijn al begonnen met het opstellen van een heel nieuw functieprofiel. De omslag zal voor heel veel trainers groot zijn.

Geschreven door: Juan Tates, onderwijskundige Boertiengroep

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019