Learning 2016, wat een belevenis!

Learning 2016, wat een belevenis!

Learning 2014 Elliott MasieMijn eerste ervaring met het Learning congres van Elliott Masie, twee maanden geleden, was een belevenis. Enerzijds door de omgeving bij Disney met ruim 1.600 vakgenoten en inhoudelijk veel interessante workshops en keynote sprekers. En anderzijds door de groep Europeanen waarmee we met The Performance Journey naar Orlando gingen. Dit maakte Learning 2016 een ervaring vol beleving. Met deze beleving wordt leren een gevoel wat mij motiveert en raakt.

De Amerikaanse manier van Elliott om leren onder de aandacht te brengen spreekt tot de verbeelding. Als hij – in het kader van het nieuwe leren – het heeft over een Panorama van leermogelijkheden, roept dat enthousiaste gevoelens op. In een omgeving van Disney, waar alles is gericht op beleving, past dit helemaal.

Een mooi voorbeeld van beleving werd gepresenteerd in een workshop van Craig Sexton, Global Creative Director bij Dupont Sustainable Solotions. Titel van de workshop: Effective learning through affective communication. Door op een affectieve wijze te communiceren wordt de betrokkenheid van een deelnemer aan een leerinterventie groter, evenals de gewenste gedragsverandering.

Voorbeeld: een mooi staaltje sentiment

Het voorbeeld dat Craig liet zien was een mooi staaltje van Amerikaans sentiment met als boodschap de belangrijke waarde van familie. Een getoond filmpje wordt gebruikt als inleiding op een training over veiligheid voor een bedrijf in pijpleidingen. Gevaarlijk werk dus.

Het filmpje begint met een klein meisje dat vraagt aan haar moeder hoe laat haar vader thuiskomt. ‘Vier uur’ geeft de moeder aan. Intussen zie je tussenshots van twee mannen, met een bedrukt gezicht, in werkkleding in een auto onderweg. De mannen lopen vervolgens naar de voordeur. De moeder van het meisje doet open waarop de mannen vertellen dat er een ernstig ongeluk is gebeurd op het werk met haar man. Vervolgens volgt de boodschap: ‘Waarom moet je veilig werken? Omdat je dit je familie niet aan kunt doen!’

Door affectieve communicatie, ofwel het gevoel aan te spreken, wordt de beleving en motivatie voor de leerinterventie aangesproken. Volgens Craig heeft dit een enorme invloed op het leerrendement.

Helpt dit ook voor ons, nuchtere Nederlanders?

Ik moet toegeven dat als ik naar mijn Nederlandse doelgroep kijk, dit soort filmpjes misschien wat lacherige gevoelens op zal roepen. Ik denk dat wij wat te nuchter zijn voor dit soort beelden. Maar de boodschap erachter spreekt mij zeker aan. Zo kan de bedoeling achter een leerinterventie op een veel affectievere manier worden gecommuniceerd. Door met beelden de bedoeling te visualiseren, kun je een beleving oproepen die betrokkenen motiveert en het leren versterkt.

Al met al een mooi voorbeeld van een belevenis bij Learning 2016.

Geschreven door Peter van Overbruggen, zelfstandig HRD-professional

Ga mee: Performance Journey 2017

Logo Performance Journey 2017Wil je optimaal inspelen op de behoefte van de lerende werknemer? Ga mee ‘naar Masie’s Learning 2017’ op de unieke Performance Journey van 21 t/m 27 oktober 2017.

Zoals je hierboven al hebt gelezen, is deze reis rijk aan inzichten, goede gesprekken en voorbeelden uit de praktijk. En het biedt een goed gezelschap van (Nederlandse) leerprofessionals onder elkaar. Next Learning is co-host en een warm aanbeveler!

  • Je gaat naar huis met de laatste updates over leren in jouw organisatie
  • Je begrijpt wat werknemers nodig hebben (ook: wanneer en waar)
  • Je krijgt volop netwerkmogelijkheden om van andere deelnemende collega’s te leren
  • Je krijgt het complete pakket: neem deel aan Learning 2017 én diverse exclusieve workshops & ontmoetingen met internationale experts (zoals Bob Mosher en Conrad Gottfredson).

Meer informatie over de Performance Journey

 

Related Posts

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019