7 invloeden van artificiële intelligentie op leren en opleiden

Door: Wilfred Rubens

Donald Clark schrijft dat artificiële intelligentie grote invloed zal hebben op leertechnologie.

Hij beschrijft 5 manieren waarop AI in 2018 van invloed was op leren, opleiden en onderwijs. Ik vul er 2 aan!

  1. Chatbots. Deze toepassingen zullen op verschillende manieren van invloed zijn. Bijvoorbeeld als het gaat om het geven van verschillende vormen van ondersteuning aan lerenden. Chatbots ontwikkelen zich ook tot digitale assistenten via stemaansturing.
  2. Contentcreatie. Clark noemt tools waarmee podcasts dankzij tekst-naar-spraak tools kunnen worden gemaakt of waarmee  geautomatiseerde transcripts van video worden gemaakt.
    Mijn aanvulling: AI maakt ook vertaalapplicaties krachtiger. Vertalingen worden dankzij het gebruik van de tools beter. Deepl Translator is daar een door mij zeer gewaardeerd voorbeeld van. Daarnaast kan AI ondersteunen bij het maken van samenvattingen.
  3. Cognitieve inspanningen bevorderen. AI kan worden gebruikt om open teksten te interpreteren. Je kunt AI daarom gebruiken om open vragen bij toetsen na te kijken en om feedback te geven. Je kunt daardoor bijvoorbeeld meer uitdagende toetsen en tests ontwikkelen en gebruiken.
  4. Gepersonaliseerd leren. AI wordt gebruikt om gepersonaliseerde inhoud aan te bieden op basis van gedrag en gedragspatronen. Zowel op sociale media, bij zoekmachines, maar ook bij educatieve content (er zijn m.i. beperkingen wat betreft toepasbaarheid).
    Mijn aanvulling: je kunt ook op basis van gedragspatronen en analyses van dit gedrag automatische interventies uit laten voeren (bijvoorbeeld om lerenden te prikkelen) of docenten suggesties voor interventies doen. AI biedt meer mogelijkheden voor online tutoring.
  5. Content cureren. Volgens Donald Clark heb je dankzij AI meer mogelijkheden om inhoud te cureren en gebruik te maken van tal van internetbronnen die informatie op basis van interesses en eerder zoekgedrag aan jou gepresenteerd worden. Deze inhoud kan onderdeel zijn van cursussen of van andere leeractiviteiten. Learning experience platforms faciliteren dit bijvoorbeeld. Je krijgt inhoud gepresenteerd om problemen aan te pakken, begrip te ontwikkelen of nieuwsgierigheid te bevredigen.
  6. Artificiële intelligentie als onderwerp van het leren. AI zal invloed uitoefenen op elk vakgebied en op ons dagelijks leven. Bij een aantal toepassingen kun je kritische kanttekeningen maken. AI zal daarom een plek krijgen binnen diverse curricula.
  7. Artificiële intelligentie om te onderzoeken hoe mensen leren. Met behulp van slimme technologie kun je gezichtsuitdrukkingen, hersenactiviteiten en andere lichamelijke activiteiten monitoren, en deze informatie gebruiken om te analyseren hoe lerenden leren.

Wilfred Rubens is leverancier-onafhankelijk en blogt met een kritische blik over leertrends. Hij is tevens onbezoldigd programma-adviseur van het Next Learning Event.

Lees hier meer blogs van Wilfred Rubens bij het Next learning Event.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024