Winnaar Smart Learning – Map makers Society

Winnaar Smart Learning – Map makers Society

“Hoewel onze cases de afgelopen drie jaar even zo veel keer voor de Nederlandse E-learning Awards zijn genomineerd, vinden we ons zelf nog steeds geen e-learning-bedrijf. Maar wij doen wel wat ieder e-learning-aanbieder zou willen: mensen verleiden tot het opdoen van nieuwe kennis en gedragsverandering. Dit doen we over het leren en tijdelijk over het werk zelf, een spel laag te leggen. Gamification dus. Bijzonder effectief! Met onze aanpak heeft onze opdrachtgever 600 nieuwe business-deals gesloten!” , Marcel mens, directeur Athand en winnaar Smarter Learning Award 2014

e-Learning zou misschien uitleggen hoe iets moet. Met onze aanpak activeren wij mensen en dat is in deze case erg goed gelukt.

 

Marcel Mens legt uit hoe het werkt:

Onze opdrachtgever Nokia wilde hun 800 geografisch analisten meer business laten genereren. Het gaat om specialistische kaartenmakers, zelfstandige professionals, die kaart-informatie  verzamelen door rond te rijden in hun auto, over de hele wereld. Denk aan Brazilië, USA, Rusland, Europa, Afrika, Azië.

Resultaat: platte kaart-informatie.

Hun werkwijze en het product voldoen echter niet meer in een tijd waarin gebruikers ‘real time access’ willen tot informatie. Informatie moet verrijkt worden. Als je een parkeergarage zoekt, wil je weten in welke er nog plaats is. Als je een restaurant zoekt wil je de menukaart kunnen bekijken en evt. meteen een plaats reserveren.

Athand bedacht een game om de kaartenmakers te verleiden om hun werk anders aan te pakken: Map Makers Society.

Door de game werden de ‘kaartenmakers’ uitgedaagd om business developers te worden. Ze kregen de opdracht om business voorstellen te maken en nieuwe contracten af te sluiten in hun bestaande netwerk. 600 van de 800 kaartenmakers hebben het traject doorlopen en nieuwe contracten gesloten, geïnspireerd door de game.

Veel bedrijven zoeken een cultuur-verandering, maar dat is veel te groot om aan te pakken. Neem klein beïnvloedbaar gedrag

, zegt Marcel Mens.

Begin bij de business-kpi’s zoals meer verkoop,  minder fouten of een nieuwe manier van werken. Dat zijn zaken die je kunt meten.

 

Bij het zoeken naar een oplossing, blijft opleiden voor Athand altijd onderschikt. Het is een middel om de (bedrijfs)doelen te bereiken. Het winnen van de Award geldt voor Athand als een objectieve en didactische toetsing van hun leer-oplossingen.

Dat is overtuigend bewijs voor nieuwe opdrachtgevers. Naast de oorspronkelijke opdrachtgevers uit de telecom en zakelijke marktpartijen als PWC en AHOLD, zit Athand – mede door de award- ook aan tafel bij onderwijsinstellingen.

Een mooi voorbeeld dat opleiden en e-learning zoals we het kennen, niet altijd de killer-oplossing is!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019