Online Educa Berlin | Dag 2

Donderdag 4 december 2014 – Een verslag van: Janine van Zoest


Tip: lees eerst haar verslag van dag 1

Net iets te lang gesnoozed, dus snel een espresso on the go halen bij de Konditorei en op naar de openingssessie van OEB. Vol verwachting nam ik plaats, drie sprekers in krap anderhalf uur. Naast mij schuift Fabian aan, waar ik even kort mee kennis maak.

Online Educa BerlinBig Data – Big Trend!

De opening wordt gedaan door Aida Opoku-Mensah. Zij is belangrijk geweest voor de opzet en ontwikkeling van E-learning Afrika. Volgens haar is The big data issue de belangrijkste verandering op korte termijn in de Learning&Developing wereld.

Social learning

We starten met spreker Howard Rheingold. Deze auteur uit de USA heeft zijn twijfels over de mogelijkheden van onze huidige en toekomstige techniek. Daarom ziet hij veel voordelen in social learning. Bij sociaal leren somt hij de volgende kernwoorden op:

  • Learner centered
  • Self directed
  • Social en peer-to-peer
  • Inquiry based
  • Cooperative
  • Networked

Een mooi voorbeeld uit zijn eigen praktijkervaring op universiteit in Californië:
Van leren in een klaslokaal in rijtjes achter elkaar, zitten zijn studenten nu in een kring. Hij staat niet als een docent voor de klas, maar die hele kring heeft inbreng in zijn les. Ze gebruiken tijdens die bijeenkomst mindmaps om out of the box te denken en verbanden te leggen. Alles wordt dan opgeslagen in een Wiki, aangevuld met een fora, blog en wekelijkse Skype sessie op Blackboard.

Tips die hij dropte bij mij waren Peeragogy en Connected Courses, maar eens zoeken op www.rheingold.com/learning volgende week.

LMS doorontwikkelen tbv personalised learning

Door met spreker Lisa Lewin, werkzaam als managing director technology products bij Pearson. Zij vertelt over haar kijk op de revolution of acces naar revolution of technologie. Belangrijk bij die technologie is volgens haar kwaliteit. Ze showt een voor mij nieuwe model omtrent new technologie, waarbij op de horizontale as Development Effort staat en op de verticale as Performance Improvement. 

Aan het einde van beide vinden de curven elkaar, daar is de nieuwe technologie gepositioneerd. MAAR educational technologie is volgens haar nog maar halverwege. Wij combineren momenteel ons LMS met klassikale lessen en denken na over het inzetten van nieuwe technieken, maar er zijn er alleen zoveel voor handen die we nu niet, of in ieder geval bijna niet, gebruiken. Denk aan Games, wiki, peer-to-peer, blogs. Vraag is dan hoe komen we daar?

Lisa geeft aan ons te focussen op het innoveren van computers in onze organisaties, dat we software (JA ons LMS!) anders moeten programmeren om personalized learning in te kunnen bedden. Discoveries in learning sciences and design teaching strategies. Hoe? Door RTDS: Resource, Technology Development, Product Development en Scalability delivery.

Tip voor mij is vooral meer research te doen gebaseerd op leren, voor we nieuwe ideeën daadwerkelijk implementeren. Neem de doelgroep mee in dit proces om ze te verbinden en laat ze mee experimenten.

Tot slot voor de koffie, Mark Stevenson. Deze enthousiaste jonge man springt werkelijk het podium op en neemt ons mee in een inspirerend verhaal over The future and what to do about it? Goede indeling van drie gedeeltes van Technologie in jouw leven:

  • Voor je geboorte: wist niet dat ’t bestond
  • Van 0- tot je 35ste: leer en ontwikkel je je met behulp van technologie en start je je carrière er mee
  • Na je 35ste: word je boos van al die nieuwe stomme technologieën

Technologie volgt erg snel op en laat je steeds denken: WAT? We kennen dat gevoel vast allemaal. Een computergestuurde auto? HOE DAN? Een nanosim? ZO KLEIN?? Een 3D printer? KAN DAT???

The future needs a different model of education volgens Mark, ik ben het met hem eens. Maar is iedere L&D er dat? Zijn tip: schrijf het maar 100 keer op. We willen innovatie, nee echt eerlijk dat willen we…

Goede voorbeelden van Gebroeders Wright, de mens zal nog in geen 50 jaar vliegen… Warner Bros, we willen echt geen acteurs die praten in films…  Watson (IBM), ik denk dat er een wereldmarkt is voor misschien vijf computers…

Een top uitspraak aan het einde: Culture eats strategy for breakfast. In m’n oren geknoopt, Mark. Power makes responsability!

Mijn buurman en ik kletsen nog wat na, uiteraard in het Engels. Enige tijd later blijkt hij als Duitser te werken bij Fontys in Eindhoven, spreekt prima Nederlands en we werken zelfs aan een gezamenlijk project: grappig!

Transforming Learning

Door naar een workshop met als titel Transforming Learning. We blijken vijf inspirerende voorbeelden te krijgen, uit totaal verschillende branches en met diverse (leer)oplossingen. Leuk, maar volgens mij vond iedereen de verhalen van tien minuten per spreker veel te kort!

Samengevat heb ik het volgende opgepikt:

  • Claudia vertelde over Work based learning for professional drivers in Europe.
  • Uiteraard zijn die chauffeurs vaak en ver van huis en werk. Ze gaan de tijd daarnaast niet aan scholing werken, willen dan vrije tijd hebben.
  • In vijf jaar moeten de chauffeurs 35 uren scholing volgen, gebaseerd op wat moeten ze echt weten en kunnen (goede resource!). Ze leggen de focus dus op learning output.

Suresh werkt bij TATA in India en spreekt over Virtual learning for integration of new workforce. Zijn organisatie kent 313.000 werknemers, in het oorspronkelijke LMS participeren er maar 30.000… Was vooral gebaseerd op badges verzamelen. Ze ontwikkelden een vernieuwend eigen LMS, dat gekoppeld is aan bijvoorbeeld Java SAP en een assessmenttool. Focus nu op ontwikkeling van games en ze maken een duidelijk verschil in technische skills en communicatie skills in het ontwerp van hun e-learning.

Monika organiseerde voor World bank groep een week lang ‘forum2014′. Ze wilden een efficiënte en effectieve omslag creëren van traditioneel onderwijs naar leren on demand, met focus op motivation, contextualization and personalization.

Het out of the box denken lukte tijdens dit vijfdaagse interne congres. Er werden creatieve oplossingen gevonden als sessies Meet the managers, ze organiseerden een Wiki marathon en een Wiki walk in, medewerkers plannen zelf Celebrations En er wordt nu gewerkt met maandelijkse Genius bar. Bij deze laatste variant dragen de interne experts (bijvoorbeeld ICT, communicatie en HRM herkenbare shirts zoals bij een Applestore en kunnen collega’s die daar aanschuiven hen allerlei vragen stellen, waarbij het antwoord maximaal tien minuten mag duren.

70-20-10

Na de lunch naar de workshop van Charles Jennings. Het 70-20-10 model heeft mij aan het denken gezet, zelfs in actie, na mijn bezoek aan Learning2014 in Orlando dus dit verhaal wilde ik uiteraard graag aanhoren. Ik ben blijkbaar niet de enige, de helft van de aanwezigen moet staan omdat er veel te weinig stoelen zijn, hier had de organisatie toch best op kunnen rekenen…

Eerst een opdracht: teken een fiets. Dat moet nog net lukken. Wat leren we daarvan? We herinneren ons eigenlijk veel minder dan we denken te doen, we gebruiken ons instinct, dat gene waarmee we opgevoed en opgegroeid zijn en daardoor: moeten we anders gaan denken over hoe we leren kunnen ondersteunen.

Een recent onderzoek onder 600 L&D professionals en 5000 lerende toont schrikbarende verschillen aan. Hoe leert de doelgroep? Op één door samenwerking, op plek twee Management support, nummer drie Google, op vier door te communiceren en netwerken en op vijf pas door formeel leren. De belangrijkste motivatie om te leren onder die 5000 respondenten? Liever gelijk goed leren dan snel afronden.

Waarom stop je soms met een training, opleiding of (digitale)cursus? Tijdgebrek, irrelevante content of Omdat ik niet kan vinden wat ik zoek. Belangrijke input voor ontwikkeling van nieuwe leereenheden en technologieën.

Kort herhaalt Jennings zijn bedoeling met het 70-20-10 model: Extend learning into the workflow to build performance. Volgens mij voor niemand in de zaal onbekend.

We gaan met een groep van vier aan de slag met vier vragen. De bedoeling van dit actieve gedeelte lijkt wat vaag, maar wordt gaande weg duidelijk. We creëren uiteindelijk een concreet antwoord op deze vier vragen vanuit de gehele groep. Hoe overtuig je management van de transfer van traditioneel onderwijs naar leren op de werkplek? Zijn er voorbeelden van gemakkelijke en goedkope technologische ondersteuning bij deze transitie? Zijn er voorbeelden van geslaagde leeroplossingen in sociaal en experimenteel leren? En niet geheel onbelangrijk: welke vaardigheden vraagt deze verandering van ons als L&D professionals?

Leuk om de uiteindelijke uitkomsten per vraag te horen, maar jammer dat Jennings als spreker niet echt aan bod is gekomen.

Men agianst machine

Aangesloten bij een stage-discussie over de vraag, kunnen mensen de race tegen de computers nog wel winnen? Leuk om te horen dat ook daar gezegd wordt dat Apple al lang de Iphone12 klaar heeft liggen, daar waarschijnlijk ogen/lenzen in verwerkt zijn, maar die nog niet worden uitgebracht omdat wij er nog niet aan toe zijn.

Even bijgepraat met Robert Jan Brouwer van MediaMission en door de workshop e-learning for Health training. Hier worden internationale virtuele scholingen voor de zorg gepresenteerd.

We starten met de British first aid app van redcross. App bestaat uit drie onderdelen: Learn section, test section and emerengie section. Mooie app, maar voor mij helaas niet vernieuwend. Ook van de Nederlandse Reanimatie Raad is vergelijkbare app beschikbaar.

HealthXW Australië

Laatste voorbeeld van HealthXW Australië spreekt mij erg aan. E-learning ontwerpen start in iedere case met het ‘afvinken’ van de eindtoets. Checking the box dus!

Er worden veel cijfers over het niet beklijven van leren, irrelevant materiaal en niet werkende software gepresenteerd. HealthXW ontwikkelde voor de zorg een basis scholingsaanbod, met zowel e-learning als leren op de werkplek. Zij onderschrijven daarbij het ‘Bring your one device’ principe. Die apparatuur werkt beter, is de student aan gewend en is goedkoper.

HealthXW vergelijkt hen aanbod met het Netflix aanbod: en ik denk alleen maar Profportaal Zorg!

Natuurlijk sluit ik om half zes ’s middags aan bij de twee uur durende discussie over de corrupte rol van Big data in onderwijs. Het lijkt voor mij veel op een politiek debat, heerlijk om te zien hoe de vier sprekers elkaar met een grote glimlach aanvallen op hun argumenten en de zaal hierin meenemen.

Goede congresdag, op naar morgen!

Janine van Zoest

Lees haar verslag van de 3e dag

Next Learning 2015

Leren gaat niet om de techniek. Het besef groeit dat het leren écht anders moet! Maar hoe? Dat leer je tijdens Next Learning 2015: hét event voor de learning-professional!

Met creatieve werkvormen zoals de leersafari, pecha kucha’s, expertsessies, praktijkcases, gesprekstafels, de innovatie-arena en flipped classroom-sessies. Kies tussen het Learning Congres (incl. aparte HRD- en Zorg-Arena) of de Learning Playground. Kom naar Next Learning op 22 april 2015 in Den Bosch!

Lees meer over Next Learning 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024