Fluid & Powerful Learning & Working

Agile & 24/7
Leren op de werkplek | 70:20:10
Performance support ontwikkelen en organiseren
Krachtig aansluiten op het brein

 

The engaged employee: about motivation, trust and reward

As organisations strive to become socially dynamic, they often start with technology.
But the challenge of engagement is complex.
Organisations need to rethink the way they strive for engagement.
In this keynote Julian will explore three dimensions:

Bekijk de hele sessie
  • The motivation to engage
  • The landscape of trust
  • The nature of reward and recognition

He will also look ahead to the future organisation: adapted, socially dynamic, agile through design, and understanding how community will sit at the heart of it.

    • What makes a coherent community?
    • The motivation and responsibilities of engagement
    • The landscape of trust
    • Mechanisms of formal and social reward
    • A model of the future organization: socially dynamic

Door: Julian Stodd, Author on the Social Age (UK)

 

Hoe vergroot je eigenaarschap in jouw organisatie?

Menig HR-professional hoor je soms denken: “Hoe komt het nou dat mensen geen verantwoordelijkheid nemen over hun eigen ontwikkeling? We bieden ze vanuit de organisatie toch van alles aan?” Wouter bekijkt dergelijke HR-vraagstukken vanuit een geheel ander perspectief. Dat geeft frisse inzichten.

Wist je dat uit onderzoek blijkt, dat wanneer we een controlefunctie inbouwen aan het einde van een proces, onze alertheid in dat proces direct omlaag gaat? Of dat zodra jij ergens hard aan gaat trekken, de ander er al snel juist minder verantwoordelijkheid voor neemt? Dat komt door de automatische reactie van mensen: door te leunen op dit soort steunstructuren wordt er iets in onszelf gedeactiveerd.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de focus verschuift van het bieden en doen uitvoeren van steunstructuren naar wat veel belangrijker is: het oplossen van het werkelijke vraagstuk?

Bekijk de hele sessie
      • Welke plek hebben regels en kaders in het vergroten van eigenaarschap?
      • Hoe kun je ruimte creëren zonder direct alles los te laten?
      • Wat betekent dat voor de verantwoording?
      • Hoe wordt de medewerker of klant werkelijk de start van de oplossing?;

Kortom: hoe geef je vorm aan het werken vanuit de bedoeling? In de praktijk is dat nog niet zo gemakkelijk. In het boek Anders Vasthouden beschrijft Wouter Hart negen sleutels voor het werken vanuit de bedoeling. Organisaties als Agora of de JP van den Bentstichting geven daar in hun praktijk al zeer succesvol vorm aan. Tijdens deze lezing zal Wouter vanuit zijn boeken een aantal handvatten geven om morgen in jouw praktijk mee aan te slag te gaan.

 

Door: Wouter Hart, auteur van ‘Verdraaide organisaties’  en ‘Anders Vasthouden’ 

 

Expertsessie: 5 Moments of Need praktisch toepassen in werkplekleren – een stappenplan

Bob Mosher en Conrad Gottfredson introduceerden het ‘5 Moments of Need- model’ om leren in te kunnen bedden in de werkplek. Zij stellen dat er een betere transitie van kennis naar de werkpraktijk plaatsvindt als je die kennis aanbiedt op het juiste moment, in de juiste context en ‘just enough’.

Bekijk de hele sessie

5 Moments of Need:

      • Bij nieuwe kennis en vaardigheden (Formele instructie)
      • Bij behoefte aan specialisatie (Formele instructie)
      • Als je het in de praktijk niet meer weet (Performance Support)
      • Als er iets mis gaat (Performance Support)
      • Als er iets verandert (Performance Support)

KLM paste deze 5 moments of need toe in haar learning design voor het nieuwe KLM-aanbod ‘World Business Class’, voor het nieuwe KLM concept “Anytime for you” in de World Businessclass. Het bioritme en de persoonlijke wensen van de klant staan in dit concept centraal en vragen een nieuwe manier van werken en service van het cabinepersoneel. Het concept werd als eerste uitgetest op de route Amsterdam- Johannesburg en is inmiddels wegens groot succes uitgebreid met 2 nieuwe bestemmingen.

Het ultra-korte leertraject (3-4) weken bestaat uit 3 onderdelen:

      • 3-4 weken voor de vlucht zelfstudie en meer
      • 4-5 dagen voor de vlucht een workshop van een dag (werken met de app)
      • iPad – Performance Support aan boord, gedurende de vlucht

Tijdens deze sessie:

      • De 5 moments bepalen
      • Kennis behoefte in kaart brengen
      • Ontwerp van de 5 moments
      • Technisch ontwerp
      • Effectiviteit en rendement van de aanpak

Door: Wilma Baltes, Learning Consultant KLM & Marcel de Leeuwe, onafhankelijk leeradviseur 

 

Innovatieve werkplek-aanpak bij FrieslandCampina (… én flinke kostenbesparing!)

Je kent het wel, 702010, Performance Support… Allemaal termen die we als L&D/HR veelvuldig gebruiken. Maar hoe ziet Performance Support en het toepassen van de 702010 in de praktijk er nu uit? Binnen FrieslandCampina heeft de L&D afdeling doormiddel verschillende methodes zelf een app ontwikkeld waarmee momenteel al 180.000 euro mee bespaard is. Ben je nieuwsgierig? Ik leg je graag uit hoe we dit hebben gedaan met alleen een investering van 1000 euro en tijd.

Bekijk de hele sessie

Wat ik ga bespreken met jullie:

  • Situatie ervoor
  • Situatie nu
  • Welke methoden ik gebruikt heb (Lean, Design Thinking, UX Design, Change management, etc)
  • Het uiteindelijke leerdesign + toekomst

Door: Joost Smilde, (E-)Learning Developer | Employability Center, FrieslandCampina Nederland

 

Businessaanpak voor opleiding operationeel medewerkers in 24/7-organisatie

Prorail wilde haar vakopleidingen uniform maken, effectiever en meer in lijn met de praktijk. Ze moest werken in een hele specifieke context: 13 verschillende posten, 24/7-organisatie waar je niet een shift op hetzelfde moment vrijmaken, veel vakspecifieke kennis in de praktijk aanwezig, nog niet veel vastgelegd. Inmiddels is de business een onlosmakelijk onderdeel van het leren, zijn de taken en verantwoordelijkheden opnieuw vastgelegd en worden kwaliteiten van verschillende mensen beter benut (denk o.a. aan proces en inhoud).

Bekijk de hele sessie

Welke onderdelen hebben we aangepakt om meer uniform te werken en het leren te professionaliseren?

  1. Eigen invulling van de basisopleiding (nieuwkomers) en de postopleiding (opleiden op de werkplek)
  2. Wettelijk verplichte herinstructie
  3. Management van Verandering: de vele nieuwe wettelijke verplichtingen op één lijn gebracht
  4. Onderhoud Vakmanschap:
    1. Robuuste bezetting van personeel zodat er voldoende capaciteit is om treindienstleider
    2. vrij te roosteren om te kunnen leren
    3. Materiaal gemaakt om continu te leren bv Powerapp (continu toetsen van kennis)
    4. Seniors opgeleid om de simulatorset te bedienen en met eigen medewerkers te oefen op de simulator

Wil jij meer weten over de nieuwe aanpak van ProRail en hoe ze de verandering hebben weten te realiseren? Kom dan naar hun Learning Table!

 

Door:  Jacqueline Ridder (programmamanager) en Nicole Rasenberg (manager), Prorail Verkeersleiding Vakopleidingen

 

Beter presteren dankzij micro-leren

Wat is performance support en hoe kun je dit als organisatie inzetten, zodat je er het meeste uithaalt? Een van de toepassingen voor performance support die zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, is microleren. Kort en krachtige mini cursussen die je meteen de essentie van een onderwerp uitleggen op het moment dat jij het nodig hebt. Dit is een perfecte manier om in te spelen op het 70:20:10 principe, waarbij ervan uit wordt gegaan dat het overgrote deel van je kennis wordt opgedaan in de praktijk.

Bekijk de hele sessie

In deze sessie kom je erachter hoe jouw organisatie de meest optimale vorm van performance support kan toepassen en we laten je zien hoe eenvoudig het is om binnen enkele minuten je eigen essential (microcursus) te maken.

 

Na afloop van deze sessie heb je:

  • inzicht in de verandering van leren naar informeren;
  • gezien welke invloed performance support op leren binnen organisaties heeft;
  • geleerd hoe jouw organisatie de meest optimale vorm van performance support toepast.

Door: Danny van Heesch, ‎Performance Consultant SkillsTown

 

Hoe word en blijf je een lerende organisatie?

Bijna iedere organisatie maakt tegenwoordig gebruik van prachtige online leeromgevingen en Leer Management Systemen. Alles om de medewerkers de juiste kennis tot zich te laten nemen en het beste uit zichzelf te halen. Maar wat veel organisaties ervaren, is dat er na zo’n lancering weinig gebruik wordt gemaakt van de leeromgeving. Hoe komt dit en wat kun je als organisatie doen om het gebruik wel te stimuleren?

Bekijk de hele sessie

In deze sessie nemen we je mee in het worden en het blijven van een lerende organisatie. Onze implementatie consultant laat je zien hoe je medewerkers kunt informeren en inspireren om te blijven leren.

 

Na afloop van deze sessie:

  • weet je wat een lerende organisatie is;
  • heb je gezien wat een corporate academie behelst;
  • kun je aan de slag met concrete voorbeelden om je medewerkers te inspireren te blijven leren.

Door: Danny van Heesch, ‎Performance Consultant SkillsTown