Performance Journey: een goed gesprek

Dit blog geeft je de indrukken van Sape van der Werf tijdens de Performance Journey 2015 naar Orlando.

Masie’s Learning 2015 begon voor mij écht op 2 november 2015 tijdens de general session van Sal Khan. Op 31 oktober had ik al kennis gemaakt met de andere deelnemers van de Learning Trip, we hadden anderhalve dag in de Disney-omgeving rondgewandeld en van mooie en leerzame momenten genoten. Maar dit was het moment dat ik dacht: “He, hiervoor ben ik gekomen!”.

Sal Kahn and Elliott MasieIk zat mooi vooraan in de met 2.000 learning professionals gevulde zaal. Een immens tv-scherm op de achtergrond en Elliott Masie met Sal Khan op het podium. Niet zoals meestal op zo’n congres met een vurig betoog, maar relaxed op een prima fauteuil in gesprek met Elliott.

Meteen viel me op dat Sal een prettige manier van vertellen had, lekker losjes, z’n verhaal natuurlijk al 10.000 keer verteld en toch ontspannen, onderhoudend, gedreven en met een lach. Heerlijk om naar te luisteren. De hele ontstaansgeschiedenis van de Khanacademy kwam voorbij. In een notendop: Khan kreeg de vraag van een nichtje om hem wiskundeles te geven. Eerst via de telefoon, vervolgens deed hij de sommen voor op video en stuurde ze toe, vervolgens online delen, etc. Hij zag een kans om deze oplossing aan de wereld te verkopen en deed dat.

Waarom is Kahn’s aanpak zo succesvol?

Wat me echt pakte, was zijn antwoord op de vraag waarom de aanpak zo succesvol is. “It’s the conversational tone”. De gedachte van z’n nichtje sprak hij letterlijk uit: “It’s conversational, it looks like he cares – and he does!”.  Die betrokkenheid, de dialoog op basis van gelijkwaardigheid.

Sal deed de sommen voor, maar worstelde er zelf ook écht mee. Docent en student zaten dus samen te worstelen met het vraagstuk. Het toont betrokkenheid en kwetsbaarheid. Hij had ook kunnen zeggen “this is it, I can’t help you anymore”. Integendeel, hij liet zien dat het hem iets deed en deed er alles voor om de oplossing te vinden. Dat was wat mij bij bleef.

Dialoog en delen van ervaringen

Learning 2014 Elliott MasieEn die conversational tone, die dialoog, is ook wat het hele Learning 2015 tot een prachtige trip heeft gemaakt. De uitwisseling met je collega’s uit de hele wereld vind ik echt één van de sterkste kanten van de conferenties in de USA.

Iedereen die daar komt is gericht op het delen van ervaringen. Alles sessies zijn gericht op delen van ervaringen. En ja, dan zijn er open deuren, en ja dan is er overdreven enthousiasme (door mijn Nederlandse bril bekeken), maar er is energie en dialoog. En dat maakt dat je op zo’n congres zoveel mensen spreekt. En dat er regelmatig waardevolle en leerzame momenten langskomen.

Hoe behoud je die krachtige dialoog?

Terug naar Sal Khan, want inmiddels is de Khanacademy huge en het is online, en asynchroon. Maar hoe zorg je er dan voor dat die conversational tone behouden blijft? Inmiddels is het allang niet meer live contact, maar opgenomen. Dat lijkt me nogal een uitdaging. Dat is de vraag, die me bij terugkomst in Nederland bezig hield. En waar ik nog geen antwoord op heb. Want hoe doe je dat?

Uiteraard door ook contactbijeenkomsten te houden, een goede blend tussen face-to-face en online, maar is dat dan voldoende? En wat als je volledig online gaat? Want ook dat doen we. Een discussieforum of chatfunctie is toch echt iets anders dan een bijeenkomst in een ruimte, waar mensen elkaar ruiken, voelen zien en horen.

Dus terug naar de vraag. Hoe die dialoog tussen docent en student nóg krachtiger maken? Die worsteling met complexe vraagstukken delen, zoals Sal ze deelde met zijn nichtje? Dat vind ik dé uitdaging voor de toekomst.

Ik denk dat een deel van de oplossing zit in die worsteling niet alleen bij de docent neer te leggen, maar juist ook samen met studenten plaats laten vinden. Waarom niet samen leerstof (content, zo je wilt) ontwikkelen?

Contentontwikkeling… samen met de student?

ContentontwikkelingWant ook contentontwikkeling is vaak een worsteling. Dat hoor ik regelmatig van docenten. Dit geldt voor veel van door ons ontwikkelde leermiddelen. Het geldt bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van casuïstiek voor de e-simulatie gericht op het aanleren van het denkproces klinisch redeneren: een typische cognitieve vaardigheid.

Het blijkt voor docenten moeilijk te zijn om iets wat zij geautomatiseerd hebben te expliciteren tot casuïstiek voor simulaties. Hoe kunnen we ze hierbij helpen?

Stel dat we nu eens gebruik maken van de content, die studenten maken. Ze schrijven bijvoorbeeld regelmatig reflectieverslagen van de casuïstiek die ze in hun coschappen tegen komen. Ze geven aan waar ze tegenaan liepen, waar ze eventuele fouten maakten, hoe dat kwam en welke keuzes ze maakten op basis van welke argumenten. Precies die inhoud hebben wij nodig voor de ontwikkeling van onze casuïstiek. Ideale content uit de praktijk dus.

Zover zijn we nu nog niet. Maar ik start er graag nog dit jaar mee. En ik nodig jou uit als je al wel ervaring hebt met deze manier van contentontwikkeling. Ik ga graag het gesprek met je aan hoe dit te realiseren.

Kortom…

De rest van de congresweek heb ik verder kunnen genieten van de andere grootheden zoals de (letterlijk) onnavolgbare Steve Wozniak, de boeiende Carl Kapp en legio andere interessante sprekers en hier en daar een miskleun, maar de reis en de gedeelde inzichten met collega’s maakten deze Learning Trip waardevol. En hele leuke en nuttige contacten.

Sape van der Werf
Onderwijskundig adviseur blended learning
Universitair Medisch Centrum Utrecht
+31 (6) 55 23 47 02
http://www.linkedin.com/in/sapevanderwerf


Ga mee: Learning Trip 2016

Wil je optimaal inspelen op de behoefte van de lerende werknemer? Ga mee ‘naar Masie’ op de unieke Learning Trip 2016: 22 t/m 28 oktober in Orlando.

Learning Trip 2016Zoals je hierboven al hebt gelezen, is deze reis rijk aan inzichten, goede gesprekken en voorbeelden uit de praktijk. En het biedt een goed gezelschap van (Nederlandse) leerprofessionals onder elkaar. Next Learning is co-host en een warm aanbeveler!

  • Je gaat naar huis met de laatste updates over leren in jouw organisatie
  • Je begrijpt wat werknemers nodig hebben (ook: wanneer en waar)
  • Je krijgt volop netwerkmogelijkheden om van andere deelnemende collega’s te leren
  • Je krijgt het complete pakket: neem deel aan Learning 2016 én diverse exclusieve workshops & ontmoetingen met internationale experts (zoals Bob Mosher en Conrad Gottfredson).

Bekijk het programma van de Learning Trip 2016

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024