UMC Utrecht ontwikkelt in hoog tempo e-modules

UMC Utrecht ontwikkelt in hoog tempo hoogwaardige e-modules

UMC Utrecht logo

In het UMC Utrecht wordt druk aan de weg getimmerd om e-learning een volwaardige plek te geven in het onderwijs. In 2012 is het Onderwijs ICT programma Onbegrensd leren gestart. We zijn nu twee jaar verder en hebben nog twee jaar te gaan. Een fantastische tijd om kwalitatief goede e-learning te ontwikkelen en deze te implementeren in het bestaande onderwijs.

Ambitie van UMC Utrecht: brede opleidingsstructuur

Het programma Onbegrensd Leren heeft als ambitie om in 2016 een UMC Utrecht brede opleidingsstructuur te hebben waarin iedere student of medewerker overal en altijd toegang heeft tot digitale bronnen, communicatiemiddelen en instrumenten voor feedback en beoordeling.

Om deze ambitie te bereiken wordt ingezet op Blended Learning, waarbij e-learning wordt gebruikt om het contactonderwijs maximaal te versterken en onderwijs beter, effectiever en efficiënter te maken. Binnen e-learning ligt het accent op de ontwikkeling van e-modules en e-simulaties, het invoeren van digitaal toetsen, het opnemen van hoorcolleges (e-lectures) en de inzet van videoreflectie. Daarnaast is er ruimte voor innovatieve projecten.

De start: creëren van draagvlak bij management

Bij de start hebben we veel geïnvesteerd in het creëren van draagvlak bij de opleidingsdirecteuren en managers zorg. Dit had succes. Als projectleider van de projecten e-modules en e-simulaties werd ik overstelpt met aanvragen voor vooral e-modules.

Een paar voorbeelden: docenten van het klinisch vaardigheidsonderwijs wilden 31 e-modules ter voorbereiding op vaardigheidslessen, de bedrijfsbrandweer vroeg een serie e-modules aan voor nieuwe medewerkers over veiligheid in het UMC Utrecht en de afdeling anatomie vroeg 8 e-modules aan over complexe anatomische structuren. De bal was aan het rollen en rolt nog steeds.

Goedlopend ontwikkelproces

We werken met ontwikkelteams bestaande uit onderwijskundigen, ontwikkelaars, audiovisueel vormgevers en vakinhoudelijk deskundigen. We hebben een goedlopend ontwikkelproces neergezet waarin alle partijen hun verantwoordelijkheid kennen.

E-module wijzer

Voor de vakinhoudelijk deskundigen, dit zijn docenten, artsen en andere experts die de content moeten leveren, blijft het echter een hele uitdaging om de verhaallijn neer te zetten en teksten te schrijven voor een e-module.

Om hen daarbij te ondersteunen hebben we de E-module Wijzer ontwikkeld. In deze applicatie worden de elementen van een e-module gepresenteerd. De vakinhoudelijk deskundige kan aan de hand van beschrijvingen en voorbeelden de elementen bekijken (bijvoorbeeld interactieve werkvormen) en samen met het ontwikkelteam de e-module samenstellen.

Meer weten?

Op 16 april tijdens Next Learning 2014 (praktijkcase C) zal ik aan de hand van ontwikkelde e-modules de E-module Wijzer demonstreren en ingaan op de keuzes die gemaakt kunnen worden.

We hebben in het UMC Utrecht met het Onderwijs ICT programma een goede basis gelegd voor blended learning. De komende 2 jaar ligt naast het ontwikkelen de focus op een goede borging in de organisatie.


Anne-Petra Rozendal
a.p.rozendal@umcutrecht.nl
Onderwijskundig adviseur, projectleider e-modules en e-simulaties

Related Posts

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019