Social learning in de praktijk

Social learning in de praktijk

eBook Social LearningDit blog is het derde en laatste hoofdstuk van het eBook ‘Social Learning – aan de slag!’, geschreven door Joitske Hulsebosch en Petra Peeters. Dit e-book geeft je een beeld van wat Social Learning is en hoe je het (praktisch) kunt inzetten.

Het is een voorbeeld van ‘content curation’: een aantal bestaande blogs is geselecteerd en met een fictieve casus verbonden tot een samenhangend geheel.

Download het eBook Social Learning (PDF)

Social learning in de praktijk

Anne is blij als ze op de site van de Losmakers stuit. Dit is een groep leerprofessionals die zich op allerlei manieren bezig houdt met Social Learning en de (resultaten van hun) experimenten deelt.

Leren met social mediaZe download er meteen het gratis e-book ‘Omdat het werkt’ met allerlei concrete voorbeelden en experimenten rond het inzetten van het leren met social media. Ze sluit zich aan bij deze groep om op de hoogte te blijven van hun activiteiten en makkelijk contact te kunnen leggen met vakgenoten die met dezelfde vraagstukken rond Social Learning worstelen als zijzelf.

Als ze verder speurt naar concrete voorbeelden, vindt ze deze link over hoe PON Social Learning heeft ingezet:

Blog: Je kunt informeel leren niet afdwingen – je kunt het wel organiseren en faciliteren

Een belangrijke vraag voor mij was: Hoe kun je formeel en informeel leren van dealers en medewerkers faciliteren met een interactief online platform? Hoe ga je de verandering richting sociaal leren binnen de organisatie organiseren en begeleiden? Lees het volledige blog…

 

Hoe Google Fuse inzet voor peer learning:

Video: Fuse player

Social Learning – Google’s model for success by Stephan Thoma, Ex Global Learning Director at Google. Bekijk de video

 

En een whitepaper over hoe binnen een restaurantketen Social Learning benut is:

Case: structured social learning for today’s workforce

How one company uses interactive videos to train and engage its workforce. Lees de volledige case…

 

Ook een voorbeeld van Working Out Loud van Deutsche Bank spreekt tot de verbeelding:

Case: Working out loud at Deutsche Bank

Through its Jive-based platform staff are learning a new habit: ‘working out loud’. Stepper quotes at least a dozen reasons why today’s large businesses should encourage their staff to work out loud on an enterprise social network. Lees de volledige case…

 

Geïnspireerd door alle info en voorbeelden gaat Anne aan de slag. Ze besluit een aantal experimenten op te zetten met een team dat hier ook in gelooft. Ze kiezen voor:

  • een aantal communities faciliteren
  • een organisatie-brede MOOC
  • een traject waarin professionals werken aan hun persoonlijke kennismanagement strategie
  • teamcoaching voor 3 enthousiaste teams

Ze neemt zich voor eens wat mensen op te zoeken en bijeenkomsten te bezoeken waar social learning een onderwerp is. Al googelend vindt ze events als de Learning Technologies Conference in London en in Nederland: Next Learning. Ontmoeten we je daar?

Lees ook het eerste blog ‘Wat is Social Learning?‘ en het tweede blog ‘Hoe zet je Social Learning in?‘. Wil je alle blogs over social learning lezen?

Download het complete eBook ‘Social Learning: aan de slag!’ (PDF)

Tip! Lees ook deze eBooks van Next Learning:

 

Related Posts

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nextlearning.nl website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019