Fantastische verhalen van leerfanaten

Fantastische verhalen van leerfanaten

Als voorbereiding op de ontwikkeling van Next Learning 2015 heb ik de afgelopen maanden gebruikt voor een rondje ‘langs de velden’. Ik bel oud-deelnemers, sprekers en adviseurs wat ze komen halen bij het event en welke leer-vragen ze hebben. Fantastische gesprekken. Boeiende verhalen met energieke en enthousiaste mensen. Of beter gezegd: leerfanaten! Je bevindt je als leerprofessional in goed gezelschap.

Ieder heeft zijn persoonlijke vraag en thema’s, maar er zijn een paar zaken die mij opvallen.

De techniek is gewoon geworden

De techniek van online leren kan nog steeds zeer ingewikkeld zijn en soms een bron van frustratie. Het besef groeit echter dat de techniek geen doel op zich is. En het nieuwe leren is ook niet hetzelfde als oud/bestaand leermateriaal digitaal te maken.
Leren wordt mogelijk gemaakt door de techniek waar aan we inmiddels meer gewend zijn.
Maar het leren zelf moet écht anders. We gaan inspirerende experts en keynotes zoeken die antwoord geven op deze vraag.

Doen: aan de slag!

Veel organisaties hebben e-learning uitgeprobeerd. Zelf ontwikkeld, of het laten ontwikkelen. Met goede resultaten, maar soms ook concluderend dat het toch niet blijkt te werken zoals vooraf gedacht. Of dat het moeizamer te gebruiken is dan gedacht.
Andere bedrijven zijn blijven afwachten wat de killer-oplossing zou worden. Want waarom investeren, als je niet zeker weet dat je de juiste oplossing te pakken hebt?
Of je nu bij de eerste categorie hoort of bij de tweede, uit gesprekken proef ik dat ieder op zoek is naar het ‘hoe’. Hoe kan ik het laten werken in de praktijk?
Tijdens het event zal er veel aandacht zijn voor deze vraag.

Kennis over het leren delen met collega’s

Heel specifiek met betrekking tot het event heb ik de vraag gesteld: waaraan moet de informatie uit het event voldoen, zodat je het kunt gebruiken?
Op de eerste plaats geven veel mensen aan dat ze graag een kijkje nemen in de keuken van een andere collega-leerprofessional. Heel praktisch, leren van elkaar.
Ook willen veel mensen de informatie uit het event delen met collega’s die niet bij het event kunnen zijn. En dan geen mooie PPT met plaatjes, maar tips, do’s/dont’s, 10 randvoorwaarden, 6 stappen naar… etc. Gaan we mee aan de slag!

Actuele thema’s

Uit mijn gesprekken blijkt verder dat men ook specifiek op zoek is naar:
nieuwe leertrends, best practices, scaffolding, rol manager/docenten (techniek is niet moeilijkste), lerende motiveren/boeien, lerende uit comfortzone halen, zelfstandige rol lerende, lerende organisatie, leerrendement, performance management, kennismanagement (door flexibele laag en krimp bedrijven), university’s/MOOCs, blended learning vormgeven, flipped classroom (hoe), juiste mix offline/online.

Ik vind het heel erg fijn dat ieder zijn ideeën en wensen zo met mij deelt. Ik ga op zoek naar de antwoorden op deze en persoonlijke vragen. Ik hou je op de hoogte.

Ank Dierckx | verantwoordelijk voor inhoudelijk programma Next Learning 2015
| 06 22780439 | a.dierckx@sbo.nl | twitter: ankdierckx

 

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019