Moet er wel geléérd worden??

Moet er wel geléérd worden??

Door Guus van Deelen | Doorgewinterde opleidings- en prestatieprofessional met een eigenwijze blik op het vakgebied.

Opleidingsprofessionals stellen snel de vraag ‘wat moet er geleerd worden?’. Vooral als je (interne) klant je vraagt om een training of e-learning is het uitdagend om je opleidingsreflex te herkennen en bedwingen. We nemen soms te snel aan dat er iets geleerd moet worden, terwijl het effectiever is om te onderzoeken wát er opgelost moet worden.

Zelden betreft het alleen een gebrek aan kennis en kunde, maar is het vraagstuk een meerkoppig monster:

  • Het werkproces is onlogisch;
  • De verantwoordelijkheden zijn niet helder;
  • Het beleid is nooit uitgelegd aan de betrokkenen.

Het ‘afpellen’ van de vraag is de meest cruciale vaardigheid die een L&D- professional moet bezitten om problemen écht op te lossen.

Guus van Deelen neemt je mee in een mini-leertraject van twee afgebakende onderdelen. Het is ook mogelijk om één onderdeel te volgen. Kies wat bij jou past! Leer je eigen opleidingsreflex herkennen en bedwingen!

Workshop 1

In deze eerste workshop ligt de nadruk op ervaren door de doen! Middels twee echte cases voeren we samen een grondoorzaak analyse uit op een ‘leer’-vraagstuk. Door vanuit verschillende invalshoeken naar een vraagstuk te kijken ervaar je dat een meer holistische benadering van de vraag tot logischere en effectievere oplossingen leidt.

In deze workshop vergroot jij je repertoire om uitdagingen bij de kern aan te pakken.
Ideaal voor de doeners en beslissers onder ons: doen, ervaren, trial & error. Je kijkt de kunst af en ziet hoe je een gesprek aanpakt op zoek naar de grondoorzaak.

Workshop 2

In deze tweede workshop leer je werken met praktische tools die je meekrijgt om te gaan experimenteren in je werk. Je krijgt op een pragmatische manier inzicht in de onderliggende modellen die je tijdens workshop 1 ervaren hebt. Door de performance support die je krijgt zal je voortaan methodischer een leervraag afpellen tot de grondoorzaak. Ook zoomen we in op dilemma’s die jij tegenkomt als L&D’er die kritisch en in co-creatie met je klant wil samenwerken.

Ideaal voor mensen die handvatten zoeken voor een gestructureerde aanpak. Je leert weken met modellen en we ontleden de aanpak: het hoe, het waarom, valkuilen, do’s dont’s.

Na het volgen van deze twee workshops ben jij een volwaardige problem solver!

Related Posts

Comments are closed.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019