Van leren naar presteren: de focus op Performance Support!

Hóe mensen leren verandert, de methodieken om te leren veranderen en de technologie verandert: wat betekent dat voor hoe organisaties hun leren het beste kunnen organiseren?

Een herkenbare uitdaging. Temeer omdat er steeds meer geleerd moet worden in steeds kortere tijd en met steeds minder budget voor leren (zoals in de zorg – de branche waarin ik veel werk).

Leren op de werkplek

70-20-10Het is niet zo gek dat er veel aandacht is voor doelmatig en effectief leren. Het 70-20-10 model komt in artikelen en op allerlei fora en blogs vaak aan de orde. Dit model is een richtlijn om de verhouding aan te geven waar/hoe het best geleerd kan worden:

  • Veel kun je op de werkplek leren (70%). Dat doe je effectief door bewust te kijken hoe goede collega’s het doen, instructies op je werkplek te krijgen en te reflecteren op wat je gedaan hebt en wat het effect was.
  • Sommige dingen leer je beter/sneller door feedback van collega’s of coaching van een mentor te krijgen (20%). Ook feedback aan cliënten vragen hoor hierbij.
  • Sommige dingen zijn weer beter/ efficiënter/veiliger om te leren in een training (10%).

De uitdaging is die combinatie van leerinterventies te vinden die het meest effectief en efficiënt is.

Performance support: interessante content

Performance support is de ondersteuning die je biedt door informatie te geven in de werksituatie; precies op het moment waarop het nodig is en niet meer dan nodig is.

Op het congres dat ik bijwoonde in Orlando, Masie’s Learning 2015, werden meerdere workshops verzorgd door Bob Mosher en Conrad Gottfredson, schrijvers van het boek “Innovative Performance Support”. Inspirerende sprekers die je aan het denken zetten over hoe je zelf aan de slag gaat met dit concept

Jos Arents & Vivian Heijnen hebben vorig jaar een helder artikel geschreven waarin ze uitleggen wat performance support is, voorbeelden geven en het ook verbinden met het 70-20-10 model.

Liever iets zien/horen dan lezen? Bekijk het filmpje van Charles Jennings waarin hij het model uitlegt:

Het heeft mij geïnspireerd om het recente boek van Arents, Heijnen en Jennings aan te schaffen. Zij beschrijven in dit boek o.a. de 5 rollen van de L&D professional die het toepassen van het 70-20-10 model met zich meebrengt en de kritieke taken die bij die rollen horen.

Enkele inzichten hieruit

De belangrijke oogst door me in al deze materie te verdiepen is dat ik nog meer het belang van “leanleren” ben gaan zien en nieuwe ideeën heb gekregen hoe ik daar vanuit mijn rol als L&D professional aan bij kan dragen. “Leanleren” staat voor mij voor: uitgaan van degene die wil leren en het leren op een doelmatige en efficiënte manier organiseren zodat we geen energie, plezier, tijd en geld verspillen. Dat kunnen we ons niet meer permitteren.

Andere waardevolle opbrengst voor mij was het bewuster worden van het verschuiven van de focus van leren naar presteren. Het gaat er uiteindelijk om dat iemand beter wordt in zijn presteren in de werkpraktijk: in zijn performance, en zo ook bijdraagt aan het beter functioneren van de organisatie.
Met deze blog wil ik mijn oogst graag delen want… delen is het nieuwe vermenigvuldigen ;).

Performance Journey 2016

Ook zin om te delen? Ga dan mee met de Performance Journey naar Masie’s Learning 2016 van zaterdag 22 oktober t/m zaterdag 29 oktober 2016. Een paar dagen alleen maar bezig zijn met je vak. Wat een luxe!

Orlando Learning Trip 2016De mooie locatie en de heerlijke temperatuur waren vorig jaar natuurlijk (een prettige!) bijzaak. Het feestje zat er voor mij – nogmaals – in dat het zo geweldig en vooral ook inspirerend is om een paar dagen alleen maar met je vak bezig te zijn. Je spreekt vakgenoten die in een heel andere branche of land werken, met dezelfde uitdagingen in het werk worstelen of daar al stukken verder mee zijn, die hun inzichten en passie met je delen, etc.

Ook hoor je de “goeroes” (zoal Elliott Masie zelf) hun visie op de toekomst geven en wat dat voor het vak van de Learning & Development professional betekent.
Vol energie, met een hoofd vol ideeën en een iPad vol aantekeningen van dingen die ik nog uit wil zoeken, na wil lezen of over door wil praten kwam ik weer terug.

Op het congres zelf kwam de veranderende rol van de L&D professional meermaals aan de orde. Iemand die wil leren is niet afhankelijk meer van een opleider of trainer om aan nieuwe kennis te komen. Google “how to…” en zelfs ik knutsel een computer in elkaar. De trainer of opleider zal in plaats van een kennisbron steeds meer curator worden: iemand die helpt uit de enorme berg aan informatie relevante informatie te selecteren en betekenis te geven. In het blog van Ank Dierckx staat hier meer over.

Waarom jij ook met de Performance Journey 2016 mee moet?

Learning 2014 Elliott MasieVakgenoten die al vaker naar dit jaarlijkse congres zijn geweest, organiseren deze trip. Het scheelde mij een hoop regelwerk.

Het voegde ook inhoudelijk veel extra’s toe. O.a. een workshop voor de start van het congres over hoe je het meeste uit je congresbezoek haalt en extra workshops, speciaal voor de Nederlandse delegatie o.a. met Elliot Masie en met Bob Mosher. Via de Whatsapp groep tipten we elkaar welke workshops de moeite waard waren en deelden we ter plekke “de kwartjes die gevallen” waren.

Geschreven door: Tineke Walstra | Adviseur Opleidingen bij Reade – revalidatie & reumatologie

Meer informatie over de Performance Journey 2016

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Next Learning website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024