‘Its the context, stupid!’

‘Its the context, stupid!’

Door: Marjolein van Altena, NSCU

Krijg je organisatie in de leerstand met de 10 E aanpak.

Met de tekst ‘It’s the economy, stupid!’ gaf Bill Clinton aan dat je het in verkiezingstijd over van alles kunt hebben maar het belang van kiezers is dat zij aan hun portemonnee merken dat het beter gaat. Vrij naar Clinton zeggen wij ‘It’s the context, stupid!’. Helaas wordt er nog steeds te veel geld aan opleidingsbudget verspild omdat de leerervaringen niet ondersteund worden door de omgeving.  Vanuit dit inzicht is de 10-E aanpak ontstaan. Dit model biedt HR- en L&D- professionals een praktisch middel bij het ontwerpen en evalueren van leertoepassingen om te zorgen dat organisaties echt in de leerstand komen.

De 10 E aanpak

Met behulp van de 10 E-aanpak breng je op systematische wijze 10 variabelen in kaart die cruciaal zijn voor het succesvol beantwoorden van de organisatievraagstukken die met behulp van leren gerealiseerd kunnen worden. Deze variabelen staan met elkaar in verband en zullen door belangrijke groepen in de organisatie erkend en herkend moeten worden om een leertraject te laten slagen. Denk hierbij aan het management, medewerkers uit verschillende divisies maar ook bijvoorbeeld de medewerkersvertegenwoordiging zoals de OR. De variabelen zijn:

  1. Engineering: De wijze waarop de organisatie van een leertraject bijdraagt aan het verbeteren van de performance.
  2. Emotions: Datgene wat je raakt waardoor de wil tot performanceverbetering getriggerd wordt.
  3. Experiences: Oefenen door met het geleerde aan de slag te gaan en zo te ervaren hoe het werkt.
  4. Engagement: Leren zo serieus nemen dat je ervoor zorgt dat er ruimte is voor verandering en de motivatie om hiervoor te gaan.
  5. Exclusivity: Wordt er in het traject rekening gehouden met wie ik ben en met wat ik in te brengen heb?
  6. Empowerment: Heb ik de regie over mijn eigen ontwikkeling? En neem en krijg ik hier de verantwoordelijkheid voor?
  7. Expectations: Wat wordt er van mij verwacht als ik klaar ben? En wat kan ik daar zelf aan doen?
  8. Endurance: Durven we door te zetten? Of houden we ermee op als het lastig wordt?
  9. Enforcement: Durven we de systemen in de organisatie aan te passen? En hoe zien we dat dan terug?
  10. Establishment: Durft de leiding eigen inzichten los te laten en nieuwe routes te adopteren?

De 10 E-aanpak is gebaseerd op de principes van Action Learning. Deze methode stelt niet het leren maar de uiteindelijke performance centraal en  organiseert het leren zoveel mogelijk voor, met en door mensen uit de organisatie. Zowel in het ontwerp en als in de uitvoering worden meerdere stakeholders uit de organisatie betrokken. Door een leertraject te ontwerpen met de deelnemers bevorder je niet alleen de betrokkenheid en intrinsieke motivatie om te leren maar ook om er naar te handelen. Door leidinggevenden een rol te geven in je leertraject voorkom je dat mensen het geleerde niet mogen toepassen. En door in een vroeg stadium hogere managers te betrekken zorg je dat initiatieven ook daadwerkelijk door mogen pakken. Op deze manier maximaliseer je dus de aansluiting met de context.  Zo draagt leren en ontwikkelen echt bij aan performance verbetering en voorkom je dat je inspanningen verloren gaan doordat de context het geleerde niet ondersteund.

Het geheim van de 10 E’s

De 10 E-aanpak wordt verder uitgewerkt in het boek ‘Het geheim van de 10 E’s – Action  learning in de praktijk’ geschreven door de Academy Builders Marjolein van Altena, René Rol en Teresa Spoelstra-Boons. Het boek staat vol praktische voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing bij het model en is verkrijgbaar bij Boekscout. Meer informatie over het boek en de Academy Builders vindt je op http://www.academy-builders.nl/.

 


Hoor meer tijdens Next Learning

Tijdens het jaarlijkse Next Learning event (24 april 2018 in Den Bosch) hoor én ervaar hoe het (nieuwe) leren in jouw organisatie anders kan/moet. Op het gebied van ‘trends’ en diverse andere invalshoeken, waaronder agile leren en werken. Jij bepaalt je eigen programma: het draait om jóuw leerrendement!

Houd me op de hoogte van Next Learning

Related Posts

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019