Leertrack – Lean Startup in Learning

LeerTrack-host: Marie-Louise Kok | Digital Learning Expert

Zoek jij extra verdieping tijdens Next Learning? Kies voor een LeerTrack! Dit is een soort ‘Ikea-route’ in het congres. Een minicursus van 3 sessies die samen één geheel vormen. Daarnaast volg je ook de 3 keynotes van het hoofdpodium.
Bij deelname aan de 3 sessies van een LeerTrack ontvang je een Open Badge. Dat is een digitaal certificaat van deelname. Een Open Badge kun je bijvoorbeeld plaatsen op je linkedin-profiel.
Vooraf aanmelden is niet nodig.

 

LeerTrack | Lean Startup in Learning

Hoe benut je als leerprofessional het concept van Lean Startup in jouw organisatie?

Sessie 1: Lean Startup: Roadmap en Succescriteria voor jouw organisatie
Sessie 2: Build to Test: leerinterventies ontwikkelen met de Lean Startup Methode
Sessie 3: Praktijkvoorbeeld: One Way of Working bij ING

 

Sessie 1:Lean Startup: Roadmap en Succescriteria voor jouw organisatie

Deel 1 van deze sessie:

Door Marie-Louise Kok, digital learning expert (met de pumps in de modder!)

Met de Lean Startup methode kun je snel en goedkoop testen of je op de goede weg bent. Flexibeler en slimmer kan bijna niet!

De Lean Startup (ontwikkeld door Eric Ries) wordt toegepast door bijna ieder startend bedrijf ter wereld. Maar deze onderzoeksmethode is ook bruikbaar in grotere organisaties met een bestaande organisatiestructuur. Het helpt je in innovatie en business development, bij versnellen, bij verandering en bij productontwikkeling.

Wat erbij hoort: in gesprek met je klant, falen mag, experimenteer en valideer.

Wat je niet meer doet: businessplannen schrijven, alles tot 2 cijfers achter de komma doorrekenen en je laten tegenhouden door de beren op de weg.

Nieuwsgierig geworden of Lean Startup iets is voor jou en jouw organisatie? Kom naar deze sessie!

Als digital learning expert verzorgt Marie-Louise Kok onder meer bij Leyden Academy (internationale) MOOC’s, online leerplatformen en leerprogramma’s. Voorheen werkte Marie-Louise o.a. als Intrapreneur bij Sanoma. Ze stond echt met de ‘pumps in de modder’ met betrekking tot de Lean Startup methode. Ze won een investeringsfonds voor learning startup Ucourse.nl. En zette ze met een team onderwijshulpmiddel Listr.nl in de markt.


Deel II van deze sessie:

Learning Journey van Linda Oranje, HR Business Partner Ahold Delhaize en fan van Lean Startup

Linda Oranje is HR Business Partner bij Ahold Delhaize en ‘believer’ van lean startup. Ze schetst de stip op de horizon waar haar organisatie naar toe wil en de stappen die ze zet om daar te komen.
Welke projecten pakt zij op? En vooral HOE? Waar begin je? Wie neem je mee in je droom voor het slagen van je opzet? Wat zijn succes- en faalmomenten of risico’s en hoe deel je die? Hoe zorg je voor opschaling en gewenste verandering van richting? Leer van Linda’s persoonlijke Learning Journey bij een organisatie die continue in ontwikkeling is.

Nieuwsgierig geworden of Lean Startup iets is voor jou en jouw organisatie? Kom naar deze sessie!

Linda Oranje is HR Business Partner bij Ahold Delhaize. Opgeleid als docent en onderwijskundige en gespecialiseerd in Learner Engagement, ontwikkelde zij tal van blended en online trainingsprogramma’s. Ze werkte o.a. aan startup Clipscool van Sanoma, voor De Efteling en bij HRD adviesbureau GITP. Linda is voortdurend op zoek naar een beter samenspel tussen opleiding en praktische werkcontext.

 

Sessie 2: Build to Test: leerinterventies ontwikkelen met de Lean Startup Methode

Door: Job Bilsen, business consultant One Shoe (digital & creative agency) & voorheen ontwikkelaar van leeroplossingen.

Hoe weet je of de oplossing die je voor ogen heb ook echt je probleem oplost? Durf je in kleine stappen de organisatie écht in beweging te krijgen of kies je voor ‘zekerheid’ en wacht je met implementeren totdat je hele ontwikkelproject klaar is? Past Lean Startup eigenlijk wel bij L&D projecten binnen grote organisaties? Job Bilsen gaat in op de voor- en nadelen.

Zet je vooroordelen opzij en kijk naar het gedrag van de doelgroep. Door continue reflectie op het proces en product kun je iedereen op één lijn houden. En creëer je de tijd en ruimte om nieuwe inzichten tijdens het project aan te pakken. Eigenlijk leren alle betrokkenen bij een L&D project doorlopend. Door slim te testen weet je of je op de goede weg zit of dat je moet bijsturen. En als je het goed aanpakt, kun je waardevolle lessen trekken uit je Minimum Viable Product (MVP). Zo kun je een oplossing maken waarmee je echt impact kan maken.

Maar hoe ga je om met stakeholders die van te voren willen weten wat de oplossing en het eindproduct zal zijn? En de leerdoelen centraal stellen, de ‘waterval’ methode gewend zijn of teamleden die in de aanname stand blijven? Leer van de ervaringen, do’s & don’ts van Job Bilsen en volg deze sessie!

Job Bilsen begeleidt als business consultant via One Shoe (digital & creative agency) onder meer de ontwikkeling van webapplicaties voor bijvoorbeeld een opdrachtgever als thuisarts.nl, Studiekeuze123 en kanker.nl. Voorheen werkte Job o.a. als Head of Learning Applications bij Bright Alley en als Learning en Performance Consultant bij Conclusion voor opdrachtgevers als KLM, Nikon, Yamaha Motors, Ziggo, Akzo Nobel, Roche, Stork en ABN Amro.

Sessie 3: Praktijkvoorbeeld: Lean Startup

Door: Alize Hofmeester, HR Transformation Expert Global CoE One Way of Working bij ING

Digitalisering, 24/7 bereikbaar zijn, snel kunnen reageren op veranderende wensen en behoeften van je klanten. Bij alles wat je doet je afvragen: waarom? Waarom doen we dit en is dit nog wel van waarde ? Jezelf afvragen hoe blijf ik relevant voor onze klanten en onze medewerkers? Een hiërarchische organisatie met een top-down benadering en complexe processen is onvoldoende wendbaar en kan niet snel reageren op veranderende vragen en behoeften. Ook voor (toekomstige) medewerkers wil ING een aantrekkelijke werkgever zijn waar het leuk is om te werken en waar je je echt kan ontwikkelen in je expertise. Tenslotte moet het werk dat je doet bijdragen aan de purpose van de organisatie en de wensen van de klant.

Meer informatie

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019