Case: van leren naar performing in de zorg

In dit blog lees je de ervaringen van Molly Petroff, Education Specialist in het st. Vincent Health Center (USA). Tijdens Elliott Masie’s Learning 2015 zijn we als groep Nederlanders uitgenodigd voor deze praktijkcase tijdens de lunch. Thema: welke problemen kom je tegen als je Performance Support gaat invoeren in een zorg-organisatie?

Leren in de zorgMolly Petroff geeft aan dat ze een oplossing zocht voor het feit dat er teveel tijd zat tussen training en het toepassen in de praktijk. Bovendien waren er te veel (verplichte!) trainingen voor de beschikbare tijd. Er moet immers ook gewoon gewerkt worden.

Molly en haar team waren enthousiast geworden door het model van Performance Support evangelisten (lees: deskundige consultants in de USA) Bob Mosher en Conrad Gottfredson (Learning at the 5 moments of Need).

De patiënt centraal i.p.v. de lerende

Bij de nieuwe aanpak in het st. Vincent’s was niet de lerende het vertrekpunt, maar de klantvraag. Wat heeft de patiënt nu nodig en welke informatie is daarbij bruikbaar? Het hele proces dat een patiënt meemaakt is te vinden in de ‘one learning place’. Alle informatie voor de verschillende medewerkers met verschillende rollen is te vinden op dit platform.

Gecertificeerde instructie op de werkplek i.p.v. e-learning

De informatie in de ‘one learning place’ is o.a. samengesteld op basis van de handelingscodes in het ziekenhuis. Voor elke handelingscode is een beschrijving gemaakt van alle bijbehorende taken. Daarbij is tevens het vervolgproces beschreven: wie informeren, hoe communiceren, hoe rapporteren, hoe de-briefen?

Deze werkwijze en instructie heeft het st. Vincent’s geaccepteerd gekregen bij de regulerende instanties. Een grote verbetering, want in de oude situatie was het verplicht om jaarlijks een e-learning te volgen.

Op de vraag hoe je een dergelijke tool up-to-date houdt, geeft Molly aan dat zorgmedewerkers (de gebruikers van het platform) het melden. Iemand uit onze groep geeft aan dat zo’n systeem vaak veel formulieren en processen krijgt als aanvulling (gevaar van overload). En als er iets verandert, moet informatie vaak op veel plaatsen worden aangepast. Molly beaamt dat en geeft aan dat ze daar nog aan werken.

Wordt de performance support tool ook gebruikt?

Het systeem verzamelt ook informatie over wanneer de tool wordt gebruikt en hoe zorgmedewerkers het gebruiken. Bij de start van de ‘one learning place’ waren er 4.000 gebruikers, in 2015 (tot november) zijn er al 87.600 gebruikers. Deze groei lijkt mij een bewijs dat gebruikers het een zinvolle tool vinden.

Lessons learned

Molly deelt haar geleerde lessen met ons:

  1. Betrek het management
  2. Onderken het belang van ICT en de support van het management hierbij
  3. Align je (learning) staf met de nieuwe rol
  4. Breng prioriteiten aan in je projecten
  5. Zorg voor een goede relatie met je stakeholders
  6. Verbind groepen met elkaar die een eigen trainingsprogramma hebben
  7. Ontwikkel alle instructies met ’the moment of apply’ (3e level van Bob Mosher)
  8. Beoordeel elke instructie op ‘criticalness’ voor het werk

Een opvallende laatste waarschuwing: Be prepared for success!

Praktijkcases uit Nederland

Dit Amerikaanse ziekenhuis heeft een tool als uitgangspunt gekozen. En heeft veel succes geboekt. Maar er zijn meer manieren om het leren succesvol naar de werkplek te krijgen. Tijdens Next Learning 2016 hoor je twee praktijkcases in de Zorg-Arena:

  • Anja Schouten, bestuursvoorzitter van Zorgbalans en Zorgmanager van het jaar 2015, vertelt hoe belangrijk de rol van het management is. Een bijzondere aanpak in haar zorginstelling en een bijzondere houding van deze bestuursvoorzitter en haar managementteam.
  • Corinda Baaij deelt tijdens een Learning Table haar ervaring hoe het Spaarne Ziekenhuis overstapte op het EPIC Ziekenhuisinformatiesysteem: in dit systeem staat de patiënt centraal en werkt al het medisch personeel in hetzelfde dossier. Corinda zorgde voor de training van 2.500 medewerkers, verdeeld over alle functies van  ziekenhuis.

Zorg dat je dit niet mist!
Ank Dierckx | a.dierckx@sbo.nl | 06 22780439

Lees meer over Next Learning 2016


Ga mee: Learning Trip 2016

Wil je optimaal inspelen op de behoefte van de lerende werknemer? Ga mee ‘naar Masie’ op de unieke Learning Trip 2016: 22 t/m 28 oktober in Orlando.

Learning Trip 2016Zoals je hierboven al hebt gelezen, is deze reis rijk aan inzichten, goede gesprekken en voorbeelden uit de praktijk. En het biedt een goed gezelschap van (Nederlandse) leerprofessionals onder elkaar. Next Learning is co-host en een warm aanbeveler!

  • Je gaat naar huis met de laatste updates over leren in jouw organisatie
  • Je begrijpt wat werknemers nodig hebben (ook: wanneer en waar)
  • Je krijgt volop netwerkmogelijkheden om van andere deelnemende collega’s te leren
  • Je krijgt het complete pakket: neem deel aan Learning 2016 én diverse exclusieve workshops & ontmoetingen met internationale experts (zoals Bob Mosher en Conrad Gottfredson).

Bekijk het programma van de Learning Trip 2016

 

2 reacties op “Case: van leren naar performing in de zorg

  1. Pingback: Verslag van Masie's Learning Trip 2015 - nextlearning.nl

  2. Pingback: Top 3 e-Learning ontwikkelingen in 2016 - nextlearning.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024