Leren met impact

VAK factorNext Learning 2015 gaat voor impact, leren moet écht anders! Hoe dat anders moet? Daar geven termen als werkplekleren, 70:20:10, formeel versus informeel leren, zelfgestuurd en gepersonaliseerd leren richting aan. Hierin zie ik een grote gemene deler: de lerende staat centraal. Een mooie beweging als je het mij vraagt. Deze beweging is op veel plekken al ingezet, door zowel het onderwijs als door organisaties.

Leren in beweging

Verschillende scholen zetten platforms in die gepersonaliseerd leren mogelijk maken. Afhankelijk van niveau en voorkeuren, krijgt de leerling informatie en opdrachten aangeboden. De resultaten worden bijgehouden, waardoor de leerkracht snel inzicht heeft in het niveau van de leerlingen. Waarom moet een leerling met een rekenknobbel net zoveel tijd besteden aan het maken van rekensommen dan zijn klasgenoot die er meer moeite mee heeft?

Binnen organisaties zie je dat het denken over leren ook verandert. In steeds meer opleidingstrajecten is ‘regie bij de lerende’ een belangrijk uitgangspunt. Leren is een actief proces en de route die iemand aflegt is minstens zo interessant als het resultaat. Zo ontstaan er steeds meer ‘open leeromgevingen’ waarin de lerende zelf aan het roer staat. Hierin verandert de rol van learning-professionals steeds meer van ‘leren organiseren’ naar ‘leren faciliteren’.

Bedankt pioniers

Zoals bij veel dingen, kan het veranderproces voor sommigen niet snel genoeg gaan. Maar is dat wel nodig? Hoe snel veranderen we zelf? En is sneller altijd beter? Vergelijk het eens met de introductie van de smartphones. Inderdaad, dat is al een tijd geleden. Toen ze net op de markt kwamen, waren het vooral gadgets. De smartphones en de apps waren verre van gebruiksvriendelijk. En nu? We whatsappen wat af, kunnen overal mail beantwoorden, informatie opzoeken en tussendoor ook nog even onze locatie doorgeven. En zeg nu zelf, kun jij nog zonder?

Dat we nu dankbaar gebruik maken van onze smartphones, hebben we te danken aan de pioniers onder ons. Zij waren vooral nieuwsgierig naar de mogelijkheden en bereid om te investeren in beweging zonder dat ze wisten wat het hen zou brengen. Voor het merendeel van ons geldt immers dat we eerst moeten zien en geloven om vervolgens vol overgave en vertrouwen in beweging te komen.

Ben jij die pionier?

Voor de veranderingen op het gebied van leren is dit niet anders. Je kunt niet met zekerheid zeggen wat een verandering gaat opleveren. Wat we wel weten, is dat een lerende pas echt centraal kan staan, als hij zelf ook iets te zeggen heeft. Dit gaat dan zowel om het leren als de af te leggen route. Hoe we dit kunnen bewerkstelligen? Word een pionier en ga voor leren met impact! Next Learning 2015 helpt je hier graag een handje bij.

Logo EnergizeGeschreven door: Jolien Wessels | freelance onderwijskundige | E-nergize


 

Next Learning 2015

Leren gaat niet om de techniek. Het besef groeit dat het leren écht anders moet! Maar hoe? Dat leer je tijdens Next Learning 2015: hét event voor de learning-professional!

Met creatieve werkvormen zoals de leersafari, expertsessies, praktijkcases, gesprekstafels, de innovatie-arena en flipped classroom-sessies. Kies tussen het Learning Congres (incl. aparte HRD- en Zorg-Arena) of de Learning Playground. Kom naar Next Learning op 22 april 2015 in Den Bosch!

Lees meer over Next Learning 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024