Leren van je e-learning

Leren van je e-learning

Het lijkt soms lastig om een e-learning te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn! Henny Hoekstra, de marketeer van Pluvo, leert je in een reeks van 3 artikelen hoe je een succesvolle e-learning kunt neerzetten.

Zo, je bent al een heel eind. Je e-learning is klaar en de eerste werknemers zijn begonnen met het volgen van je online training. Betekent dit dat je nu achterover kan hangen en nooit meer naar de e-learning hoeft te kijken?

Ik wou dat ik je een ‘ja’ kon beloven. En sommige cursusmakers zullen wellicht ook deze keuze maken. Maar je wilt toch de Beste E-Learning Ooit maken? Dat betekent dat je jouw e-learning moet optimaliseren. En de voortgang van je cursisten moet gaan tracken!

Build fast, fix later

Die sterke e-learning krijg je niet door uren te perfectionaliseren. Nee. In zulke gevallen komt een e-learning vaak niet eens af. En dat zou toch zonde zijn?

Je kunt beter je online training publiceren en later bijschaven. Natuurlijk zorg je ervoor dat een collega of bekende (of twee, of drie) je training doorgelopen heeft voordat je de e-learning lanceert. En dat je diens feedback geïmplementeerd hebt. Maar de echte feedback ga je straks krijgen van de mensen die daadwerkelijk je online training gaan volgen. Lanceren dus die cursus! Bij twijfel gewoon doen.

De feedbackloop

Feedback is essentieel in e-learning. En moet van twee kanten komen. Enerzijds wil je namelijk weten wat je cursisten van je training vinden. Maar feedback aan je cursisten geven (over hun voortgang & resultaten) laat ook betrokkenheid vanaf jouw kant zien. Kijk daarom hoe je feedback kunt integreren.

Meten is weten

Allereerst: denk na over hoe je feedback van je cursisten wilt krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld een enquête aan het einde van je e-learning integreren. Waardoor je er geautomatiseerd achter komt wat je cursisten van je e-learning vinden. Voeg ook zeker een open vraag toe. Wanneer cursisten heel positief zijn, kun je hier namelijk een quote van maken. En dat kun je weer gebruiken voor het promoten van de training 🙂

Extra tip: Net Promoter Score

Heb je al eens gehoord van de Net Promoter Score? Met de Net Promoter Score (NPS) kun je meten in welke mate je klanten/werknemers bereid zijn om jouw training aan te bevelen.

Hoe je dit doet? Vraag aan je cursisten in welke mate zij bereid zijn zijn om jouw training aan te bevelen bij hun vrienden/collega’s op een schaal van 1 tot 10. Stel deze vraag letterlijk in je enquête.

De antwoorden kun je in 3 categorieën verdelen:

Promotors: respondenten die een 9 of 10 hebben gegeven. Dit zijn cursisten die actief je e-learning zullen promoten.
Neutrals: respondenten die een 7 of 8 hebben gegeven. Deze cursisten worden gezien als neutraal
Criticaster: respondenten die tussen de 1 en 6 hebben gegeven. Dit zijn cursisten die je cursus niet zullen aanbevelen bij collega’s en wellicht zelfs negatief zullen spreken over je e-learning.

De NPS score wordt vervolgens berekend door het percentage promotors te verminderen met het percentage criticasters. Dit getal geeft inzicht in welk deel van de cursisten jouw training zal aanraden. Dit kun je als leidraad nemen voor het verbeteren van je e-learning. Je kunt namelijk zo meten of de verbeteringen die je doorvoert ook nut hebben.

Je kunt de score natuurlijk ook gebruiken in je promotie uitingen (maar alleen als je de NPS positief genoeg vindt natuurlijk;-)).

Wees een kapitein, stuur bij

Ik had het er net over dat feedback van beide kanten moet komen. Dit betekent dat jij ook moet kijken hoe goed je cursisten je e-learning maken. Zie je bijvoorbeeld dat cursisten op een bepaald punt in de e-learning niet meer verder komen? Vraag dan om feedback. Vraag bijvoorbeeld wat er precies mis gaat. Misschien missen ze een stuk essentiële informatie die nodig is om dat deel van de e-learning te kunnen begrijpen. Deze informatie kun je gebruiken om je online training te verbeteren.

Ook als je ziet dat je cursist een onvoldoende heeft op een bepaald onderdeel, of al weken niet is ingelogd, kun je contact met hem/haar opnemen. Het verschilt per systeem hoe je dit het beste kan doen. In Pluvo kun je dit bijvoorbeeld doen met de chat.

Je cursisten zullen het vast waarderen als je hen pro-actief benaderd. Dit maakt je e-learning namelijk stukken persoonlijker. Hoogstwaarschijnlijk kunnen ze na jouw hulp zo verder met de e-learning!

De grote re-launch

Je e-learning staat al een tijd online. Door de enquête heb je voldoende feedback verzameld voor verbeteringen. En misschien heb je zelf ook al ideeën voor een nieuwe e-learning in je hoofd zitten. Maar goed. Je weet ook hoeveel tijd het heeft gekost om de e-learning te krijgen zoals het nu is. En een compleet nieuwe e-learning maken zie je wellicht ook niet zitten.

Het goede nieuws is dat ik je dat ook niet aanbeveel. Wel kun je kiezen voor een re-launch van je e-learning. Oftewel jouw e-learning 2.0, waar je de feedback van je cursisten in geïmplementeerd hebt. En optioneel nieuwe content aan toegevoegd hebt.

Krijg je veel feedback of heb je veel cursisten? Zet dan vaste momenten in je agenda wanneer je bezig gaat met het verbeteren van je e-learning. Je wilt er namelijk voor zorgen dat het wel gebeurt. Maar voorkomen dat je er constant mee bezig bent, omdat je genoeg andere dingen te doen hebt.

Tot slot

Hopelijk heb je wat aan de blogs gehad die we speciaal voor Next Learning hebben geschreven. En kun je aan de slag met het maken van je (eerste) e-learning.

Wil je meer weten over Pluvo of over e-learning maken? Bezoek dan onze stand tijdens Next Learning 2019.

Related Posts

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019