Learning analytics (2): begin bij de top – organisatiedoelstellingen

blog 12Een goed learning dashboard begint bij doelstellingen. In de top van de organisatie. Bij KPI’s – Kritische Performance Indicatoren. Die geven aan waar je het allemaal voor doet. Maar hoe vind je die?

Dit is artikel twee uit de serie van zeven blogs over Learning Analytics. Lees alle andere blogs: Blog 1: Learning Analytics: van Beter naar ABlog 3: klim mee langs het meetmodel | Blog 4: op jacht naar data | Blog 5: inzicht uit data | Blog 6: gril, mode of trend | Blog 7: verbeteren moet je breed zien

Kirkpatrick

In 1994 schrijft Kirkpatrick het standaardwerk over learning performance: Evaluating Training Programs. In zijn model onderscheidt hij vier niveaus voor meten van leerresultaat:

  1. Wat vindt de student van de training?
  2. Hoeveel is zijn kennis en vaardigheid verbeterd?
  3. In hoeverre is zijn gedrag veranderd?
  4. En als summum: wat is het effect op de organisatie?

Hoe vind je organisatiedoelstellingen?

blog 2bOrganisatiedoelstellingen, daar gaat het dus om. Maar waar vind je die? Meestal staan ze gewoon in het business plan. Of in het jaarverslag. Kun je ze daar niet vinden, dan wordt het tijd om aan tafel te gaan met de top van je organisatie. Let op dat je concrete, meetbare doelen op tafel krijgt.

Een voorbeeld uit de zorg

Een goed voorbeeld uit een jaarverslag van een ziekenhuis: “Eind 2012 heeft het ziekenhuis het marktaandeel met tenminste 10% vergroot in met name Utrecht.

Een doel dat niet SMART is, uit hetzelfde jaarverslag: “Is de te leveren basiszorg efficiënt georganiseerd met een optimale patiëntenlogistiek.”

Ook deze is in feite niet geschikt voor Kirkpatrick niveau 4: “Zorgprofessionals zijn eind 2013 BIG geregistreerd.” Wel SMART, maar geen doelstelling op organisatieniveau.

Een voorbeeld uit de retail

“Intreza heeft daarom in augustus 2012 de pure online route verlaten en de Intreza Shoepoints geïntroduceerd in al onze bijna 500 schoenenwinkels in Nederland. Bij Dolcis, Invito, Manfield, PRO 0031, Scapino en Steve Madden kunnen online bij Intreza bestelde schoenen worden afgehaald en gepast.”

En hier is dit SMART doel aan gekoppeld: “Het is de bedoeling de Intreza functionaliteit in 2013 ook in België en later in de UK te introduceren.” Jammer dat het niet gelukt is…

Uit hetzelfde jaarverslag een ongeschikt doel: “Landenorganisaties met per winkelformule grote nadruk op eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor klantgerichtheid, assortiment en verkoop, ondersteund door een sterke landelijke back office.”

Notoire afwezigheid van doelen

De meeste jaarverslagen ontberen vaak eenduidige doelstellingen. Business plannen doen het wat dat betreft beter. Maar in de praktijk zul je merken dat je toch echt met het top management aan tafel moet. En moet doorvragen. Pas met echte KPI’s kun je beginnen met bouwen aan je dashboard model.

Dat bespreek ik in het volgende blog: klim mee langs het meetmodel.


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024