Wat is Social Learning?

Wat is Social Learning?

eBook Social LearningDit blog is het eerste hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’, geschreven door Joitske Hulsebosch en Petra Peeters. Dit e-book geeft je een beeld van wat Social Learning is en hoe je het (praktisch) kunt inzetten.

Het is een voorbeeld van ‘content curation’: een aantal bestaande blogs is geselecteerd en met een fictieve casus verbonden tot een samenhangend geheel.

Download het eBook Social Learning (PDF)

Wat is Social Learning?

Anne is verantwoordelijk voor Learning en Development binnen één van de grotere ministeries. Samen met het management bepaalt zij het leerbeleid. Met haar team draagt zij zorg voor de organisatie van een aantal vaste leergangen en een brede range aan wisselende leeractiviteiten voor allerlei doelgroepen binnen het ministerie.

Haar team krijgt steeds meer signalen dat de klanten, veelal hoog opgeleide professionals, behoefte hebben aan andere vormen van leren dan nu aangeboden worden. Zo zien ze de deelname aan meerdaagse trainingen teruglopen en deelnemers gemakkelijk afzeggen voor (onderdelen van) leergangen.

Social Learning by Sahana

Uit een onderzoek van enkele teamleden blijkt dat medewerkers best willen deelnemen, maar dat het niet lukt daar regelmatig meerdere dagen voor vrij te maken. Ze waarderen de trainingsinhoud, maar vinden vooral het contact met deelnemers uit andere hoeken van de organisaties zeer verrijkend en leerzaam. Bovendien blijkt uit een onderzoek onder de mensen die snel carrière maken binnen de organisatie dat deze professionals juist niet meedoen aan opleidingen.

Dit zet Anne aan het denken: hoe kan haar team het leren zo inrichten dat tegemoet gekomen wordt aan de mogelijkheden en behoeften van de deelnemers? Ze heeft in vakbladen het een en ander gelezen over Social Learning en besluit zich daar verder in te verdiepen.

Om te beginnen verdiept Anne zich in de vraag wat Social Learning nu eigenlijk is. Ze vindt een blog van Wilfred Rubens waarin hij dit kort uitlegt:

Blog: Kenmerken van social learning

Er is er veel discussie over wat “social learning” kenmerkt. Dat illustreert de onvolwassenheid van dit terrein. De laatste jaren heeft dit begrip een nieuwe impuls en betekenis gekregen. Lees het volledige blog…

 

Voor Marcia Connor geldt hetzelfde, deze blog introduceert Anne in Engelstalige begrippen rond Social Learning:

Blog: Defining Social Learning

Two years after we published The New Social Learning, I still hear people say “there is no definition” or worse yet, defining it in truly silly ways. A post with a slide of my definition is consistently one of the most popular posts on this site: Lees het volledige blog…

 

Verhouding tussen Social Learning en informeel leren

Sibrenne Wagenaar vraagt zich af hoe Social Learning en informeel leren zich tot elkaar verhouden:

Blog: Ben ik sociaal of informeel aan het leren?

Normaal gesproken maak ik me niet zo druk om termen. Misschien moet ik het nu ook niet doen. Maar komende donderdag heb ik een dag met collega-professionals over leren en veranderen in organisaties (informeel leren, werkplekleren, netwerkleren). Eens kijken wat er gebeurt als ik de onderlinge verbinding probeer te vinden… Lees het volledige blog…

 

Een mooie infographic belicht weer andere aspecten:

 

Infographic social learning

 

Hoe zet je social learning in?

Als laatste leest Anne een blog van Julian Stodd. Hij legt niet alleen uit wat Social Learning volgens hem inhoudt, maar kijkt ook verder naar Anne’s volgende vraag: hoe kun je Social Learning inzetten?

Blog: An introduction to Scaffolded Social Learning

Formal learning is what many organisations rely on to get people to learn ‘stuff‘. Social Learning is about the conversations that surround this: it’s about the wisdom of the community and the wealth of experience that this is founded upon. Lees het volledige blog…

 

Julian zegt:

Social Learning happens anyway: it’s whenever someone turns around and asks ‘How do I do this?‘. But we can encourage and support it: we can design learning to be ‘social’, and we can create the conditions where Social Learning can thrive. It won’t happen without design, but ultimately it’s about letting go of some control.

 

Lees het volgende blog: Hoe zet je Social Learning in? of:

Download het eBook Social Learning (PDF)

Tip! Lees ook deze eBooks van Next Learning:

 

Related Posts

Leave a reply