Smart & Immersive Technology

Organiseren van 24/7 beschikbaarheid van leren
Homo Deus: maakt techniek van ons ‘goddelijke’ medewerkers?
DIY learning en techniek als de motor
Open materiaal en grenzenloos leren

Praktijkervaring: toepassing van de Microsoft Hololens in training

Virtual Reality, Augmented Reality, Mixed Reality: er wordt wel gezegd dat deze technologieën onze wereld gaan veranderen. Ik ben Henny van Kessel, Learning Consultant met ervaring in het experimenteren met de Microsoft HoloLens in trainingen. De HoloLens is een Mixed Reality bril waarin beelden en 3D objecten in de bestaande ruimte worden geprojecteerd. Hierdoor ontstaat de illusie dat er voorwerpen en beelden aan de ruimte zijn toegevoegd waarin je je bevindt. Ik heb ervaren welke toepassingsmogelijkheden Mixed Reality heeft en geleerd hoe deze technologie concreet en succesvol ingezet kan worden in training. Aan bod komt o.a.:

  • Wanneer is het toepassen van Mixed Reality in training geschikt?
  • Wordt het leren en werken er ook sneller en gemakkelijker door?
  • Onthouden mensen beter wanneer ze leren met de Hololens?
  • Kunnen ze hun werk beter doen?

Ben je nieuwsgierig geworden hoe Mixed Reality binnen jouw opleidingsvraagstuk toegepast kan worden? Kom dan naar mijn Learning Table over Mixed Reality in Training!

 

Door: Henny van Kessel, ervaring in het experimenteren met de Microsoft HoloLens in trainingen

 

Expertsessie: Leren versmelten met de werkplek – een GameChanging aanpak!

Bij opleiden denken we nog te vaak aan ‘hoe iemand te onderwijzen’. Leren willen we allemaal. Maar onderwezen worden – hoe dan? Wat werkt het beste? Kennis die voorheen mondeling werd overgedragen, wordt nu vaak digitaal aangeboden. Bijvoorbeeld via een e-Learning module. Maar is dat dan beter? Vaak is een e-learning niet meer dan een PDF achter glas. Dat biedt dus ook niet meer dan een pdf. Daarnaast blijft het moeilijk om de lerende achter de boeken, of digitale boeken te krijgen.

 

Het motiveren van de lerende is één van de grootste hoofdbrekens van elke HRD-professional. Eigenlijk moeten we onderkennen dat mensen helemaal niet getraind willen worden. Mensen willen uitvinden, onderzoeken, ontdekken. En dat blijkt, want spelen hoef je mensen niet aan te leren. Dieren ook niet trouwens. Iedereen geeft er misschien een beetje andere invulling aan, maar als je het mensen zélf laat bepalen, is dat ook precies wat ze het liefste doen.

De principes die gebruikt worden bij gaming leiden tot een emotionele beleving en dat is precies waaróm mensen spelen. De kunst zit em dus in mensen te onderwijzen, zonder dat ze eigenlijk merken dat ze aan het leren zijn. Stealth-learning noemt Marlies dat – get them in the flow zone.


Marlies Schijven ontwikkelt en verricht onderzoek naar gebruik van simulaties, serious games en wearables in de zorgpraktijk en het medisch onderwijs. Ze is medisch geschoold (Chirurg en Hoogleraar Chirurgie) én heeft Design Academie gedaan. Deze bijzondere combinatie geeft een verfrissende, nieuwe kijk op leren. Marlies geeft voorbeelden uit haar eigen (zorg-)sector, maar laat ook andere toepassingen zien. Laat je inspireren!

 

Door: Marlies Schijven, Hoogleraar Chirurgie, Serious Gaming, Simulation en Applied Mobile Healthcare UvA

 

New Standard xAPI – connect open learning (internet) with your LMS and LRS

  • What is the difference between LMS and LRS?
  • Wat are the benefits and gaps of different suppliers of LMS and LRS?
  • All suppliers say that everything is possible in their system, but….
  • What is xAPI and how can we all benefit?
  • What is the difference with the present systems?
  • What do Learning professionals need to know about all this? Do we need a technical expert? What experts do we have to hire?
  • What will be the investments (in time and money)
  • What will happen if we ignore this development?

Door: Ben Betts, Director HT2 Labs thought-leader in Learning Technology