3 x innovatieve leerstrategie bij Antoni van Leeuwenhoek Academie

(Minisessies te volgen in een ‘carrousel’)
Sessieleider: Miriam Boer, manager AVL Academie

Sessie 1 (15 min): Design Thinking – in 1 week tijd een nieuwe opleiding ontwerpen

Hoe kun je design thinking voor leren, opleiden en onderwijs toepassen? Het Antoni van Leeuwenhoek, een ziekenhuis gespecialiseerd in kanker, gebruikte voor het ontwerp van haar vervolgopleiding Oncologie Verpleegkunde deze methode. Vooraf ging het ontwerpteam op onderzoek naar de ‘ideale’ oncologie verpleegkundige. Op basis hiervan werden kritische beroepssituaties gedefinieerd. Vervolgens werden er in 1 week tijd zoveel mogelijke ideeën gegenereerd en prototypes gemaakt. De prototypes werden getest bij zogenoemde ‘critical friends’. Na 5 werkdagen had het Antoni van Leeuwenhoek een opleiding ontworpen waar stakeholders vol enthousiasme akkoord op gaven. In deze sessie vertellen zij je meer over deze methode en de enorme kracht van samen ontwerpen. Met het 8 stappenplan kun jij daarna zelf aan de slag!

Minisessieleider: Lianne Ruijgrok – AVL Academie

Sessie 2 (15 min): Serious game

‘Experience is your best teacher”. Bij het Antoni van Leeuwenhoek willen we onze nieuwe medewerkers op een leuke en innovatieve manier kennis laten maken met ons ziekenhuis. Niet door eenrichtingsverkeer van informatie, maar door zelf aan de slag te gaan. Vanuit de gedachte van de Employee Experience is een competitieve, leerzame en levendige game ontwikkeld. Ga jij mee op avontuur? In deze sessie ervaar jij, aan de hand van o.a. videosnapshots, hoe het Antoni van Leeuwenhoek stap voor stap deze game heeft ontwikkeld, wat goed ging, maar ook wat er anders uitpakte dan vooraf bedacht was. Game-principes, het ontwerpen van korte feedbackloops en technologische ondersteuning zijn onderwerpen die langs komen. Let the games begin!

Minisessie-leider: Evelien Douwes – AVL Academie

Leerstrategie 3 (15 min): Doe maar gewoon…

Uit onderzoek onder 700 L&D managers blijkt dat de HRDtrends voornamelijk op smart & immersive gericht zijn. Hetzelfde gerenommeerde onderzoeksbureau vroeg meer dan 10.000 medewerkers hoe zij het meest leren. Daaruit bleek dat traditionele vormen van leren nog steeds de voorkeur genieten. Het Antoni van Leeuwenhoek zat met hetzelfde dilemma: hoe kunnen we sneller en met een hoger leerrendement opleiden bij doelgroepen die een grote voorkeur hebben voor traditionelere vormen van kennisoverdracht? Op welke manieren kunnen we uiterste complexe, wettelijke informatie overdragen? Kan het impliciete leren doelgerichter worden gemaakt en het formele leren minder belerend? In deze sessie vertelt het Antoni van Leeuwenhoek hoe zij onderzoekers “verleid” hebben om tot andere manieren van leren over te gaan.

Minisessie-leider: Kitty Hage – AVL Academie

      

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024