Is de SPOC het antwoord op de MOOC?

Op allerlei websites was 2012 uitgeroepen tot het jaar van de MOOC. Zowel de deelnemersaantallen als de nieuwe cursussen schoten als paddenstoelen uit de lucht. Wat is daar anno 2015 van overgebleven?

Waarom deelnemen aan een MOOC?

SPOCIn de jaren daarna is het aantal deelnemers iets lager, maar ook iets stabieler geworden. Onderzoek naar motivatie van deelnemers wijst uit dat redenen om te participeren uiteenlopen. Slechts een kleine groep (ongeveer 10%) neemt zich bij aanvang voor om de cursus ook af te maken; een nog kleinere groep (ongeveer 4%) doet dit ook daadwerkelijk. Andere deelnemers worden omschreven als:

  • ‘No-shows’: de grootste groep; zij schrijven wel in, maar loggen niet in
  • ‘Observers’: lezen en browsen, maar doen niet mee aan quizzes
  • ‘Drop-ins’: doen selectief mee
  • ‘Passive participants’: consumenten: lezen en kijken wel, maar doen niet actief mee aan opdrachten of discussies.

Het kleine aantal deelnemers dat de cursus (al dan niet succesvol) afrondt, hoeft geen enkel probleem te zijn. Deelnemers die slechts een beperkt deel van de cursus willen volgen, kunnen daar voldoende van geleerd hebben; hun doel is bereikt.

Waarom een MOOC aanbieden?

Anno 2015 hebben nog meer onderwijsinstellingen en organisaties besloten om een MOOC aan te bieden en daar hun visie op geformuleerd. Het aanbieden van MOOCs kan een bijdrage leveren aan het vergroten van internationale naamsbekendheid, aan de altruïstische ambitie om kennis verder over de wereld te verspreiden en aan het werven van grotere studentenaantallen. Bovendien levert het experimenteren met dergelijke nieuwe onderwijsvormen een bijdrage aan onderwijsinnovatie en kan ontwikkeld materiaal vaak ook voor het campus-onderwijs worden ingezet.

Toch zijn er ook aarzelingen. Is het wel mogelijk om verantwoord onderwijs te geven als er zoveel deelnemers tegelijkertijd zijn? En kun je nog aansluiten op individuele leervoorkeuren en verschillen in voorkennis?  Is een cursus zonder persoonlijke feedback van de docent voldoende waardevol?

Daaraan gerelateerd doemt telkens de discussie over het business model op: hoe kunnen de MOOCs ook op de langere termijn gefinancierd blijven? De ontwikkeling van een MOOC kost immers al snel tussen de 40 en 100K.  Financiering wordt gezocht in het verkopen van data, het verkopen van certificaten en indirect via het werven studenten. Maar of dat op de lange termijn haalbaar blijft, valt nog te bezien.

De rol van de SPOC

Vanwege de kritiek op didactiek en business-model, zijn de zogenaamde SPOCs in populariteit gestegen. Een SPOC is eveneens online, maar kleinschalig en betaald. De term ‘SPOC’ is relatief nieuw (sinds 2010), maar het concept niet. Online onderwijs bestaat al jaren; de open universiteiten op deze wereld zijn er groot mee geworden.

Maar wat de SPOCs aan de MOOCs te danken hebben, is dat de MOOCs er voor gezorgd hebben dat het online onderwijs eindelijk weer op de agenda is gekomen. Veel mensen kwamen er pas tijdens de bloei van de MOOCs achter dat online onderwijs meer omvat dan online lesmateriaal of het bekijken van video’s. En dat online onderwijs ook contactonderwijs bevat.

Maar wat maakt een SPOC dan anders?

MOOCs hebben ons veel gebracht. We hopen en verwachten dat we daar nog lang plezier van zullen hebben. SPOCs zijn minder bekend, maar komen tegemoet aan een aantal van de bezwaren tegen MOOCs. Benieuwd hoe dat precies zit?

Tijdens Next Learning op 22 april 2015 geeft Renée Filius van Elevate, SPOC-provider sinds 2011, antwoord op deze vraag. Zij geeft twee Learning Tables over het onderwerp (‘SPOCs – het antwoord op de MOOCs?’) en zal ook onthullen of SPOCs volgens haar het antwoord zijn op de MOOCs.

  • Algemene programma: 11:30 – 12:30 uur
  • Zorg-Arena: 14:20 – 15:15 uur
Bekijk het algemene programma van Next Learning 2015

Cursus Teaching an Online Course | 23 maart

Deze online cursus Teaching an Online Course is bedoeld voor mensen die graag meer willen weten over hoe een online cursus ontworpen, gegeven en gevolgd wordt. Tijdens de cursus maak je kennis met een diversiteit van online leermiddelen, zoals polls, peerfeedback, statements, wikis, e-modules en video’s. Er is veel aandacht voor ‘social presence’ en interactie met de andere deelnemers.

De kosten zijn € 385,-, maar bekijk hier de uitnodiging met korting!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024