Flipped classroom succesvol toegepast bij een financiële instelling

De Flipped Classroom is een model dat ik vooral tegenkom in  het onderwijs. De sessie van Matthew Daniël tijdens Elliott Masie’s Learning 2015 in Orlando was mijn kans om het model ook eens in een bedrijf toegepast te zien. Matthew is Sr. Manager Digital Learning bij Capital One – understanding credits and loans.

Definitie van Flipped Classroom

Flipped ClassroomDaniël zet meteen de definitie scherp. Als je over de flipped classroom spreekt, moet je het niet versmallen tot een combinatie van online en offline tools. Belangrijker is te beseffen voor welk doel je de flipped classroom inzet, namelijk gemakkelijker en effectiever leren.

In de flipped classroom van Capital One speelt video een cruciale rol. Alle theorie en kennis-onderdelen worden gedeeld via video’s. Hierdoor kunnen de bijeenkomsten volledig gebruikt worden voor het verwerken van de stof. Bijeenkomsten heten bij Capital One geen cursus meer, maar worden Lab’s genoemd.

Matthew is jaren geleden zelf enthousiast geworden voor de flipped classroom door Salman Kahn, die de Kahn Academy oprichtte. Het spreekt me aan dat hij ons adviseert om zelf als leerprofessional ook eens iets te volgen bij de Kahn Academy. Zelf ervaren hoe een tool werkt (incl. alle frustraties!) geeft een goed inzicht in het leerproces. De ’70’ voor de leerprofessional zelf, zeg maar.

Het begin…

Voor zijn eerste flipped classroom is Matthew gewoon van start gegaan. Hij maakte zelf zijn video’s en bouwde zelf zijn platform. Hij bouwde gamification in met scores om mensen het vertrouwen te geven dat ze meer weten dan ze denken, maar ook het gevoel te geven dat ze nog een lange weg hadden te gaan. Tests werden eveneens ingebouwd.

Zijn enige driver was zijn eigen enthousiasme. Zijn manager kreeg hij vooralsnog niet overtuigd. Maar dat deerde Matthew niet:

Digital is a contact sport, get your hands dirty.

 

Met deze aanpak verloor hij trouwens ook geen tijd aan overtuigen, uitleggen en frustraties. Hij wilde een Proof of Concept neerleggen. En dat lukte! Zijn eerste pilot werd erg enthousiast ontvangen en hij kreeg snel geld en mankracht toegewezen om de flipped classroom verder uit te bouwen.

Toen maakte hij echter meteen een grote fout. Hij huurde een media-expert in voor het maken van de video’s. Door gebrek aan kennis van de context bij deze man, werden deze video’s een grote misser. Deze nieuwe video’s werden niet meer bekeken. Hieruit blijkt hoe belangrijk kennis en begrip van de context is. En dat het werken met (technische) specialisten soms in je nadeel kan werken.

Opmerkelijke resultaten

Matthew heeft opmerkelijke resultaten geboekt, zoals de vergelijking hieronder aangeeft.

Oude situatie:

  • Instructor les
  • 6 classes, 3 uur elk (18 uur)
  • 1,5 uur lecture, 1,5 uur oefeningen
  • 115 graduate/year
  • 1:1 coaching
  • Gemiddelde certificatie score 85%
Flipped Classroom:

  • 36 activiteiten (32x online) -> geen class, maar lab
  • 4 labs 2 uur elk (8 uur)
  • Social media als tool
  • 115 graduate/year
  • 1:1 coaching
  • Gemiddelde certificatie score 91% (precies hetzelfde examen)
  • Leader engagement

 

Opmerkelijk: de kwaliteit ging omhoog, terwijl het aantal lesuren daalde (van 18 uur naar 8 uur)!

Capital OneOnderdelen van de flipped classroom bij Capital One

  • Online video’s duren maximaal 3-5 minuten.
  • Geen script gebruikt, juist de uitstraling van menselijk contact was heel erg belangrijk.
  • 2-3 discussies verplicht voor deelnemer. Moderator bewaakte dat.
  • De programmamanager en de communitymanager volgt de voortgang en de activiteit van de deelnemers. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het managen van vragen.
  • Level van de deelnemers aan de flipped classroom: senior managers en directeuren.
  • Coaching – één keer per maand met je coach. Je bespreekt je product dat je oplevert. Reviewed door de business, dus niet door de docent.
  • Elke volgende stap kan pas gedaan worden als de vorige stap is afgemaakt (incl. coaching en lab).

Voordelen en nadeel van de flipped classroom

  • Content is gemakkelijk te hergebruiken,
  • Er is meer betrokkenheid bij lerenden, docenten en management
  • Resultaten zijn beter te volgen.

Toch ook een nadeel: er is meer tijd en moeite gaat zitten in communicatie, programma-management en design & development.

Nog een paar zaken om aan te denken

  1. Flipping the classroom is geen model voor opschalen – persoonlijke aandacht is key.
  2. De focus ligt op de activiteit, niet op de lesinhoud.
  3. Betrek je managers in een onderwerp dat belangrijk voor ze is. De eerste flipped cursus bij Capital One was een thema dat topprioriteit had voor het management.
  4. Eis tijd van het management. Matthew heeft secretaresses een uur per maand laten blokken in de agenda’s van de managers, om er voor te zorgen dat ze er tijd aan zouden besteden.
  5. Hou vol. Docenten vinden het weer leuk om te doen wat ze graag doen: lesgeven (ipv inhoud oplepelen).

Schuif tijdens Next Learning 2016 aan bij de Learning Table van Jaan Couvreur, hij bouwt leeroplossingen voor Wolters Kluwer en haar klanten. Zijn case is verglijkbaar met die van Capital One in dit blog. Zorg dat je daarbij bent!

Ank Dierckx | a.dierckx@sbo.nl | 06 22780439

Lees meer over Next Learning 2016

 

Flipped Classroom Playlist van Daniël:

Flipped Classroom FAQs:

 


Ga mee: Learning Trip 2016

Wil je optimaal inspelen op de behoefte van de lerende werknemer? Ga mee ‘naar Masie’ op de unieke Learning Trip 2016: 22 t/m 28 oktober in Orlando.

Learning Trip 2016Zoals je hierboven al hebt gelezen, is deze reis rijk aan inzichten, goede gesprekken en voorbeelden uit de praktijk. En het biedt een goed gezelschap van (Nederlandse) leerprofessionals onder elkaar. Next Learning is co-host en een warm aanbeveler!

  • Je gaat naar huis met de laatste updates over leren in jouw organisatie
  • Je begrijpt wat werknemers nodig hebben (ook: wanneer en waar)
  • Je krijgt volop netwerkmogelijkheden om van andere deelnemende collega’s te leren
  • Je krijgt het complete pakket: neem deel aan Learning 2016 én diverse exclusieve workshops & ontmoetingen met internationale experts (zoals Bob Mosher en Conrad Gottfredson).

Bekijk het programma van de Learning Trip 2016

 

Een reactie op “Flipped classroom succesvol toegepast bij een financiële instelling

  1. Pingback: Verslag van Masie's Learning Trip 2015 - nextlearning.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024