Serious escape rooms, de nieuwe leertrend?

Serious escape rooms, de nieuwe leertrend?

Door:  IJsfontein  //  playful learning //  www.ijsfontein.nl

Uit eten, bowlen, een filmpje pakken of toch maar met je vrienden ontsnappen uit een gevangeniscel?

Wie ooit een escaperoom heeft gedaan weet waar waarom dat laatste zo leuk is. De samenwerking, onderlinge afhankelijkheid van elkaar, tijdsdruk, het mysterie en de diversiteit aan puzzels maakt dat dit fenomeen in korte tijd is uitgegroeid tot een zeer geliefd tijdverdrijf.

Maar waarom is een escape room zo leuk?

In een escape room heb je alle middelen om de oplossing te vinden. Je weet dat het kan. Je moet alleen nog even uitvinden ‘hoe’. Deze zekerheid (die je in het dagelijks leven niet hebt) motiveert mensen om aan de slag te gaan en door te zetten.

Bovendien is een goede escape room zo ontwikkeld dat de speler zich na het oplossen slim voelt en trots is op zijn (team)prestatie. Voor verschillende soorten mensen zijn er verschillende puzzels. Hierdoor kan iedereen een waardevolle bijdrage leveren. Dit zorgt voor ‘flow’, een staat van geluk die je tegenkomt als je hard aan het werk bent en moeilijke dingen doet. Je vergeet je de wereld om je heen, bent super geconcentreerd en je gaat volledig op in het moment. Een goede escape room is daarom perfect uitgebalanceerd. Is het te moeilijk of juist te makkelijk, dan raak je uit de flow.

En juist deze flow maakt een escape room waardevol om in te zetten voor leerervaringen

Ontwikkeling vindt plaats zonder dat het aanvoelt als een verplichte scholing. Steeds meer bedrijven maken er dan ook gebruik van voor interne/externe communicatie en ontwikkeling van medewerkers. Zo ontwikkelde Google een escape room waarbij teams fictieve gebruikers moeten helpen. Het doel is een zo hoog mogelijke score te halen en tijdens het spelen meer te leren over wat Google doet met persoonlijke gegevens.

Waar kun je als bedrijf een escape rooms voor inzetten?

Als je aan een escaperoom denkt zal je als eerste een link leggen met teambuilding. Immers, het is een leuke en uitdagende activiteit waar samenwerking, vertrouwen en problemen oplossen centraal staan. Maar er zijn nog veel meer toepassingen. Stel je voor dat medewerkers niet via een presentatie over ‘het nieuwe werken’ worden ingelicht, maar in een escape room zelf gaan ervaren wat het ’nieuwe werken’ voor hen gaat betekenen. Ze moeten ‘het nieuwe werken’ gebruiken om de puzzels op te lossen en uit de escape room te komen. Ze ontdekken zo zelf welke (onverwachte) voordelen een andere benadering oplevert.

Maar denk ook aan een BHV training voor brandveiligheid; leer in de eerste kamer spelenderwijs stappen van het protocol en pas ze daarna gelijk toe om veilig met iedereen aan de brand te ontsnappen via de andere spelkamers.

En wat dacht je van een eigen onboarding escape room? Vind de deur naar je nieuwe werkplek en leer on the way meer over de bedrijfscultuur en manier van werken. Of een escape room als assessment tool? Onder druk komt het natuurlijke gedrag van mensen naar boven. Een ideaal moment om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Steeds meer bedrijven gebruiken escape rooms om een completer beeld te krijgen bij een sollicitatie. Bestaande IQ- en gedragstesten zijn nu een speelse beleving.

Ook in het onderwijs worden escape rooms steeds vaker ingezet

Het is namelijk een hele actieve vorm van leren waarbij de nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Hierdoor leren en ontdekken leerlingen vanuit intrinsieke motivatie in plaats van te doen wat nodig is voor een bepaald cijfer.

De leerkracht heeft in deze setting een meer coachende in plaats van zendende rol. Variatie in de (pakkende) verhaallijn en de puzzels zorgt voor blijvend succes. Met spelenderwijs en actief leren wordt stof beter begrepen en onthouden.

Kan het ook digitaal?

De ‘klassieke’ escape room is een fysieke plek (een kamer) waaruit je moet ontsnappen met een klein team door puzzels op te lossen. De kamer is vaak opgebouwd in een niet-alledaags thema en voorzien van een verhaal om de spanning op te bouwen. Het begrip escape room wordt inmiddels gebruikt voor een veel breder aanbod aan ‘real life game experiences’. Denk bijvoorbeeld aan het ontdekken van bijzondere locaties, zoals ontsnappen uit een echte gevangenis, een moord oplossen in een rijdende trein (binnen 13 uur) of het mysterie achter de verlaten kassen van de Wintertuin.

Hoewel de sfeer van de locatie veel kan toevoegen aan de beleving is het hebben van een fysieke plek niet per se nodig. De props, de puzzels, de doorloop en het verhaal van de escape room passen vaak in een grote koffer. Zo kun je dus ook je eigen kantoor, een klaslokaal of een bouwkeet omtoveren tot een escape room. Of gebruik een break-in box als omgekeerde variant van de escape room en laat teams tegen elkaar strijden als eerste de box te openen. Belangrijk is dat niveau goed past bij degene die het speelt en de puzzels een logische geheel vormen binnen het gekozen thema.

Maar het kan ook digitaal. De oorsprong van de escape room is het digitale spelgenre ‘room escape’ waarin je virtueel met spullen puzzelt. Voor Vilans digitaliseerde IJsfontein een escape room zodat deze op de tablet gespeeld kan worden. Door het doen van de escape room ervaren zorgprofessionals manieren waarop ze patiënten een gevoel van vrijheid kunnen geven. Alleen als ze een oplossing vinden waarbij de vrijheid van de patiënt niet belemmerd is, lossen ze de escape room op.

Dus..

Of je nu clues op de muur moet vinden over je nieuwe werkplek of puzzels oplost op je iPad die je leren hoe je de vrijheidservaring van cliënten in de zorg kan vergroten; serious escape rooms bieden eindeloos veel nieuwe mogelijkheden.

Tijdens Next Learning zal Ijsfontein een Expertsessie verzorgen:

De spelregels voor persoonlijke ontwikkeling

Ieder mens is intrinsiek gemotiveerd om zichzelf te ontwikkelen. Nieuwsgierigheid is de drijvende kracht. Maar deze kracht wil je wel de goede kant op sturen. Jan Willem Huisman van IJsfontein laat zien hoe je een rijke leer- en ontwikkel omgeving ontwerpt op basis van spelprincipes. Dit kan digitaal in een app, maar ook in de vorm van een escape room. Bekijk de sessie

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019