Smart & Immersive Technology

Organiseren van 24/7 beschikbaarheid van leren
Homo Deus: maakt techniek van ons ‘goddelijke’ medewerkers?
DIY learning en techniek als de motor
Open materiaal en grenzenloos leren

Praktijkervaring: toepassing van de Microsoft Hololens in training

Virtual Reality, Augmented Reality, Mixed Reality: er wordt wel gezegd dat deze technologieën onze wereld gaan veranderen. Ik ben Henny van Kessel, Learning Consultant met ervaring in het experimenteren met de Microsoft HoloLens in trainingen. De HoloLens is een Mixed Reality bril waarin beelden en 3D objecten in de bestaande ruimte worden geprojecteerd. Hierdoor ontstaat de illusie dat er voorwerpen en beelden aan de ruimte zijn toegevoegd waarin je je bevindt. Ik heb ervaren welke toepassingsmogelijkheden Mixed Reality heeft en geleerd hoe deze technologie concreet en succesvol ingezet kan worden in training. Aan bod komt o.a.:

Bekijk de hele sessie
  • Wanneer is het toepassen van Mixed Reality in training geschikt?
  • Wordt het leren en werken er ook sneller en gemakkelijker door?
  • Onthouden mensen beter wanneer ze leren met de Hololens?
  • Kunnen ze hun werk beter doen?

Ben je nieuwsgierig geworden hoe Mixed Reality binnen jouw opleidingsvraagstuk toegepast kan worden? Kom dan naar mijn Learning Table over Mixed Reality in Training!

 

Door: Henny van Kessel, ervaring in het experimenteren met de Microsoft HoloLens in trainingen, HVK Learning 

 

Expertsessie: Leren versmelten met de werkplek – een GameChanging aanpak!

Bij opleiden denken we nog te vaak aan ‘hoe iemand te onderwijzen’. Leren willen we allemaal. Maar onderwezen worden – hoe dan? Wat werkt het beste? Kennis die voorheen mondeling werd overgedragen, wordt nu vaak digitaal aangeboden. Bijvoorbeeld via een e-Learning module. Maar is dat dan beter? Vaak is een e-learning niet meer dan een PDF achter glas. Dat biedt dus ook niet meer dan een pdf. Daarnaast blijft het moeilijk om de lerende achter de boeken, of digitale boeken te krijgen.

Bekijk de hele sessie
Het motiveren van de lerende is één van de grootste hoofdbrekens van elke HRD-professional. Eigenlijk moeten we onderkennen dat mensen helemaal niet getraind willen worden. Mensen willen uitvinden, onderzoeken, ontdekken. En dat blijkt, want spelen hoef je mensen niet aan te leren. Dieren ook niet trouwens. Iedereen geeft er misschien een beetje andere invulling aan, maar als je het mensen zélf laat bepalen, is dat ook precies wat ze het liefste doen.

De principes die gebruikt worden bij gaming leiden tot een emotionele beleving en dat is precies waaróm mensen spelen. De kunst zit em dus in mensen te onderwijzen, zonder dat ze eigenlijk merken dat ze aan het leren zijn. Stealth-learning noemt Marlies dat – get them in the flow zone.


Marlies Schijven ontwikkelt en verricht onderzoek naar gebruik van simulaties, serious games en wearables in de zorgpraktijk en het medisch onderwijs. Ze is medisch geschoold (Chirurg en Hoogleraar Chirurgie) én heeft Design Academie gedaan. Deze bijzondere combinatie geeft een verfrissende, nieuwe kijk op leren. Marlies geeft voorbeelden uit haar eigen (zorg-)sector, maar laat ook andere toepassingen zien. Laat je inspireren!

 

Door: Marlies Schijven, Hoogleraar Chirurgie, Serious Gaming, Simulation en Applied Mobile Healthcare UvA

 

New Standard xAPI – connect open learning (internet) with your LMS and LRS

  • What is the difference between LMS and LRS?
  • Wat are the benefits and gaps of different suppliers of LMS and LRS?
  • All suppliers say that everything is possible in their system, but….
  • What is xAPI and how can we all benefit?
  • What is the difference with the present systems?
  • What do Learning professionals need to know about all this? Do we need a technical expert? What experts do we have to hire?
  • What will be the investments (in time and money)
  • What will happen if we ignore this development?


Door: Ben Betts, Director HT2 Labs thought-leader in Learning Technology

Expertsessie: Storytelling & AR/VR – van leuke gimmick naar een echte, immersive leerervaring

Verhalen over Augmented Reality en Virtual Reality: het blijft vaak steken in een paar leuke voorbeelden en evt. zelf de tool ervaren door een bril op te zetten. Een beloftevolle ontwikkeling, maar toch lijkt het vooral leuke gimmick te blijven. Tóch is er een benadering die het echt toepasbaar maakt: storytelling! Door het concept van storytelling goed toe te passen kun je een immersive leerbeleving creëren. Geen bril nodig, geen dure apparatuur. Je werkt gewoon via een tablet en of smartphone. Bruikbaar op de werkvloer, binnen en buiten. Creatief Conceptdesigner Fleur Stiels neemt je mee in het concept en gaat met je aan de slag.

Bekijk de hele sessie
  • De kracht van storytelling in AR/VR-toepassingen
  • Nieuwste ontwikkelingen in AR/VR
  • Transmedia storytelling
  • Gratis AR/VR-tools en apps ervaren

Door: Fleur Stiels, Creatief Conceptdesigner Dutch Rose Media

 

Uitwisselingssessie: De Lerende zelfstandig met Open Badges, Microcredentials en Blockchain!?

Wat opvalt aan de huidige inrichting van het leren, is dat data over het leren vaak het ‘eigendom’ zijn van de aanbieder: de school, de opleidingsaanbieder of de werkgever. Die aanbieder heeft meestal een eigen platform en daarmee toegang tot alle gebruiksgegevens. De lerende kan ook toegang krijgen tot de eigen persoonlijke gegevens, maar moet daar dan wel om vragen. Of, als die toegang wel geregeld is, heeft de aanbieder bepaald welke informatie zichtbaar is. De instelling of de werkgever staat centraal.

Bekijk de hele sessie

 

Lerenden kunnen echter steeds meer op verschillende manieren aan hun eigen ontwikkeling werken, zonder afhankelijk te zijn van een instelling. Ze kunnen leertrajecten samenstellen op basis van leeractiviteiten, waar ook ter wereld. En ze kunnen zichtbaar maken dat ze aan hun ontwikkeling werken en dat het bewijsmateriaal betrouwbaar is. Bijvoorbeeld voor potentiële werkgevers.

 

De techniek waarmee de lerende (de klant) zelf zijn leren zichtbaar maakt, is sterk in opkomst. Bij MIT (US) wordt er al geëxperimenteerd, maar bij de UU in Nederland ook. Hoe zou die nieuwe wereld er uit kunnen zien? Wat zijn de kansen? Wat (wie?) houdt de innovatie eigenlijk nog tegen?
We verkennen samen de ontwikkelingen in:

  • Open Badges
  • Microcredentials
  • Blockchain

Inleiders en discussieleiders:
Wilfred Rubens, Technology Enhanced Learning | Volgt ontwikkelingen op de voet in Nederland en de wereld, niet persé een believer in alle nieuwe ontwikkelingen.

 

 

Using Artificial Intelligence (AI) and Chatbots and the meaning for learning

  • What is going on in AI? AI is all around us, maybe more than we notice or imagine!
  • The potential of chatbots
  • Pilot IBM Watson: visiting Het Mauritshuis Museum with AI
  • What could be the impact for Learning & Development?

 

NOTE: IBM Magazine over innovatie

 

By Zoltan Szlavik, Lead Research IBM Benelux Center for Advanced Studies (Engelstalig)

 

De (leer)kracht van emotie binnen handbereik! Met juiste mindset én technologie!

Weet jij je 5e rijles nog? En je rijexamen? 9 van de 10 mensen kunnen wel uitgebreid over hun examen vertellen, maar niet hun 5e rijlijs. Maar hoe komt dat? Nou.. omdat de emotiewaarde van dat moment veel was hoger dan bij die 5e rijles. En het mooie is… met de stand van de huidige technologie, kunnen we de breinwetten die hier aan ten grondslag liggen, optimaal gaan benutten. Om hiermee onszelf effectiever, leuker en persoonlijker te ontwikkelen. Het maken van learning journeys met deze innovatieve technologie behoeft geen uitgebreide technologische kennis meer, maar is voor iedereen binnen handbereik.

 

Maar om de voordelen te kunnen verzilveren, is er ACSI nodig, zowel voor de organisatie als voor het individu. ASCI staat voor de juiste mindset om versneld onze capaciteiten nog meer te benutten:

  • Ability to adapt
  • Creativiteit
  • Sociaal samenwerken
  • Informatie verwerking
  • En daar kan technologie dan ons ook weer daarbij helpen.
  • Richard combineert technologie met psychologie, en laat je zien hoe het werkt, waarom het werkt en hoe je een praktisch begin maakt.
    • Technology op het juiste moment
    • Zien, luisteren, voelen en ruiken: immersive leren beklijft
    • Concrete inzichten en handvatten om nu al een start te maken in je organisatie

Door: Richard van Tilborg, Creating adventurous learning with Artificial Intelligence, Virtual/Augmented Reality & Psychology | Covince

 

 

Connecting your learning information flows (with new standard xAP)

By Mike Rustici (USA), helped guide the first draft of the Tin Can API (xAPI) and invented the concept of a Learning Record Store (LRS)

 

This is not about the IT technique or the bits and the bites.

This is for L&D and business Professionals who want to understand how this new standard xAPI can help to improve the impact of learning for their organisations.

 

Benefits for the learner:

  • Personalized learning and clear overview of processes
  • Collect and manage all your own learning data (online and offline), instead of ‘LMS only’

 

Benefits for the L&D Professional:

  • Overview of all the learning data (data analytics)
  • Useful insights of learning and performance processes
  • Connecting all your learning systems
  • Curation: access to a huge pool of knowledge (without developing by yourselve)

 

Benefits for the organisation:

  • Exchange and manage learning data, mostly automatically
  • Personalized and more effective learning
  • Improved learning outcomes and performance

 

  1. Speedy introduction: How does xAPI work and what can be the impact on learning and business?
  2. Exploration: How to combine data from various sources and use (for personalisation f.e.)
nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018